Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon XL1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon XL1

    Ik weet het, het is geen fototoestel, maar toch ook een camera :P ik ben namelijk van plan een tweedehands Canon XL1 videocamera te kopen. Ik heb er al veel goeie dingen over gelezen. Mijn zorg was dat die maar 270000px per CCD had (x3) en vandaar verwachtte ik dat de kwalilteit niet zo goed zou zijn voor zo'n semi-pro camera. Ik lees wel op veel reviews dat de beeldkwaliteit uitstekend tot fenomenaal is. Kan iemand mij daar iets meer over zeggen?

    Alvast bedankt!

    Bart
    www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

  • #2
    Re: Canon XL1

    Op een SD (standard definition = 576 lijnen) videocamera ben je beter met wat minder pixels en 3CCDs dan een megapixel sensor.

    De kleuren zijn beter, en doordat je minder pixels hebt zijn de pixels ook groter en heb je minder ruis bij donkere opnamen. Zowat alle professionele camera's hebben 3 CCDs behalve dan het laagste pro-segment wat HD camera's betreft.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: Canon XL1

      Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
      Op een SD (standard definition = 576 lijnen) videocamera ben je beter met wat minder pixels en 3CCDs dan een megapixel sensor.

      De kleuren zijn beter, en doordat je minder pixels hebt zijn de pixels ook groter en heb je minder ruis bij donkere opnamen. Zowat alle professionele camera's hebben 3 CCDs behalve dan het laagste pro-segment wat HD camera's betreft.

      Dave
      Dank voor je reactie! Dus kortom, zal de kwaliteit wel goed zijn?
      www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

      Comment


      • #4
        Re: Canon XL1

        Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
        Dank voor je reactie! Dus kortom, zal de kwaliteit wel goed zijn?
        Ik mag het hopen! Deze camera behoort tot de professionele camera's. Verwacht geen ingebouwde kleureffectjes of foto opnames maar een degelijke beeldkwaliteit.
        pixelpusher

        Comment


        • #5
          Re: Canon XL1

          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Ik mag het hopen! Deze camera behoort tot de professionele camera's. Verwacht geen ingebouwde kleureffectjes of foto opnames maar een degelijke beeldkwaliteit.
          Perfect! dank!
          www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

          Comment


          • #6
            Re: Canon XL1

            Als ik eerlijk mag zijn... De XL1 is een beetje een voorbijgestreefde camera. Ik heb er ook zo eentje gehad, en het is echt een goeie camera om te leren manueel camera's bedienen, maar in de overgang naar HD lijkt me dit toch een beetje riskant. Probeer hem dan in elk geval goedkoop te vinden, want de kans bestaat dat je aankoop op niet al te lange termijn waardeloos wordt. De prijzen van de XL1 op tweedehands markt zijn in vrije val... Maar ik begrijp dat je misschien geen budget hebt voor een HD-variant.

            Verder qua gebruiksgemak, de nadelen:
            - het is een semi-schoudermodel, dus beter dan die "bakjes" à la Sony VX1000, maar aangezien het geen volwaardig schoudermodel is, valt het bij langdurig gebruik toch wat tegen.
            - de lens is wel manueel te bedienen, maar enkel via servomotors. Je kan oneindig doordraaien met de scherpstelring. Dat is onhandig, want er staan geen vaste afstanden op: scherpteverlegging doen is moeilijk en ook scherpstellen zonder door de viewfinder te kijken is onmogelijk
            - de viewfinder is in kleur: handig om je kleurbalans te checken, maar absoluut nadelig om de scherpte tijdens het draaien te beoordelen. De resolutie van de viewfinder is daarvoor te laag, iets wat al deze semi-professionele camera's hebben...

            Maar zelf heb ik enkele jaren plezier beleefd aan de camera en heb ik erdoor leren professionele camera's bedienen. Alleen bots je na verloop van tijd op de beperkingen als je echt goed manueel wil werken. De beeldkwaliteit is verder prima voor deze prijsklasse. Man Bijt Hond (de mensenketting) en de Leven Zoals Het Is-reeks over de dierentuin zijn ermee (deels) gedraaid.

            Hopelijk leg ik het een beetje duidelijk uit en heb je er wat aan. Succes!

            Comment


            • #7
              Re: Canon XL1

              Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Bruyn Bekijk bericht
              Ik weet het, het is geen fototoestel, maar toch ook een camera :P ik ben namelijk van plan een tweedehands Canon XL1 videocamera te kopen. Ik heb er al veel goeie dingen over gelezen. Mijn zorg was dat die maar 270000px per CCD had (x3) en vandaar verwachtte ik dat de kwalilteit niet zo goed zou zijn voor zo'n semi-pro camera. Ik lees wel op veel reviews dat de beeldkwaliteit uitstekend tot fenomenaal is. Kan iemand mij daar iets meer over zeggen?

              Alvast bedankt!

              Bart
              Beslist de aanschaf waard: deze camera kan nog jaren mee. Ik heb er zelf TV documentaires mee gedraaid en hij voldoet nog steeds aan de normen. Laat je niet gek maken door HD: voorlopig gaan daar de TV-bazen niet toe over.

              Comment


              • #8
                Re: Canon XL1

                Ik heb die camera ook nog altijd liggen .. de beeldkwaliteit is gewoonweg goed, ondanks dat vermeende "gebrek" aan pixels. Enkel in lowlight laat die camera sneller een steek vallen in vergelijking met bv. een VX2000. (maar dat heeft me vanavond niet tegengehouden om er een concert mee te filmen)

                naast het standaardobjectief is er ook een professionele lens beschikbaar waarmee je wel kan zoomen zonder die "vervelende" servo's. De speciale groothoek die ervoor ontwikkeld werd heeft ook wel die electronische zoomringen .. maar zelf een heel aantal DVCAM camera's bij Sony die wel voor de prof markt bedoeld waren, hadden dat ook. Je moet al echt dure camera's kopen vooraleer je dat net meer hebt.

                Veel scholen (Narafi, St. Lucas, ...) gebruiken de XL1, omdat ze relatief goedkoop is, en heel prettig werkt om manueel met diafragma en sluitertijd te werken. Het probleem van de "semi-schouder" is te verhelpen via een optionele "full shoulder pad" waar je dan ook direct ook nog XLR aansluitingen bij krijgt.

                HD is mogelijks de toekomst, maar om als hobyist een camera te kunnen kopen met alle mogelijkheden van de XL1 denk ik dat het zeker een goede keuze is. Voor de meeste opdrachten is die cam nu nog perfect inzetbaar.

                De XL1 is intussen wel een beetje gedateerd .. er is na de XL1, de XL1s en de XL2 uitgekomen .. maar de XL1 kan vandaag nog altijd wat hij vroeger ook kon

                Comment


                • #9
                  Re: Canon XL1

                  Dank voor alle reacties! Ik heb hem intussen gekocht voor 1300EUR inclusief tas, 4 batterijen en een afstandsbediening. Mijn eerste indrukken zijn zeer positief!
                  www.weerfotos.be Canon EOS 6D ~ 16-35mm ~ 24-105mm ~ 100-400mm ~ Canon EF28mm f2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon XL1

                    de afstandsbediening was destijds standaard meegeleverd ;o)

                    heb je er die harde Canon pilot koffer bij gekregen? die was destijds iets van een (omgerekend) 125 euro

                    4 dezelfde batterijen, of heb je 1 originele en 3x high capacity gekregen? die grote batterijen kosten nieuw omgerekend circa 150 euro per stuk, die van mij gaan al een 7 of 8 jaar mee.

                    soit, 1300 is een mooie prijs, de mijne zou ik nooit weg doen .. (nu ja, ik heb er destijds ook extra lenzen en extra grote ZW/W zoeker, portabrace regenhoes etc voor gekocht .. die cam voldoet nog ruimschoots .. en voor 1300 koop je vandaag niets dat in de buurt komt .. maar 1300 is wel een mooie restwaarde voor een toestel dat al zolang mee gaat.

                    Comment

                    Working...
                    X