Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's archiveren ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's archiveren ?

    Momenteel sla ik mijn foto's gewoon op per datum, dus een directory as volgt :

    Foto's -> 20-09-2007 -> foto001.JPG

    vooral omdat ik nog maar weinig foto's maak en omdat het programma dat ik gebruik dit standaard zo doet.

    nu vraag ik me af hoe de meer ervaren fotografen dit doen ? (per onderwerp zoals Architectuur, Portret, ...bijv.)

    Ik vrees dat per datum bij een grote hoeveelheid foto's en na enkele maanden/jaren wat verwarrend zal worden want je moet je dan precies herinneren wanneer je die foto's gemaakt hebt.

  • #2
    Re: Foto's archiveren ?

    alleszins zou ik het jaartal eerst zetten, gevolgd door de maand en eventueel de dag en tot slot zo mogelijk iets over het onderwerp

    bijv. 2007_9_20_ballonvaart
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Foto's archiveren ?

      Kijk eens naar : the dam book (het eerste hoofdstuk is online leesbaar en er is nog wat meer te lezen bij Google.) als je er echt goed mee aan de slag wilt.

      Een goede uitgebreide nederlandstalige software om je foto's te beheren is IdImager. De auteur is ook regelmatig op dit forum te vinden als Havezet en de ondersteuning is werkelijk subliem.


      mvg

      Alain

      Comment


      • #4
        Re: Foto's archiveren ?

        Ik had een tijdje geleden ook ongeveer dat probleem ... ik doe het nu ongeveer à la Vicky Dit gaat wel meer over originele en bewerkte foto's maar misschien heb je er toch iets aan.

        Hoe organiseren jullie je digitale foto's op julle computer/externe harde schijf ? Ik zit namelijk met het volgend dilemma. Ik zet m'n originele foto's op m'n harde schijf, bewerk ze dan en zou dan de bewerkte versie onder een andere naam opslaan, maar ... in dezelfde map, in een andere map, ... ??? Ik zou namelijk graag

        Comment


        • #5
          Re: Foto's archiveren ?

          Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
          Kijk eens naar :
          Een goede uitgebreide nederlandstalige software om je foto's te beheren is IdImager. De auteur is ook regelmatig op dit forum te vinden als Havezet en de ondersteuning is werkelijk subliem.
          Kan ik je ook aan raden...probeer anders eens de trial versie van Idimager

          Comment


          • #6
            Re: Foto's archiveren ?

            Hoi, ik ben nieuw hier op het forum en heb volgende vraag. (misschien al vaker gesteld ?) Hoe archiveer ik best mijn digitale foto's?
            Momenteel brand ik ze op CD/DVD maar ik dacht ook om deze op te slaan op SD kaartjes. Gaat de info niet verloren na pakweg 3-4 jaar?
            BTW, kan het zijn dat een SD kaartje zijn kwaliteit verminderd na vaker gebruik?

            Alvast bedankt.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's archiveren ?

              Hallo tayta, het doel van archiveren is lange termijn veiligstelling en een typisch kenmerk is dat volumes groot zijn. Een SD is dan een dure oplossing. Het beste middel om te archiveren tegenwoordig is om gebruik te maken van (externe) harde schijven. De capaciteit is hoog en de duurzaamheid redelijk. Backuppen op 2 harde schijven is not beter.

              Backuppen op DVD is traag en dus een grote drempel om te starten met de archivering. Ook de lange termijn betrouwbaar is ook niet top.

              Backuppen op Sd lijkt O.K. (ook al weet ik niet hoe het met de lange termijn betrouwbaarheid zit), maar de capaciteit van de schijfjes is krap. Een schijfje van 4GB is al snel gevuld.

              Hert

              Comment


              • #8
                Re: Foto's archiveren ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                Hallo tayta, het doel van archiveren is lange termijn veiligstelling en een typisch kenmerk is dat volumes groot zijn.
                Dat is het doel van opslaan, het doel van archiveren is orde scheppen in de chaos: dus je foto's terug kunnen vinden op een schijf van 1TB vol met foto's waarop ze zijn opgeslagen.

                Ik heb het volgende systeem:

                1 mappen per jaar met per kaart leegmaken één map(camera-datum-tijd door NikonView of NikonTranfer gemaakt). In deze map stan de NEF's en in die map staat weer een map met de JPG's. Soms cluster ik wat in een jaar bv vakantie 2007.

                Dat is de chaos nu ga ik in ACDSee, maar kan net zo goed Lightroom of Bridge en nog veel meer programma's, trefwoorden aan foto's koppelen, bv:

                foto's van de Notre Dame
                1 Architectuur|oud|kerken
                2 Landen|Frankrijk|Parijs|gebouwen

                Zo is een foto op 2 manieren terug te vinden. Bij architectuur is er natuurlijk ook 'nieuw' met ook kerken en anders bv.

                Probeer het aantal hoofdtrefwoorden niet te hoog te laten worden, want dan oet je daar weer een database van aanleggen, vandaar dat ik voor landen heb gekozen, dan komen alle 'touristische' foto's daar terecht en heb je niet veel landnamen bij je hoofdtrefwoorden.

                Belangrijkste is: eerst nadenken hoe je je foto's wil archiveren. Welke onderwerpen heb je op de foto staan, hoe wil je die terug vinden, ben je bereid in een selectie nog wat te zoeken naar een fotoe enz..

                Als je later een hoofdtrefwoord erbij maakt, waaraan ook oude foto's voldoen, is dat weer een hoop werk: dus beter eerst goed over nadenken.

                PS ik ken alleen aan de JPEG's een trefwoord toe, de NEF staat dan één map hoger en is dus snel te vinden, zo niet kan ik met het foto nummer zoeken.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's archiveren ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dat is het doel van opslaan, het doel van archiveren is orde scheppen in de chaos: dus je foto's terug kunnen vinden op een schijf van 1TB vol met foto's waarop ze zijn opgeslagen.
                  Nou, daar ben ik het niet mee eens. Zoals jij het omschrijft is het catalogiseren. Haast nog belangrijker dan archiveren; vooral als je veel foto's hebt (zeg maar vanaf 3000 en meer). Bij het archiveren wordt een duplicaat gemaakt van het origineel die je in je catalogiseersysteem wilt catalogiseren.

                  Hert

                  Comment

                  Working...
                  X