Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenskeuze WK Rugby

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenskeuze WK Rugby

    Hoi,

    Deze zondag ga ik naar Parijs (voor 1 dag) voor een wedstrijd van het WK Rugby Ik heb geen ervaring met het fotograferen in een voetbalstadion (Parc des Princes). Een goede telelens heb ik niet en nu vraag ik me af welke van m'n huidige lenzen ik heb best meeneem: de breedhoeklens (10-22) om het volledige veld en stadion te vatten of een lichtsterke prime (S 30 1.4 of de 85 1.8) (de wedstrijd is 's avonds).
    Ik weet dat het niet ideaal is, maar met welke lens zal ik het best de sfeer en het gebeuren kunnen vatten? Iemand ervaring mee? Alvast mercikes voor de tips

  • #2
    Re: Lenskeuze WK Rugby

    Pak ze allemaal mee, dan kan je ter plaatse experimenteren.
    Maar zonder tele zal je niet veel actiefoto's kunnen nemen vrees ik. Uit ervaring weet ik trouwens dat in een goed verlicht stadion er licht genoeg is om snelle sluitertijden te houden.
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

    Comment


    • #3
      Re: Lenskeuze WK Rugby

      Als je even op flickr.com kijkt kan je alvast wat foto's vinden van Parc des Princes. Dan kan je dus als je rechtsonder bij more properties kijkt bij sommige foto's de brandpuntsafstand bekijken.

      Bijvoorbeeld:
      Dit is dus de hoek die je krijgt bij fotograferen op 26mm:


      Dit bij 10mm:
      world, panorama, terrain, game, france, cup, argentina, field, teams, team, rugby, stadium, crowd, atmosphere, supporter, match, pitch, samoa, foule, princes, monde, parc, coupe, stade, supporters, 2007, panoramique, ambiance, parcdesprinces, irb, rwc, rugbyfrance2007


      Dit bij 200mm:


      Ik zou dus iets nemen van 200mm of eventueel nog meer (teleconverter?) om actie goed in beeld te krijgen.

      Wat je zou kunnen doen is een tweedehands 70-200 f4 oppikken voor 450 a 500 euro en na deze wedstrijd voor dezelfde prijs doorverkopen. Dan heb je als het ware een gratis telelens voor de wedstrijd gehad.

      Succes

      Comment


      • #4
        Re: Lenskeuze WK Rugby

        Dat kopen en verkopen lijkt me niet zo een goed idee, misschien kan je beter een lens 'huren' voor een paar dagen? Dan kan je ook kwalitatief hoger gaan.



        Glenn
        Mijn site...
        vandaelefotografie.be
        * BD0916BE *

        Comment


        • #5
          Re: Lenskeuze WK Rugby

          De Flickr site is echt een reuzetip, bedankt!

          Ik denk dat ik ergens een Sigma 18-200 OS kan lenen van een vriend, ik denk dat ik die ga nemen. Er is inderdaad voldoende verlichting en desnoods zet ik m'n ISO waarden wat hoger...moet lukken

          Merci voor de moeite!

          Comment


          • #6
            Re: Lenskeuze WK Rugby

            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
            Dat kopen en verkopen lijkt me niet zo een goed idee, misschien kan je beter een lens 'huren' voor een paar dagen? Dan kan je ook kwalitatief hoger gaan.



            Glenn
            Hoezo zou je kwalitatief hoger moeten gaan dan een 70-200 f4L. Iemand die nog nooit (of zelden) met een top tele heeft geschoten heeft toch helemaal geen lens van 2000 euro of meer in zn knuisjes nodig om betere foto's te maken? Bij mijn weten zijn de foto's ook bedoeld voor persoonlijk gebruik en niet om een billboard van 12 bij 6 meter te maken. Bovendien gaat de huur dan ook weer honderd euro kosten, en zoals ik zei: de 70-200 f4 is een hele populaire lens waar je zo weer vanaf komt.

            @Drongo: Ik heb totaal geen ervaring met die sigma 18-200 OS. Ik begrijp dat het natuurlijk minder omslachtig is dan mijn voorstel. Daarom lijkt het me misschien toch wel een prima keuze omdat je in ieder geval 200mm hebt.

            Comment


            • #7
              Re: Lenskeuze WK Rugby

              Ok, alvast bedankt voor de tips. Aan de foto's te zien ga ik daar zeker 200mm nodig hebben...

              Comment

              Working...
              X