Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

    Wat is de 'ideale' lens voor het fotografen van bijvoorbeeld bruidsreportage's in een kerk?

    In een kerk is nu eenmaal weinig licht aanwezig.
    Ik vind het belangrijk dat ook de achtergrond goed belicht is en niet verdwijnt in het zwart.....

    Ik heb zelf de Canon 17-55 die een diafragma heeft van f/2.8.
    Maar deze heeft voor mijn gevoel te weinig tele, om ook close ups te maken.

    De Canon 28-70 heeft ook een diafragma van f/2.8, maar dan is het verschil dus maar 15 mm. Dat lijkt me dus ook geen optie.

    De Canon 24-105 komt meer in de richting, maar heeft een diafragma van f/4.
    Deze zal dus niet voldoende lichtsterk zijn, vrees ik....

    De combinate van een 50mm prime 1.8 en 85mm prime 1.8 op twee body's is ook een optie.
    Maar aangezien ik een 17-55 heb, denk ik dat de 50mm 1.8 geen meerwaarde heeft. Ik heb ergens gelezen dat deze ook pas scherp is vanaf f/2.8.

    Een Canon 70-200 f/2.8 is ook nog een optie, icm met de Canon 17-55.

    Kortom... zoveel opties... ik kom er niet meer uit.

    Wie heeft er tips

    Peter.


    Alle tips welkom
    Last edited by scannie; 28 september 2007, 10:00. Reden: tekst aangepast
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

    Wat denk je van de 24-70 F2.8? Voor binnen lijkt me dat een mooie lens waar je zowel breed als close up mee kan doen.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

      Wat denk je van twee bodies: eentje met jouw 17-55 en een tweede met een 85mm ? Zonder grote extra kosten kan je daarmee toch wel heel wat leuke dingen doen.

      Het leukste om in een kerk rond te wandelen (- zonder dat het om trouwtoestanden gaat -) vind ik een 35/1.4, maar dat is voor Canon geen optie denk ik hé.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

        ik gebruik 2 bodies. de 17-55 IS 2.8 en de 70-200 IS 2.8 . Werkt perfect

        hier bv :



        geen flits gebruikt , de closeups (ringopsteking bv ) zijn op 200 mm gemaakt , vanop een comfortable afstand , anders kom je als fotograaf in het beeld van nonkel video

        De 17-55 heb ik in de kerk niet veel gebruikt, enkel voor overzichtfoto's . Met de 70-200 kan je veel discreter werken , en gaat niemand poseren .
        www.Klikkerdeklik.be
        Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

        Comment


        • #5
          Re: fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

          Ik zou het echt niet weten welke lens nu speciaal voor
          kerkinterieuren geschikt is! Misschien eens vragen aan Lieven Lens.
          Zie: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=181378
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #6
            Re: fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

            @Paradroid: Als ik die foto's bekijk zag dat er toch een goed verlichte kerk uit met veel binnenkomend licht?
            Kan me voorstellen dat niet alle kerken zo zijn...
            bewtijfel als een 70-200 zonder flits dan nog haalbaar is. Ik heb de 4.0 versie en dat geeft buiten soms al problemen als het licht tegenvalt.

            Maar er zitten hier wel mensen die daar meer over weten dan ik
            Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
            Meer op: www.xindi.be

            Comment


            • #7
              Re: fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

              ja, die kerk was idd redelijk goed qua licht , maar nu ook weer niet het lichtste van het lichtste . Ik heb trouwens heel die dag zonder flits gewerkt , ook het avondfeest is flitsvrij .
              www.Klikkerdeklik.be
              Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

              Comment


              • #8
                Re: fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

                In een redelijk verlichte kerk kom je met de 70-200 f/2.8 IS aardig uit de voeten.

                Maar niet iedere kerk heeft zoveel lichtinval.

                Als de lichtinval minder is, kom je met de 70-200 f/2.8 IS ook in de problemen denk ik?
                De werkafstand is dan wel groot, maar de afstand is dan ook te groot voor een flitser vermoed ik.

                Dan moet je toch dichterbij komen en is de 70-200 misschien weer te veel tele, of ??????

                Peter.
                www.dpix.nl event photography

                Comment


                • #9
                  Re: fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                  Wat is de 'ideale' lens voor het fotografen van bijvoorbeeld bruidsreportage's in een kerk? (...)

                  Alle tips welkom
                  Wat is nu de ideale bruidsreportage/kerk lens ? Eigenlijk elke goede lens tussen 12 en 200 mm. Grootste diaframaopening ? Is alleen belangrijk om met de scherptediepte te spelen. Het belangrijkste voor een bruidsreportage/kerk fotograaf is een goede flitser.

                  Want wat denk je wat de bruid en bruidegom liefst willen?
                  Onscherpe en bewogen maar sfeervolle foto's ? of
                  Scherpe en kleurrijke goed uitgelichte opnames ?
                  Investeer in een goede flitser, LEER deze kennen en blindelings te gebruiken en je maakt met elke lens een mooie reportage.
                  ps; Er zijn altijd wel uitzonderingen waarbij je mooie opnames kunt maken zonder flits.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

                    Een Canon 70-200 f/2.8 is ook nog een optie, icm met de Canon 17-55.

                    Kortom... zoveel opties... ik kom er niet meer uit.

                    Wie heeft er tips

                    Peter.


                    Alle tips welkom

                    Dit is gewoon gemaakt op iso 320, zonder flits. Nikon D200 17-55 AFS, op 35mm 1/40 sec f3.2 uit de hand, wil je wat licht op de achtergrond en een goede doortekening in de donkere/heldere tinten alsook behoud van de huidtinten, gebruik dan indien mogelijk geen flits, ook flitsen op een bruid met wit satijnen kleed werkt niet bevorderlijk natuurlijk is de ene kerk de andere niet, desnoods moet je met je iso naar 600 of zelfs 800, liever wat ruis dan een foto zonder diepte.

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

                      Ik zou toch inflitsen in deze opname,dan krijg je iets meer helderheid in de geichten. Opname houden op 1/40 sec zodat omgevingslicht meespeelt en de flits een stop onderbelichten.

                      groetjes

                      Luc

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotograferen in een kerk, wat is de 'ideale' lens?

                        Ik zou toch inflitsen in deze opname,dan krijg je iets meer helderheid in de geichten. Opname houden op 1/40 sec zodat omgevingslicht meespeelt en de flits een stop onderbelichten.

                        groetjes

                        Luc
                        Je zou inderdaad wat meer helderheid krijgen in de gezichten, maar dan krijg je er de schaduwen van de armen/handen op de kleren en deze van de bril er gratis bij, de ondervinding heeft mij geleerd dat in een wat heldere kerk de resultaten beter zijn zonder flits meestal ga ik dan flitsen voor het buitenwerk, en in het bijzonder bij zonnig weer, juist om die lelijke schaduwen op te lossen, iedereen heeft zijn manier van werken natuurlijk, en ook iedereen kan hier aan de hand van voorbeelden tonen dat flitsen beter is, mischien ben ik toch nog te overtuigen

                        Comment

                        Working...
                        X