Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop D10 of 100D super

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop D10 of 100D super

    Na veel gepuzzel heb ik nog wat hulp nodig om te beslissen welk toestel ik zou kopen.

    een D10 met 16-45 of een 100D super met 16-50 2.8 lens

    Wat zijn de doorslaggevende verschillen tussen D10 en 100D?
    naast pixels, batterijverschillen en ISO 100 waarde.

    kan ik ergens resultaat verschillen zien tussen een D10 en 100D?

  • #2
    Re: Aankoop D10 of 100D super

    pentax, een goede keuze

    De twee toestellen zijn twee verschillende "categorieën" van dslr's.
    De k100d super is een "instapper" en de k10d eentje voor gevorderden. Maar het is zo dat je met beiden mooie foto's kan nemen. Voor de pixels moet je het alleszins al niet doen (6Mp is voldoende). De twee toestellen zijn van grootte ook anders (dus misschien ook eens testen welke beter in de hand ligt is geen slecht idee). Voor de rest heb je met de k100d programmastanden (landschap-portret enz), die zijn er niet bij de k10d. De k100d heeft dan weer een extra wieltje (wat het makkelijker maakt manueel te werken) en bijkomende werkstanden (niet enkel sluitersnelheidprioriteit enz, maar ook isoprioriteit). Wat voor mij de k10d interessanter maakt is vooral de snelheid van wegschrijven (voor sportfoto's van belang). Er is natuurlijk ook nog de weathersealing. Maar in welke mate deze verschillen voor jou van belang zijn kunnen wij moeilijk beslissen.

    Ivm de objectieven. De 16-45 F4 is een degelijk objectief (voornaamste minpunt is de CA die soms optreedt). De 16-50 F2.8 is uiteraard beter, maar de prijs is dan ook ongeveer het dubbele! Hier hangt de keuze vooral van het gebruik af.

    Maar voor we goed advies kunnen geven zouden we deze dingen best weten; hoeveel ervaring heb je, en waarvoor wil je toestel en lens gebruiken?
    Olympus OM-D EM-5 + wat glas

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop D10 of 100D super

      ervaring bijna nihil, heb wel wat ervaring maar enkel met compact toestellen.
      Die heb ik dan ook zowat onderste boven gekeerd.

      Ik trek vooral landschappen, gebouwen en heel veel foto's van de kinderen, vooral close ups.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop D10 of 100D super

        In dat geval zou ik de k100d super met 16-45mm F4 aanraden, met daarbij de 50-135mm F2.8 voor de close-ups (met de 16-45 of 16-50 ga je niet echt closeups kunnen maken vrees ik). Of eventueel zelfs de 12-24 ipv de 16-45 voor de landschappen en gebouwen (wegens nog breder). Maar dan zit je wel met een iéts hoger totaal

        Om te beginnen misschien de k100d super met 18-55 kitlens en de 50-135mm en dan later (na sparen...) een van eerder genoemde breedhoeken ter vervanging van de kitlens? Maar dan ga je natuurlijk wel het verschil zien tussen de kit en de andere lens. Maar in het geval van de landschappen en gebouwen ga je meestal met een kleinder diafragma werken (groter getal), wegens anders te kleine scherptediepte, waardoor je niet de meest lichtsterke lens nodig hebt en de kitlens nog wel zal meevallen.
        Olympus OM-D EM-5 + wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop D10 of 100D super

          Oorspronkelijk geplaatst door Macrea Bekijk bericht
          ervaring bijna nihil, heb wel wat ervaring maar enkel met compact toestellen.
          Die heb ik dan ook zowat onderste boven gekeerd.

          Ik trek vooral landschappen, gebouwen en heel veel foto's van de kinderen, vooral close ups.
          Niet overdrijven in 't begin. Zeker voor de K100D Super gaan.

          De DA*16-50/2.8 is zeker overkill voor een beginner tenzij je centen teveel hebt. Om je weg te vinden is de DA16-45/4 mss zelfs nog wat duur, en kan je mss toch maar beter gewoon met de DA18-55 beginnen.

          Na verloop van tijd kan je beslissen wat je wil... En komt nog een DA18-250 en een DA17-70, mss zal je opgedane ervaring je eerder naar één van die twee doen grijpen ivp de 16-XX objectieven? Momenteel zijn die 2 nog niet op de markt, maar minstens één van beiden zal niet lang op zich laten wachten...

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop D10 of 100D super

            Ik fotografeer al 40 jaar met Pentax en heb sinds juni dit jaar een K10D. Ik vind het een prachtig toestel. Ik gebruik mijn oude Pentax lenzen en een nieuwe, 12-24mm groothoek. Een aanrader!

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop D10 of 100D super

              Ik koos uiteindelijk voor de K100D ipv de K10D en nog geen moment spijt van gehad. Ik ben net niet fotograaf genoeg om een K10D te rechtvaardigen. Dat moet iedereen voor zich uitmaken. Beter wat geld sparen in de body om het te investeren in de lens....

              Ik denk dat een K100D super met een Sigma 17-70 2.8 en een Sigma 70-300 apo dg een zeer interessante beginner set is voor een scherpe prijs. Eventueel later nog een Sigma 10-20 er bij en je zit gebeiteld.
              Een Canon en een paar bokaalglazen.

              Comment

              Working...
              X