Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 levels/belichtingsprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70 levels/belichtingsprobleem

    Dag allemaal,

    Ik ben sinds geruime tijd bezitter van een D70- tot mijn tevredenheid. Nu merk ik dat mijn foto's altijd onderbelicht zijn zoals je kan zien op de levels van bijgevoegde foto. Deze foto is een voorbeeld van hoe mijn levels er meestal uitzien. Ondertussen ben ik er al aan gewend en trek ik meestal niet meer op auto maar op handmatig met 1 stop overbelichting. Ik weet wel dat de meesten hier de auto functie niet gebruiken maar zoveel "erlangs " belichten voor dit toestel lijkt me toch veel.

    EDIT: exif
    exposure mode: Auto
    Focal length: 70 mm
    Lens: 18-70mm f/3.5-4.5
    Aperture value f/4.5
    Speed: 1/50 s
    Iso 200
    Flash: did not fire
    Metering mode: Pattern
    Custom rendered: normal process
    WB: Auto
    Digital zoom ratio: 100%


    Hebben andere D70 gebruikers dit ook of scheelt er wat aan mijn toestel?




    Groetjes,

    Luc
    Last edited by ObiWan; 28 september 2007, 12:20.

  • #2
    Re: D70 probleem

    Het zou natuurlijk al veel helpen moest je de exif erbij zetten.
    Zo wordt het nattevingerwerk en dat helpt jou geen stap verder.

    mvg

    Comment


    • #3
      Re: D70 levels/belichtingsprobleem

      Beter onderbelicht dan overbelicht zou ik zeggen , maar daar ben je niks mee vooruit geholpen hé.
      Ikzelf werk toch ook al bijna 3 jaar met de D70 en ik moet zeggen in welke stand je hem ook zet hij gaat altijd wel wat onderbelichten. Ik vermoed dat dit een bewuste keuze is van Nikon.
      Lees volgende tread maar eens goed door en stel uw D70 zo maar eens in ge gaat nogal ogen trekken.
      En niet vergeten in RAW (of toch zoveel mogelijk ) te fotograferen.

      Wegens het ontvangen van de verschillende mails de laatste weken en het opduiken van een aantal topics en een paar vragen die ik kreeg hier alvast mijn settings en voorkeuren tijdens het werken met de D100 en D70 : D100: Camera instellingen bank A - beeldkwaliteit RAW - kleurbereik sRGB (Adobe RGB als ik werk moet


      Groeten

      Erwin
      Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
      http://album.zoom.nl/user/lindberg/

      Comment


      • #4
        Re: D70 levels/belichtingsprobleem

        Wat heet onderbelicht?
        Je camera heeft toch perfect het gemiddelde van deze scene belicht.
        Of is het omdat je vindt dat je histrogram rechts wat leeg is?

        Comment


        • #5
          Re: D70 levels/belichtingsprobleem

          Inderdaad, is het niet de bedoeling dat je histogram van helemaal links naar helemaal rechts gaat?
          Dit specifieke voorbeeld heeft misschien geen hoge lichten maar zoals gezegd zie ik dit soort histogrammen bij bijna al mijn opnames.

          Comment


          • #6
            Re: D70 levels/belichtingsprobleem

            Het feit dat er aan de linkerkant (in het nulpunt) een vertikale recht omhoog gaat terwijl er rechts nog voldoende ruimte is wijst op onderbelichting.

            Comment


            • #7
              Re: D70 levels/belichtingsprobleem

              Tja, nu ben ik uiteindelijk nog niet veel wijzer geworden- hoort dit nu zo, is er iets mis met de camera, ...??? Staat deze vraag misschien in het verkeerde onderdeel van het forum??

              Comment


              • #8
                Re: D70 levels/belichtingsprobleem

                Dit is vrij normaal voor een D70, die gaat meestal redelijk wat onderbelichten. Onderbelichting valt bij een D70 in postprocessing goed weg te werken, uitbranden van de foto niet.

                Misschien dat het wel belangrijk is dat je een goed begrip krijgt van wat een histogram van je foto eigenlijk betekent, en hoe een camera zijn lichtmeting gaat uitvoeren. Die automatische lichtmeting is onder andere de reden dat een foto van een sneeuwlandschap er eerder grijs gaat uitzien, ipv wit, en omgekeerd dat een zeer donkere scene er eerder te helder zal uitkomen.
                De (matrix)lichtmeting van de camera zal altijd proberen neigen naar een instelling waar de gemiddelde helderheid van de ganse foto overeenkomt met een grijswaarde van 18%... (EDIT: in de bron onderaan wordt beweerd dat de lichtmeting eigenlijk naar een halve stop onder 18% grijs gaat richten....)

                Een histogram geeft voor elke helderheidswaarde (in dit geval in z/w gezien, je hebt ook nog histogrammen per kleurkanaal, links is donker of zwart, rechts is wit of licht) het aantal pixels voor dat voldoet aan die lichtwaarde. M.a.w., als je onderwerp alleen donkere tinten bevat, dan is het normaal dat je histogram voornamelijk links zal zitten.

                Eén volledige stop overbelichten is misschien wel hoog voor de D70, 2/3 wordt door veel mensen als veilige waarde gekozen.

                Er zijn wel gevallen bekend dat de D70 problemen kreeg met het lichtmeetsysteem, maar als ik mij niet vergis kreeg je dan gemakkelijk overbelichting. Uiteindelijk ontaard dit in het BGLOD probleem, de camera raakt niet meer door zijn initialisatie ten gevolge van een defect lichtmeetsysteem...
                Het is herkenbaar door het feit dat je status LCD blanco blijft, en de groene LED van de geheugenkaart blijft continue knipperen. Soms valt de camera er nog door hem een paar keer aan en uit te zetten, maar dit is van korte duur.
                Nikon erkend dit als een productiefout en herstelt dit normaal kosteloos.


                Hier vind je uitleg over lichtmeting in het Engels:
                http://www.photozone.de/4Technique/metering.htm

                Meer info over histogrammen:
                http://www.luminous-landscape.com/tu...stograms.shtml


                En hier last but not least een link naar de white wedding curve en meer voor de D100 (maar blijkbaar ook de D70). Die curve kan je in de camera laden met Nikon Capture.
                http://fotogenetic.dearingfilm.com/c...ne_curves.html
                Last edited by spacemanbow; 30 september 2007, 11:40.

                Comment

                Working...
                X