Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen CANON POWERSHOT S5 IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen CANON POWERSHOT S5 IS

    Wie is in het bezit van een CANON POWERSHOT S5 IS en wil graag een antwoord geven op onderstaande vragen :

    1. Ben je wel/niet tevreden over het toestel en waarom ?
    2. Vind je het openklapbaar lcd-schermpje handig/onhandig ?
    3. Heb je er reeds macro-opnamen (bloemen, paddestoelen, insecten,…..) mee gemaakt en wat vind je van het resultaat ?
    4. Heb je er al mee gefotografeerd in moeilijke of ongunstige lichtsituaties en hoe was het resultaat ?
    5. Als in de toekomst zou blijken dat zijn opvolger CANON POWERSHOT S6 IS zou beschikken over de mogelijkheid om in RAW te fotograferen, zou je dan overstappen van S5 naar S6 ?

    Ik heb reeds vele recensies over dit toestel gelezen, maar zou nu graag wel eens de mening willen horen van fotografen die het apparaat zelf in bezit hebben en er reeds ervaring mee opgedaan hebben.

    Iedereen alvast bedankt voor de moeite.

  • #2
    Re: Ervaringen CANON POWERSHOT S5 IS

    Hallo

    Heb er één sedert begin verleden week.

    1. Zeer tevreden over bouwkwaliteit, look en feel. Ook lekker compact, maar toch groot genoeg voor mijn "grote" handen en vingers. Maar het zit permanent in mijn aktentas voor het geval ....
    2. Uitklapbaar LCD schermpje is een droom om mee te werken; ik maak veel foto's van modelbouw (binnenkamers), en dan is dit werkelijk heel praktisch !
    Bovendien is de resolutie hoog en heb je zeer scherpe beelden op dat LCD'jte; het beste dat ik ooit had op een camera (ook vergeleken met video camera's)
    3. Macro's zijn heel goed, maar niet beter dan met een andere Powershot (heb nog een A70 en A540)
    4. Ja, en dan kan ik maar één zaak bevestigen : die optische stabilisator doet werkelijk wonderen. Maar je moet wel je ISO beperken op maximaal 100, anders krijg je zichtbare ruis.
    Ik heb ook een DSLR (Nikon D70) met een 18-200 VR, en eerlijk gezegd, dat kleine "canontje" is formidabel goed zelfs op maximale zoom. Echt bruikbaar.
    5. Eigenlijk wel, want met mijn Nikon werk ik altijd in RAW en de mogelijkheid om achteraf je witbalans of belichtingscompensatie nog te kunnen aanpassen, is een echte grote toegevoegde waarde. Jammer dat deze Canon geen RAW opnames kan maken.

    Maar deze S5IS is zijn geld dubbel en dik waard. Ik kocht deze in Duitsland voor 372 Eurokes + een 10 Euro verzendkosten. Een stuk goedkoper dus dan in België. Zoeken deed ik via www.guenstiger.de . Je moet vooral goed opletten voor de verzendingskosten, die kunnen zwaar doorwegen en verschillen heel sterk van verkoper tot verkoper. Het toestel is wel zonder Europese garantie, maar wel met 2 jaar inruil garantie van de verkoper zelf, die hele goede quotaties heeft. Aangezien ik regelmatig nieuwe (kleine) toestellen koop (de techniek evolueert toch zo snel), maak ik daar geen probleem van. Binnen een jaar of 2 verliezen ze toch heel snel hun waarde. Het toestel is blijkbaar parallel import uit Japan, maar het menu werkt natuurlijk ook in het Engels ... en er zit een originele Engelstalige handleiding bij. De verpakking is ook origineel, met natuurlijk alle accessoires en software. Op de verpakking staat enkel nog gedrukt : only for sale in Japan ... Maar het toestel werkt daarom niet minder goed in Europa !

    Ik heb heel sterk getwijfeld tussen deze Canon en een Olympus of Sony (geen Fuji daar deze geen optische beeldstabilisatie heeft) en koos uiteindelijk opnieuw voor Canon. Voor point en shoot is dit een goede keuze.
    Enkel jammer dat de zoom niet breder gaat. Een breedbeeld equivalent van bvb 28-300 zou ik liever gehad hebben, ipv zo'n grote tele die slechts bij 35 mm begint, maar deze bestond nog niet, toch zeker niet in "bridge uitvoering".
    Want tot besluit wil ik hierbij toch stellen dat voor mij het doorslaggevende aankoopargument was dat dit toestel ook een electronische zoeker heeft en daarop zie je perfect de werking van je witbalans en vooral : in vol zonlicht zie je ook nog een beeld, wat niet altijd het geval is met die uitklapbare LCD schermpjes. Ik weet dat er veel kritiek is op die electronische zoekers, maar ik heb nog liever dat dan niets. Ik was laatst in Gran Canaria, en in volle zon kon ik met de A540 onmogelijk exact kadreren. En veel keuze in zulke zogenaamde "bridge" camera's heb je niet ... Daarom koos ik uiteindelijk voor zo'n Canon S5IS.
    En last but not least : het toestel is zeer snel en reactief. Die DIGIC III processor doet goed zijn werk. En de autofocus werkt zeer nauwkeurig. Kortom, ik ben tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding van dit toestel.

    Het comfort van een DSLR als een D70 heb je natuurlijk in de verste verte niet, maar je gebruikt zo'n toestelletje dan absoluut niet voor dezelfde doeleinden. Wanneer ik een dagje op bezoek ga naar een "modelbouwbeurs", dan is deze Canon de ideale reispartner. Wil ik mooie portret of reisfoto's maken, dan gebruik ik mijn Nikon D70 met mijn Nikon 18-200 VR of enkele betere lenzen met een vaste brandpuntsafstand zoals een Nikon 105 makro F2.8 of een Tokina 12-24 F4 of een Sigma 24 mm makro F1.8. Maar dan sleur je ook een tas met enkele kilootjes materiaal ...

    Groetjes

    Marc uit Brugge
    Last edited by mvdr1; 25 september 2007, 23:25.
    NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

    Comment


    • #3
      Re: Ervaringen CANON POWERSHOT S5 IS

      in zak laten zetten de europese garantie bedraagt 2 jaar en bestaat niet in 2jaar ruilgarantie,dus het gaat hier om niet europese toestellen waar u geen nl handleiding bijheeft en geen garantie op is,mensen zien altijd naar het goedkoop en daarna begint het.

      Comment


      • #4
        Ervaringen CANON POWERSHOT S5 IS + prijs "onderhoud" D70

        Hallo

        Ik heb in mijn posting toch heel duidelijk vermeld dat het om een Japans toestel gaat met een Engelstalige handleiding.
        En in dit geval gaat het inderdaad om vertrouwen hebben in de verkoper.
        Indien hij mij inderdaad op factuur een inruilgarantie geeft voor 2 jaar, daar heb ik geen problemen mee.
        Probeer maar eens iets in te ruilen in vele grote belgische shops of ketens waarvan wekelijks reclamefolders in je brievenbus zitten, (ik vermeld geen namen om geen polemiek te starten), ze vinden toch altijd een excuus om de garantie te proberen omzeilen. De verkopers van die winkels weten met moeite welke producten ze verkopen. En wanneer je ze wil testen, dan kunnen ze met moeite het toestel uit de vitrinekast halen om ze eens te mogen vasthouden, laat staan eens proberen. Dit is toch het geval in praktisch al die winkels in de regio Brugge ! Het zijn pure "cash and carry" verkopers geworden. Dan vind ik het normaal dat ik zo'n product probeer te kopen bij de goedkoopste dozenschuiver.

        En denk je nu waarlijk dat ze speciaal slechtere of andere toestellen maken die vlugger stuk gaan voor de Japanse markt ?

        Groetjes

        Marc


        PS : mijn Nikon D70 (in België gekocht met Belgische garantie) is voor een gewone "grote kuis" via een professionele fotowinkel uit Brugge naar Procirep opgestuurd. Ondertussen is het 3 weken geleden dat ik het toestel binnenbracht. Verleden week kreeg ik eindelijk per post een prijsofferte toegestuurd : 216,59 Euro (incl BTW) en of ik ermee akkoord ging. Ik moest die ondertekend voor akkoord terugbezorgen. Omschrijving : "Interne reiniging, reinigen CCD, ijken, algemeen nazicht en test. Herstelling tegen forfaitaire prijs."
        Weet je wat ik dan denk : ik had mijn NIKON D70 destijds beter ook in het buitenland gekocht. Met het uitgespaarde bedrag had ik nu deze onderhoudsbeurt kunnen betalen ... Wie was hier de domste ?
        NIKON D70 + D80 + 18-200 VR + 105 F2.8 Macro + Sigma 24 F1.8 + TOKINA 12-24 F4 + TOKINA 28-80 ATX-PRO F2.8 + Nikon 50 F1.8 / FLASH SB-900/ CANON POWERSHOT S5is + A540 / CANON HV 20 Camcorder + Panasonic GS320

        Comment

        Working...
        X