Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

    Momenteel werk ik nog met een Canon 10D maar vanaf ISO400 krijg ik echt te veel ruis. Nu maak ik steeds meer opnames in lichtarme omstandigheden (kerken, oude gebouwen,...) en heb ik reeds lichtsterke lenzen maar merk ik dat ik toch regelmatig meer dan ISO400 nodig heb.

    Ik twijfel tussen de nieuwe 40D, de 5D of de 1D Mark III. Belangrijk is voor mij is dus om ruis zo veel mogelijk te onderdrukken.

    Nu hoorde ik dat de 40D hier al een stuk beter in was maar ik hoor ook tegenstrijdige berichten. De 5D bestaat al een tijdje maar daardoor is de prijs ook wat gunstiger. De 1D Mark III heeft op het eerste zicht wel mijn voorkeur maar nadeel is wel de prijs.

    Kan iemand me een beetje op weg helpen bij het kiezen van een opvolger van mijn 10D ?
    Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

    Bezoek mijn foto's online

  • #2
    Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

    Hou er ook rekening mee dat je EF-S lenzen niet meer passen op een 5D of 1D.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
      Hou er ook rekening mee dat je EF-S lenzen niet meer passen op een 5D of 1D.

      Die passen ook niet op mijn 10D dus geen probleem daarmee.
      Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

      Bezoek mijn foto's online

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

        Als ruis je belangrijkste criterium is, dan zou ik eerder voor de 5D gaan hoor. Aangezien die gebruikmaakt van een full-frame sensor, zijn de foto-cellen een stukje groter dan op de 40D waardoor die meer licht opvangt. Het signaal moet dan minder versterkt worden om ene hogere ISO te halen.
        1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

          omwille van de AI-servo.problemen waarmee ik al maanden geconfronteerd word (en ook meerdere collega's fotograven die ik ken en vooral ook in de sport actief zijn ) , zou ik persoonlijk OP HET OGENBLIK zeker geen MarkIII kopen ( tenzij die AI-servo voor het soort fotografie dat je doet van ondergeschikt belang is ).

          groeten,

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogéke Bekijk bericht
            omwille van de AI-servo.problemen waarmee ik al maanden geconfronteerd word (en ook meerdere collega's fotograven die ik ken en vooral ook in de sport actief zijn ) , zou ik persoonlijk OP HET OGENBLIK zeker geen MarkIII kopen ( tenzij die AI-servo voor het soort fotografie dat je doet van ondergeschikt belang is ).

            groeten,

            http://www.pbase.com/poapke
            Ik hoor dit ook en las het al op verschillende fora en eigenlijk is dat wel onaanvaardbaar voor een camera van die prijsklasse.
            Ik denk dat ik misschien best kies voor de 40D en nadien als het budget wat beter is mijn 10D upgrade naar....we zullen wel zien wat er dan weer is want het gaat toch snel allemaal
            Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

            Bezoek mijn foto's online

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

              Het verschil in hoge ISO ruis tussen de 5D en de 1DIII is klein genoeg om alleen hiervoor geen 1DIII te kopen.
              In RAW is er bijna geen verschil.

              Maar ik denk dat de 40D voor u beter is.
              De technische eigenschappen van de 40D zijn een stuk hoger dan die van de 5D.

              De beperking van de 40D in vergelijking met de 5D is de 10 MP sensor. Een beperking die de 1DIII ook heeft.

              Maar vanaf de 6 MP 10D naar de 10 MP 40D is er toch een voordeel van 26 %.
              Dit voordeel geeft de mogelijkheid om meer uit te snijden, of om groter af te drukken, of om 10 MP te herschalen naar 6 MP waardoor de ruis nog lager wordt.

              Van de 6 MP 10D naar de 12,7 MP 5D is dit voordeel gelijk aan 42 %.
              Van de 6 MP 10D naar de 10 MP 1DIII is dit voordeel ook gelijk aan 26 %.
              En van de 6 MP 10D naar de 21 MP 1DsIII is dit voordeel gelijk aan 82 %.

              Jan.
              Last edited by Jan_10D; 30 september 2007, 18:49.

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

                Ik ben persoonlijk van een 10D naar een Mark III gegaan (heb hem sinds vrijdag). Hij voelt iets zwaarder aan dan de 10D (met grip) maar niet veel. Verder kan ik niet zeggen dat ik al genoeg ervaring heb met het nieuwe toestel om er veel over te zeggen.

                Volgens wat ik begrepen heb van vergelijkingen tussen de 5D en 1DM3 is dat deze laatste toch beter scoort voor wat betreft hogere iso's (not trying to start any flame wars). Verder heb ik geopteerd voor een 1.3x sensor omdat ik dit "een gulden middenweg" vind tussen een full-frame en een ASP (1.6) sensor. Maar ja dat is mijn persoonlijke keuze.

                Ik heb ook lang getwijfeld tussen een 5D en een Mark III, en de keuze is niet evident (zeker nu dat er een 200€ cash-back op de 5D start). Verder verwacht ik toch wel dat de 5D het volgende toesel zal zijn die vervangen zal worden door een nieuw model (speculatie).

                Ik denk dat jij net als iik blijkbaar niet regelmatig van body verandert aangezien je nog een 10D hebt (ik had mijne in 2003 gekocht), dus ik heb geopteerd voor de 1DM3, met de bedoeling deze minstens even lang te houden als mijn 10D

                Welke keuze je ook maakt beiden de 5D en de 1DM3 zijn schitterende toestellen. Verlies echter niet uit het oog dat een goede lens even belangerijk is als een goede body, iets dat ik zelf met de 10D heb ontdekt

                Success met de keuze, laat ons weten wat je uiteindelijk heb beslist

                PS: Rudy heeft beiden de 5D en de 40D gehad (ik denk dat hij nog steeds de 5D heeft, maar de 40D heeft verkocht) je kan altijd eens nalezen op dit forum
                Canon met glas...

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

                  Oorspronkelijk geplaatst door DaveMoi Bekijk bericht
                  Volgens wat ik begrepen heb van vergelijkingen tussen de 5D en 1DM3 is dat deze laatste toch beter scoort voor wat betreft hogere iso's (not trying to start any flame wars). Verder heb ik geopteerd voor een 1.3x sensor omdat ik dit "een gulden middenweg" vind tussen een full-frame en een ASP (1.6) sensor. Maar ja dat is mijn persoonlijke keuze.
                  Er is beter en er is goed genoeg.
                  De 5D is zoveel beter tegenover de 10D dat nog beter met de 1DIII niet echt meer nodig is.
                  En zoals gezegd is bij RAW en 10 MP tegenover 12,8 MP het verschil heel klein, als er dan nog een verschil is.

                  Oorspronkelijk geplaatst door DaveMoi Bekijk bericht
                  Ik heb ook lang getwijfeld tussen een 5D en een Mark III, en de keuze is niet evident (zeker nu dat er een 200€ cash-back op de 5D start). Verder verwacht ik toch wel dat de 5D het volgende toesel zal zijn die vervangen zal worden door een nieuw model (speculatie).
                  De 400D kan vroeger worden vervangen.
                  En de opvolger van de 5D is er zeker in 2008, maar of dit begin of einde 2008 wordt, is volledig onbekend.

                  Oorspronkelijk geplaatst door DaveMoi Bekijk bericht
                  PS: Rudy heeft beiden de 5D en de 40D gehad (ik denk dat hij nog steeds de 5D heeft, maar de 40D heeft verkocht) je kan altijd eens nalezen op dit forum
                  En dat staat hier:

                  Ik zou mijn bevindingen graag eens toetsen aan iemand die dezelfde camera's heeft. Mijn eerste bevindingen staan haaks op hetgeen ik overal lees, namelijk dat het ruisniveau de 5d zou benaderen, wel alle testjes die ik hier doe, geven nog steeds een verschil aan van 2 stops, en dat vind ik echt wel veel! Voor de rest is het


                  Jan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

                    Je geeft vrij weinig specificaties maar ik zou toch eens over de 5D nadenken.
                    De ruis op hoge iso's is toch wel beter dan de 40D denk ik (wat controverse rond de 40D in dit verband) en de IQ is heel goed. De 5D staat nu in cashback en zal na de cashback periode normaal gezien droppen in prijs.
                    Er komt allicht binnen het komende half jaar een opvolger voor de 5D als je kunt wachten. Aangezien je niet snel uw body upgrade, lijkt mij de 40D een wat kleine sprong.

                    De 1DIII dan weer is wel een serieuse sprong, zeker financieel en ik denk dat je de snelheid van het toestel niet nodig hebt. Die snelheid is een belangrijk deel van het kostenplaatje en dus wat weggesmeten geld.

                    Edit : staar u ook niet blind op cashbacks ; er worden soms wel truuken gebruikt waardoor het voordeel heel beperkt is.
                    Last edited by PSG; 30 september 2007, 22:45.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

                      Wat ik niet zo goed begrijp is dat deze camera's vaak vergeleken worden alsof ze ongeveer even duur zouden zijn, ik kom ook van een 10D (die ik 2de hands voor €800 heb gekocht 3 of 4 jaar geleden)
                      De 40D is dan een enorme vooruitgang, ook wel qua beeld(-ruis), maar voornamelijk qua snelheid van bediening. Het grote verschil op hoge iso's lijkt niet zozeerde hoeveelheid ruis, maar voornamelijk de hoeveelheid detail, bij de 10D was je het fijne detail al grotendeels kwijt op iso 800, de 40D is beter op dat vlak op iso 3200 denk ik. Ik moet zelf nog eens goed vergelijken met hoge iso ruisonderdrukking aan en uitgeschakeld, met deze 'aan' lijkt het beeld ook scherper/meer gedetailleerd, de interne software werkt dus wel vrij goed voor jpg's blijkbaar, maar de buffer gaat dan wel van 60 naar 6 foto's.

                      Maar nu het kostenplaatje: een 5D is ongetwijfeld wel beter van beeldkwaliteit dan een 40D, maar kost wel nog steeds het dubbele (en heeft toch echt wel betere lenzen nodig, ik zou wsl enkel de Tamron kunnen behouden, en dan nog...), wat wil zeggen dat ik voor hetzelfde geld over een jaar of 3 à 5 de 80D (*) of zelfs de 5D V (*) er kan bijkopen en nog niet meer uitgeven dan wanneer ik nu de 5D had gekocht, en die opvolger zal hoogstwaarschijnlijk wèl beter zijn in zowat alles en als de huidige evolutie voortzet nog goedkoper ook. Vergeet niet dat de 10D ooit meer kostte dan de 5D nieuw...

                      Voila, da's mijn mening

                      Groeten,
                      Koen

                      *ik zeg maar wat
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

                        Ik begrijp dat de TS geen 3 jaar meer wil wachten en slechts sporadisch upgrade. Vandaar mijn voorstel voor de 5D.
                        5D en lenzen : er wordt nogal wat geneut over vignetting en softe hoeken.
                        Vignetting kan je softwarematig oplossen en softe hoeken vind ik overrated.
                        Je gaat toch niet een foto gaan afscannen op de hoeken; neen, je bekijkt een foto als geheel en da's dus zowat in het centrum iykwim.

                        Ik hoor goede resultaten met een eenvoudige tamron 28-75 of een 50 mm.
                        Doordat de pixeldensiteit ook lager ligt, kan je op een FF beter resultaten krijgen met een mindere lens dan op een crop aangezien het oplossend vermogen van de lens dan niet de beperkende factor wordt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

                          Het is eigenlijk al volgt samen te vatten:

                          40d is de beste 1.6 crop camera van Canon, met enorm veel leuke funkties, een gadget camera. Onderschat Live view niet! Tov de 10d is het een enorme vooruitgang. Niet duur.
                          5d is de simpelere camera, met de betere beeldkwaliteit. Zeker in hoge iso's. Maar geen toeters en bellen.
                          Over objectieven:
                          Als je een tele gebruiker bent, ga je snel bereik te kort komen, en een lens moeten bijkopen in het tele bereik bij keuze van een 40d. Omgekeerde verhaal bij de 5d natuurlijk.
                          Nu lees je wel eens dat de 5d minder eisen op zijn lenzen stelt, omdat het de pixels groter zijn, en dit is correct. ik heb een 28-135 gebruikt op de 5d met bevredigende resultaten. Anderszijds, als de motivatie om de 5d te kopen beeldkwaliteit is, ga je al snel naar beter en helaas ook duurder glas neigen.
                          Ik durf te stellen dat een doorsnee set 5d uiteindelijk dubbel zo duur gaat zijn dan een 40d. Zelfs een grip voor een 5d kost bijna 100€ meer dan de grip voor de 40d. flits, geheugen, noem maar op, alles is wat duurder.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Als je een tele gebruiker bent, ga je snel bereik te kort komen, en een lens moeten bijkopen in het tele bereik bij keuze van een 40d. Omgekeerde verhaal bij de 5d natuurlijk.
                            Niet omgekeerd ?

                            Jan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe camera kopen : Canon 40D,5D of 1D-III

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Het is eigenlijk al volgt samen te vatten:

                              40d is de beste 1.6 crop camera van Canon, met enorm veel leuke funkties, een gadget camera. Onderschat Live view niet! Tov de 10d is het een enorme vooruitgang. Niet duur.
                              5d is de simpelere camera, met de betere beeldkwaliteit. Zeker in hoge iso's. Maar geen toeters en bellen.
                              Over objectieven:
                              Als je een tele gebruiker bent, ga je snel bereik te kort komen, en een lens moeten bijkopen in het tele bereik bij keuze van een 40d. Omgekeerde verhaal bij de 5d natuurlijk.
                              Nu lees je wel eens dat de 5d minder eisen op zijn lenzen stelt, omdat het de pixels groter zijn, en dit is correct. ik heb een 28-135 gebruikt op de 5d met bevredigende resultaten. Anderszijds, als de motivatie om de 5d te kopen beeldkwaliteit is, ga je al snel naar beter en helaas ook duurder glas neigen.
                              Ik durf te stellen dat een doorsnee set 5d uiteindelijk dubbel zo duur gaat zijn dan een 40d. Zelfs een grip voor een 5d kost bijna 100€ meer dan de grip voor de 40d. flits, geheugen, noem maar op, alles is wat duurder.
                              Lijkt mij een goede samenvatting. 40D heeft wel het televoordeel, 5D het breedhoekvoordeel wat meer aanleunt bij architectuurshots.

                              Comment

                              Working...
                              X