Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapsfotografie met Canon 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Landschapsfotografie met Canon 5D

    Hallo,

    Intresse in een Canon 5D is zeer groot wegens FF en IQ.
    Nu beweerd iemand op het werk dat landschapsfotografie met een 5D niet echt een goede zaak is om dat de randen bij FF "flou" zijn (niet scherp; weinig detail)

    Kan iemand die effectief een 5D heeft hier iets zinnigs op antwoorden? Zijn er goeie voorbeelden op het net te vinden?

    alvast dank!

  • #2
    Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

    Mits het gebruik van de juiste lenzen heb ik geen enkel probleem hiermee, ik gebruik ontzettend graag een 35 1.4 die echt heel erg goede beelden uit die 5D voortbrengt , wil je nog breder dan is een 24 1.4 nog meer voor je doel geschikt ( ik hoop deze lens er ooit nog eens bij te nemen )
    Maar ook met een 17-40 maak je zeer goede landschapfoto’s hoor !

    35mm : http://www.pixel-peeper.com/adv/?len...max=none&res=3

    24mm : http://www.pixel-peeper.com/adv/?len...max=none&res=3

    Of effen zoeken op Pbase
    Last edited by RDB; 27 september 2007, 08:43.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

      Oorspronkelijk geplaatst door Knor Bekijk bericht
      Nu beweerd iemand op het werk dat landschapsfotografie met een 5D niet echt een goede zaak is om dat de randen bij FF "flou" zijn (niet scherp; weinig detail)
      De randen zijn niet onscherp maar wel de hoeken.

      En onscherpe hoeken worden alleen bepaald door de lens en door het f getal, niet door de hoeken van de 5D sensor.

      Bij een voldoende hoog f getal zijn met bepaalde lenzen de hoeken even scherp als het midden.

      En met andere lenzen zijn de hoeken inderdaad onscherp.
      Maar ook zonder FF is dat een eigenschap van heel wat lenzen.

      Jan.

      Comment


      • #4
        Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

        Er zijn heel wat goeie landschapsfotografen die de 5D gebruiken met succes.
        Deze bijvoorbeeld zijn ook met een 5D en 17-40L gemaakt.http://photo.net/photodb/member-phot...ser_id=1353935

        Het is wel een feit dat je beter geen slecht glas op zo'n fullframe kunt gebruiken als je er het beste wil uithalen.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

          Ik heb het eerste full size voorbeeld bekeken namelijk:
          The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!


          Nu ik veronderstel dat hier iets misgegaan is.
          De foto is mischien wel scherp maar daar eindigt het ook. Kleur is bizar, ruis op 200 iso, CA....
          Ik dacht dat de 5D wel tot beter in staat was

          Comment


          • #6
            Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Er zijn heel wat goeie landschapsfotografen die de 5D gebruiken met succes.
            Deze bijvoorbeeld zijn ook met een 5D en 17-40L gemaakt.http://photo.net/photodb/member-phot...ser_id=1353935

            Het is wel een feit dat je beter geen slecht glas op zo'n fullframe kunt gebruiken als je er het beste wil uithalen.
            prachtige voorbeelden hoor, maar ook heel veel aan bewerkt.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

              Oorspronkelijk geplaatst door TrustNoOne Bekijk bericht
              Ik heb het eerste full size voorbeeld bekeken namelijk:
              The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!


              Nu ik veronderstel dat hier iets misgegaan is.
              De foto is mischien wel scherp maar daar eindigt het ook. Kleur is bizar, ruis op 200 iso, CA....
              Ik dacht dat de 5D wel tot beter in staat was
              Aan deze foto is overduidelijk achteraf een blauwe lucht toegevoegd.Als dit reeds bij deze foto veranderd is...... wat is er dan misschien nog meer aan veranderd. Ca is geen eigenschap van de camera maar van de lens.
              Je kunt deze foto moeilijk als voorbeeld stellen voor alle foto's die uit de 5D komen. Deze foto is overduidelijk geen origineel bestand.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

                Wat van de combinatie 5D - 24-105L IS USM ??
                Levert deze lens-body combinatie scherpe hoeken goed genoeg voor landschapfoto's? ...deze combo vind ik het intressantste om mee te starten; ook qua budget eventueel met nog een prime 85/1.8 ofzo....

                Comment


                • #9
                  Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

                  Dan kan je beter gaan voor de 24-70 2.8L, deze heeft veel minder vervorming bij 24 mm, Ik heb deze combinatie en het is een killer set!
                  24 mm is al heel wijd op een 5d!

                  Ps; bij die voorbeeldfotos: nogmaals, zo'n natuur vinden we hier niet terug in dit Belgenlandje...
                  Waar kan je hier prachtfoto's nemen van de natuur?
                  "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Knor Bekijk bericht
                    Wat van de combinatie 5D - 24-105L IS USM ??
                    Levert deze lens-body combinatie scherpe hoeken goed genoeg voor landschapfoto's? ...deze combo vind ik het intressantste om mee te starten; ook qua budget eventueel met nog een prime 85/1.8 ofzo....
                    De vraag is wat je verwacht van scherpe hoeken.
                    Maar een zoom lens is nooit perfect.
                    Hoe goed de 24-70 en de 24-105 op bepaalde f getallen zijn kan je zien op www.slrgear.com



                    Selecteer Full-Frame Results.

                    Waar blijven die testen met de FF D3 ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door TrustNoOne Bekijk bericht
                    Ik heb het eerste full size voorbeeld bekeken namelijk:
                    The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!


                    Nu ik veronderstel dat hier iets misgegaan is.
                    De foto is mischien wel scherp maar daar eindigt het ook. Kleur is bizar, ruis op 200 iso, CA....
                    Ik dacht dat de 5D wel tot beter in staat was
                    Als deze foto vanaf RAW is geconverteerd is dit perfect mogelijk.
                    Met RAW is ISO 200 niet altijd ISO 200.
                    Zelf heb ik geen probleem met die foto.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
                    Dan kan je beter gaan voor de 24-70 2.8L, deze heeft veel minder vervorming bij 24 mm, Ik heb deze combinatie en het is een killer set!
                    24 mm is al heel wijd op een 5d!
                    Ik volg hier niet.
                    Als je kan omgaan met vignetting dan is de 24-105L een betere keuze.
                    De nieuwe versie van Canon DPP zou een oplossing hebben voor vignetting.

                    Edit: Ook de vervorming op 24 mm is inderdaad hoger. Maar vignetting en vervorming kan je achteraf corrigeren.

                    Jan.
                    Last edited by Jan_10D; 27 september 2007, 11:45.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

                      Alvast bedankt voor de informatie!!!

                      Vervorming en vignetering schrikken me niet af...
                      Bij crop camera's en 17-xx DX lenzen heb je ook vervorming.

                      24-105 is voor mij idd een beter bereik en blijbaar is die lens op F4 al redelijk scherp...

                      de aankoop is toch maar tenvroegste tegen einde dit jaar... misschien komt de 5D replacement tegen dan al lonken...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

                        Man man, toch altijd die misverstanden!!

                        Voor landschap is er niks beters dan de 5d (tenzij iets met een s in de naam), met een goede lens. En uiteraard diafragmeren.
                        Wat is het alternatief? een cropcamera nemen, omdat de hoeken beter zijn, maar daar dan weer een ultra-wide lens moeten opzetten, die op zijn beurt ook weer de nodige vervorming heeft?

                        Ik heb de combo 5d met 24-105, werkt prima, wide open superscherp tot +-90mm, daarboven ietske softer, maar nog steeds goed. De 24-70L vind ik op 2.8 te soft voor gebruik, en als je dan toch tot 4.0 moet toeknijpen voor optimale scherpte, kan je net zo goed de goedkopere lens, met IS en groter bereik kopen.

                        Overigens, ik heb ook een sigma 15-30, en die doet het ook echt goed op de 5d, mist f8 of hoger, maar dat telt evenzogoed voor bijvoorbeeld de 17-40L. Maar dit zijn al flinke wides met alle gevolgen vandien.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Knor Bekijk bericht
                          de aankoop is toch maar tenvroegste tegen einde dit jaar... misschien komt de 5D replacement tegen dan al lonken...
                          Dan had ik beter tot eind dit jaar gewacht om te antwoorden.

                          Ik wacht ook op de 5D opvolger en verwacht die eind Jan 08... Met een afwijking van + of - twee maanden.

                          En die 5D opvolger krijgt dan ook een iets hogere prijs dan de 5D.

                          Jan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

                            Sorry, had dit er misschien beter bijgezet... (op de moment verbouwingen)

                            Had deze post meer geopend omdat een collega de 5D niet waardevol vond als landschapscamera.

                            (die collega zweert enkel bij Nikon )

                            Comment


                            • #15
                              Re: Landschapsfotografie met Canon 5D

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                              Waar blijven die testen met de FF D3 ?
                              Geduld Jan, die komen er heus wel Op 16-9.net staat al een teaser voor de nieuwe AFS 14-24mm f2.8, en vergeet niet dan de AFS 17-35 f2.8 ook al met succes op Canon FF gebruikt werd.

                              MVG,

                              Comment

                              Working...
                              X