Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

    mijn vraag is kort maar krachtig ik heb een Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en daar wil ik een extender bij kopen werkt dit of niet?De extender is een Soligor Dig Telcon 2xPRO.Graag jullie mening?

  • #2
    Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

    Als er héél veel licht is, dan zal de autofocus misschien nog werken als je een teleconverter gebruikt die niet alle info van de lens doorgeeft naar de camerabody.

    Een Tamron 55-200 is, zelfs al zou je een teleconverter vinden die past, volgens mij totaal ongeschikt om te gebruiken in combinatie met een teleconverter.

    Met een 2x extender heb je nog een maximale diafragma-opening van f11, en dan is de zoeker zo donker dat je zelfs als de zon schijnt bijna niet meer handmatig scherp kan stellen. Dat lukte mij ook niet goed met de Canon 100-400L, waarmee ik ooit een paar testjes gedaan heb in combinatie met een 2X teleconverter (zelfs bij die combinatie was de scherpte dan ook niet aanvaardbaar).
    Een teleconverter kan je eigenlijk alleen gebruiken op de scherpste lenzen omdat alle foutjes mee uitvergroot worden.

    Ik kan je dus niet aanraden om een teleconverter te gebruiken op zo'n Tamron.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

      En de Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro dan kan deze wel met een converter en kan dat elke converter zijn met een nikon vatting????

      Comment


      • #4
        Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

        Oorspronkelijk geplaatst door fujinewbee Bekijk bericht
        En de Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro dan kan deze wel met een converter en kan dat elke converter zijn met een nikon vatting????
        Om dezelfde reden kan je ook geen extender gebruiken in combinatie met een Sigma 70-300.
        Als het niet goed werkt op een Canon 100-400L IS, dan ben ik er heel zeker van dat het op een Sigma 70-300 alleen nog maar slechter zal worden.

        Alleen in combinatie met een lichtsterke tele-zoomlens kan je teleconverters gebruiken. Bijvoorbeeld met een 70-200 f2,8 of een Sigma 100-300 f4, (maar de laatste alleen met een 1,4x TC anders heb je ook geen autofocus) kan je aanvaardbare resultaten krijgen, met prime-lenzen heb je meestal nog de beste resultaten.

        Ik heb zelf een Sigma 70-200 f2,8 getest met een 2X TC, en die resultaten waren zo slecht dat ik de teleconverter direkt weer verkocht heb.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

          maar wat de een slecht vind kan de ander wel mooi vinden heb je geen voorbeeld foto's die je genomen heb met een converter in combi met de lens???

          Groetjes Gerard

          Comment


          • #6
            Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

            Geef ook eens mee wat het doel is wat je wil bereiken, om te fotograferen..
            Je voorstel, daar moeten we zoals al gezegd, het je gewoon volledig afraden.

            Comment


            • #7
              Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

              Oorspronkelijk geplaatst door fujinewbee Bekijk bericht
              maar wat de een slecht vind kan de ander wel mooi vinden heb je geen voorbeeld foto's die je genomen heb met een converter in combi met de lens???

              Groetjes Gerard
              Die foto's waren niet goed genoeg om te bewaren, daarom kan ik ze ook niet meer laten zien...

              Je mag van mij gerust een teleconverter kopen, maar je zal heel snel merken dat de resultaten veel te slecht zijn.
              Handmatig scherpstellen met een diafragma f11 is bijna onmogelijk omdat je niet veel ziet in de zoeker (die wordt héél donker). Autofocus kan je helemaal vergeten, zelfs met een teleconverter die niet alle info doorgeeft naar de camera zal er te weinig licht op de scherpstelsensor vallen, en dan werkt de AF ook niet correct (soms zal je wel eens geluk hebben).
              Sommige converters en lenzen passen zelfs niet op elkaar, als er een lenselement wat te ver uitsteekt, dan komen die tegen elkaar bij het monteren, en dan is het best mogelijk dat er iets stuk gaat.
              Last edited by Black B@ndit; 1 oktober 2007, 19:09.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

                Converters op zoomlenzen is maar zelden een succes. 2x is bijna altijd uit den boze, zelfs op zeer kostbare pro zooms.
                Als je toch manueel gaat focussen kun je eens een oude vast brandpunt m42 lens van 300 of 400mm op de kop tikken en die met behulp van een pasring op je camera monteren. Allicht geeft dat een beter resultaat voor minder geld.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

                  Kan ik alleen bevestigen. Ik gebruik mijn 2x Apo TC enkel op mijn prime lenzen. Op mijn Tokina 80-200/2.8 wordt het resultaat te soft. Een 1.4x TC is wel Ok.

                  Het resultaat zal maar volstaan voor 10x15 foto's en AF kan je vergeten. Scherpstellen gaat alleen goed bij veel licht en met een toestel met een heldere zoeker. (dus geen 300D, D70..etz). Ook je scherptediepte blijft gelijk.
                  Alleen bij diafragma f8 a f13 ga je een aanvaardbare foto hebben. --> Dus lichtsterkte f16 a f26, sluitertijd 200x2x1.5=1/600 !!!. ISO instelling wordt dan al snel 800 om bruikbaar te zijn, zelf buiten.

                  Koop dus beter een 2e hand 300 of 400mm. Zelf een MF objectief vermits je met een TC ook geen AF zal hebben. Of een superzoom bvb 80-400, 135-400...etz.
                  Te veel lenzen en te weinig tijd.
                  http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

                    en in combi met een Sigma telelens 500 mm f7.2 dan????

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

                      Oorspronkelijk geplaatst door fujinewbee Bekijk bericht
                      en in combi met een Sigma telelens 500 mm f7.2 dan????
                      Is een spiegeltele en in mijn ogen al helemaal niet geschikt om met converter te gebruiken.
                      Naast het lichtprobleem heb je hier ook nog gekende "donuteffekt" in de background.
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

                        volgens mij is het geen spiegellens?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

                          Ge hebt gelijk, ik verwisselde met de Sigma 500 F8 spiegeltele.
                          Deze is een MF 500mm 7.2 APO, manueel focussen dus en heel veel licht nodig.
                          Onwerkbaar volgens mij om dit te combineren met een 2.0 converter : je gaat naar F16 gaan wat fotograferen op 500mm nagenoeg onmogelijk tenzij in de hoge ISO's en dan ga je helemaal geen scherpte of geen detail meer hebben.
                          Overigens heeft die lens op zich al geen al te beste reputatie zo op het eerste zicht.
                          Zolang je geen F2.8 lens hebt, vergeet de 2.0 converters. Een F4 lens met 1.4 converter is ook nog heel goed bruikbaar. Vergeet ook de meeste zoomlenzen met converter, enkel een goeie lichtsterke prime verdraagt convertors.
                          Hoeveel bereik denk je eigenlijk te willen halen ? en met welke bedoelingen ?
                          Een 400mm of 500mm lens geeft echt wel al wat mogelijkheden hoor.
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

                            Ik wil je niet verbeteren maar volgens mij is deze lens geen MF maar AF,en ik wil natuur foto's gaan maken vogels e.d. en dus is 500mm een mooie lens voor mij om mee te oefenen om er beter van te worden?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tamron 55-200mm F4-5.6 Di LD Macro en extender van Soligor 2*

                              Oorspronkelijk geplaatst door fujinewbee Bekijk bericht
                              Ik wil je niet verbeteren maar volgens mij is deze lens geen MF maar AF,en ik wil natuur foto's gaan maken vogels e.d. en dus is 500mm een mooie lens voor mij om mee te oefenen om er beter van te worden?
                              Als een lens niet lichtsterk genoeg is, dan werkt de AF gewoon niet. Bij de meeste camera's is er een beperking, waardoor lenzen die een maximale diafragma-opening hebben die kleiner is dan f5,6 geen autofocus hebben (kleiner wil in dit geval zeggen een groter getal, f7,2 laat dus minder licht binnen dan een f5,6-lens). Dit is zo omdat de AF-sensor voldoende licht nodig heeft om goed te kunnen werken.

                              Met een 2x teleconverter ga je dan nog eens twee stops licht verliezen. Om gemakkelijk te rekenen gaan we dan bijvoorbeeld uit van een f8-lens (f8 is een volle stop). Eén stop werder zit je al aan f11 (bijvoorbeeld met een f1,4 extender), doe daar nog eens een stop bij (als je dus een 2x extender gebruikt), dan zit je aan f16. Er komt dan nog zo weinig licht binnen dat je alleen maar met een statief kan werken, maar omdat de zoeker zo donker is, zal het ook bijna onmogelijk worden om nog handmatig scherp te stellen (de AF werkt dus NIET).
                              Bij elke stop halveert dus de hoeveelheid licht die binnenkomt.

                              Als natuurfotograaf zal je eerder vanuit een schuilhut moeten werken met bijvoorbeeld een 400mm-lens. Als je gewoon foto's van vogels wil maken tijdens een wandeling, dan moet je heel veel geluk hebben, of een héél erg dure lens (als je met Canon zou werken bijvoorbeeld een Canon 500mm f4 L IS, eventueel met een 1,4x teleconverter). En zelfs dat geeft totaal geen garantie op geslaagde foto's.

                              Het heeft totaal geen zin om goedkope tele(zoom)lenzen te gaan combineren met teleconverters, want dat geeft teleurstellende resultaten (als de combinatie al wil werken natuurlijk).
                              Last edited by Black B@ndit; 2 oktober 2007, 06:04.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X