Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ligt het aan mij of aan de lens ...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ligt het aan mij of aan de lens ...?

    Een boeiende 'tak' van de fotografie vind ik het fotograferen van vogels.
    Met mijn kitlensje (75-300) probeer ik de techniek onder de knie te krijgen maar ik bak er nog niet veel van.

    Is de lens de schuldige of ben ik het
    Dit is het resultaat van deze middag...niet veel soeps

    *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

  • #2
    Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

    Laat ik eerst zeggen dat mijn foto's er een heel stuk beter uitzien sinds ik met een statief ben beginnen werken. Dit was een serieuze stap voorwaarts.
    Voor vogelfotografie telt millimeters en millimeters. Ik gebruik de 50-500mm Sigma lens.
    Er is trouwens enkele maanden terug een draadje opgestart waar iedereen zijn technieken en tips bracht. Het was echt een heel leerrijk draadje. De zoekfunctie zal je zeker bij dit topic brengen.

    Ik ken het Sony materiaal niet zo goed maar zoals hier al enkele keren is neergeschreven: slechte DSLR camera's zijn er niet meer. Enkele goeie en hele goeie
    Wat Sony lensen betreft ken ik de reputatie niet en misschien (of misschien ook niet) heb je wel een niet zo geschikte lens.

    Comment


    • #3
      Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

      Ik denk niet dat een betere lens deze foto fundamenteel zou veranderd hebben. Je foto op zich is niet goed. De bladeren in de achtergrond zijn rommelig en druk. De voorgrond, met wat meerkoeten en eenden door mekaar, boeit niet echt.
      Volgens mij moet je meer op zoek gaan naar een echt onderwerp, en dat dan wat meer isoleren. Bijvoorbeeld door dichter bij de meerkoeten te geraken (of zij bij jou).
      Een andere lens kan helpen de scherpte en achtergrondvervaging beter te beheersen, of misschien nog iets verder in te zoomen, maar dat zou hier niet volstaan.

      Groeten,
      Jeroen
      http://www.jvermeulen.be

      Comment


      • #4
        Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

        Oorspronkelijk geplaatst door vermeulen Bekijk bericht
        Ik denk niet dat een betere lens deze foto fundamenteel zou veranderd hebben. Je foto op zich is niet goed. De bladeren in de achtergrond zijn rommelig en druk. De voorgrond, met wat meerkoeten en eenden door mekaar, boeit niet echt.
        Volgens mij moet je meer op zoek gaan naar een echt onderwerp, en dat dan wat meer isoleren. Bijvoorbeeld door dichter bij de meerkoeten te geraken (of zij bij jou).
        Een andere lens kan helpen de scherpte en achtergrondvervaging beter te beheersen, of misschien nog iets verder in te zoomen, maar dat zou hier niet volstaan.

        Groeten,
        Jeroen
        Kan je helemaal gelijk geven, de compo is niet echt schitterend maar ik denk dat de TS zich afvraagt waarom er geen scherpte in de foto zit.
        De TS kan misschien inspiratie opdoen in Showcase of andere forums.

        Comment


        • #5
          Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

          Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
          Kan je helemaal gelijk geven, de compo is niet echt schitterend maar ik denk dat de TS zich afvraagt waarom er geen scherpte in de foto zit.
          De TS kan misschien inspiratie opdoen in Showcase of andere forums.
          Klopt, het ging mij hier niet over de compo, enkel een voorbeeldfoto waarom hij niet scherp is.
          Deze is inderdaad uit de hand genomen (1/400 bij 300 mm).
          Ik probeer opnieuw met mijn statief.

          @Twizter: Kan je mij eventueel de link bezorgen met die tips...?
          *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

          Comment


          • #6
            Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

            1/400s op 300mm kan nipt zijn als je handheld fotografeert, met een lens/camera zonder beelstabilisatie.
            Anderzijds is je foto genomen op f/5.6, dat is waarschijnlijk vol open dus op 300mm. Het kan de scherpte en contrast ten goede komen als je de lens minstens 1 stop dicht draait, f/8 dus.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

              Heb je dit probleem bij al je foto's getrokken met dat objectief? Ik heb een analoog probleem gehad met de Canon 70-300 IS USM. Geen enkele scherpe foto mee te maken... totdat ik dit probleem hier postte. Iemand suggereerde mij of ik toevallig geen UV filter op mijn objectief had zitten. Nagel op de kop: zonder UV filter haarscherpe foto's. Ik ben toen met die UV filter terug gegaan naar Grobet (waar ik hem dus gekocht had) en ik heb onmiddellijk een nieuwe filter gekregen. Het was voor hen een gekend probleem. Misschien heb je zo een slechte UV filter???

              Comment


              • #8
                Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

                Er zit geen UV filter voor maar de reden ligt waarschijnlijk aan het ontbreken van een statief. Nochtans heb ik al vele pogingen gedaan met statief zonder ooit acceptabele resultaten te krijgen op volle zoom.

                De Sony heeft een beeldstabilisatie en volgens 'het boekje' zou je dus gerust enkele stappen lager mogen dus waar je op 1/600 uit de hand kunt fotografeert zou je hier op 1/150 prefecte resultaten moeten krijgen.

                Deze namiddag heb ik ook de volgende foto (fullres) gemaakt en die ziet er stukken beter uit (zelfde lens maar nu op 75 mm met een sluitertijd van slechts 1/15 sec.), vandaar mijn vrees dat ik tegen de beperkingen loop van deze 75-300 kitlens.



                Groetjes,

                Siegfried
                *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

                Comment


                • #9
                  Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Siegfried Bekijk bericht
                  Er zit geen UV filter voor maar de reden ligt waarschijnlijk aan het ontbreken van een statief. Nochtans heb ik al vele pogingen gedaan met statief zonder ooit acceptabele resultaten te krijgen op volle zoom.

                  De Sony heeft een beeldstabilisatie en volgens 'het boekje' zou je dus gerust enkele stappen lager mogen dus waar je op 1/600 uit de hand kunt fotografeert zou je hier op 1/150 prefecte resultaten moeten krijgen.

                  Deze namiddag heb ik ook de volgende foto (fullres) gemaakt en die ziet er stukken beter uit (zelfde lens maar nu op 75 mm met een sluitertijd van slechts 1/15 sec.), vandaar mijn vrees dat ik tegen de beperkingen loop van deze 75-300 kitlens.



                  Groetjes,

                  Siegfried
                  Wat ik denk is dat de lens 'soft' is op 300. Probeer eens een foto te maken op max 200 en vergelijk dan nog eens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Siegfried Bekijk bericht
                    Er zit geen UV filter voor maar de reden ligt waarschijnlijk aan het ontbreken van een statief. Nochtans heb ik al vele pogingen gedaan met statief zonder ooit acceptabele resultaten te krijgen op volle zoom.

                    De Sony heeft een beeldstabilisatie en volgens 'het boekje' zou je dus gerust enkele stappen lager mogen dus waar je op 1/600 uit de hand kunt fotografeert zou je hier op 1/150 prefecte resultaten moeten krijgen.

                    Deze namiddag heb ik ook de volgende foto (fullres) gemaakt en die ziet er stukken beter uit (zelfde lens maar nu op 75 mm met een sluitertijd van slechts 1/15 sec.), vandaar mijn vrees dat ik tegen de beperkingen loop van deze 75-300 kitlens.



                    Groetjes,

                    Siegfried

                    Als je even snel wil proberen of het probleem het statief is kan je steeds met een beanbag proberen (zak opgevuld met rijst, bonen, ...) waar je je camera kan opleggen. En zoals iemand hier zij is het misschien zeker te proberen je diafragma wat dicht te knijpen daar je lens nu wat zachtere randen kan geven als ze op haar grootste diagragma staat.

                    De link kan je zeker vinden door de alom geprezen zoekfunctie te gebruiken hoor

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

                      Neem je foto's in raw of jpeg ?

                      In raw heb je de scherpte beter onder controle

                      Kan een heel verschil geven zeker bij vogels

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Neem je foto's in raw of jpeg ?

                        In raw heb je de scherpte beter onder controle

                        Kan een heel verschil geven zeker bij vogels

                        Deze foto's zijn enkel in jpeg genomen.
                        Ik probeer de volgende keer in RAW.

                        Als ik alles op een rijtje zet kom ik tot de volgende punten:
                        • Statief of beanbag gebruiken
                        • Niet maximaal zoomen
                        • Diafragma iets meer toeknijpen
                        • in RAW fotograferen
                        • Veel geduld hebben
                        Iedereen alvast bedankt voor de reacties
                        *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

                          "Met mijn kitlensje (75-300)"

                          Nu weet ik dat de eenvoudige Nikon kitlensjes (bv 70-300, nieuwprijs destijds 105 euro) ook niet optimaal werken vanaf de 200 mm.

                          En 300 mm op het objectief is 450mm in werkelijkheid. Zou dus een sluitertijd van minstens 100 + 450 = 1/550 seconde moeten zijn uit de hand. En met zo'n bereik kan ik uit de hand geen compositie maken.

                          Raw maakt voor scherpte niet veel uit. Het is wel aan te bevelen.
                          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ligt het aan mij of aan de lens ...?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                            "Met mijn kitlensje (75-300)"

                            Nu weet ik dat de eenvoudige Nikon kitlensjes (bv 70-300, nieuwprijs destijds 105 euro) ook niet optimaal werken vanaf de 200 mm.

                            En 300 mm op het objectief is 450mm in werkelijkheid. Zou dus een sluitertijd van minstens 100 + 450 = 1/550 seconde moeten zijn uit de hand. En met zo'n bereik kan ik uit de hand geen compositie maken.

                            Raw maakt voor scherpte niet veel uit. Het is wel aan te bevelen.
                            Inderdaad, niet aan gedacht dat een dslr eigenlijk een 1.5 'vergroting' heeft .
                            Last edited by Siegfried; 1 oktober 2007, 12:43.
                            *** Sony Alfa 700 ~ Tamron 17-50 2.8 ~ Tamron 90 2.8 macro ~ Tamron 70-200 2.8 ~ KM 100-200 4.5 ~ KM 75-300 4.5-5.6 ~ Tamron 200-500 5.6-6.3 ***

                            Comment

                            Working...
                            X