Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

praktische tips aankoop tweedehands digitale reflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • praktische tips aankoop tweedehands digitale reflex

    Bij het doorbladeren van de topics heb ik niet direct een overzicht gevonden van tips bij het aankopen van een tweedehands digitale reflex. Zelf overweeg ik de aankoop van een tweedehands 1D mark II ter vervanging van een 20D die ik in bruikleen heb.
    Wat moet je doen bij het doornemen van de advertenties en vooral bij het testen van het toestel? Voor dit soort van overnames wil ik eerst in handen hebben wat ik eventueel daarna aankoop en zeker niet ingaan op onrealistisch lage prijzen van vermoedelijk frauduleuze charlatans. Voor analoge camera's weet ik het wel, maar digitaal geeft toch nog meer onzekerheden.

    Om een voorzet te geven al enkele vragen:
    - hoe check je het aantal opnames die een camera heeft gemaakt?
    - hoe test je het aantal defecte pixels in de sensor ?

    Dirk

  • #2
    Re: praktische tips aankoop tweedehands digitale reflex

    Bekijk goed de sensor ,desnoods met een vergrootglas
    had indertijd een minuskule kras op de sensor van een tweedehands 1d .

    Comment


    • #3
      Re: praktische tips aankoop tweedehands digitale reflex

      Oorspronkelijk geplaatst door pierewiet Bekijk bericht
      Bekijk goed de sensor ,desnoods met een vergrootglas
      had indertijd een minuskule kras op de sensor van een tweedehands 1d .
      Dan is het gemakkelijker om een testfoto te maken met het diafragma op f16 of f22, net zoals je doet om de sensor op stof te controleren.


      Maak zeker een aantal foto's, en controleer of alles wel degelijk werkt.
      De akku kan je onmogelijk op korte tijd testen, je zal pas na de aankoop merken of die bijna versleten is (er zit een vrij dure akku in de 1D Mark II).

      Voor het aantal clicks kan je niet op de bestandsnummering voortgaan, want die kan gereset worden, en als er geheugenkaartjes in verschillende camera's gebruikt worden, dan geraakt de nummering ook in de war.

      In de EXIF van een 1D zou je wel ergens het juiste aantal foto's kunnen terugvinden, daarover is er hier ooit al een topic geweest.

      Kijk of er geen abnormale speling op de lensmount zit, controleer de buitenkant op beschadigingen, bij een val kan de buitenkant beschadigd zijn, en dat kan ook binnen in de camera voor problemen zorgen.

      Je kan eventueel controleren of de AF juist werkt (met een lens waarvan je zeker bent dat ze goed is).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment

      Working...
      X