Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon ef 100-400mm / sigma AF 50-500mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon ef 100-400mm / sigma AF 50-500mm

    Hallo,

    ik ben al een lange tijd aan het twijfelen tussen 2 lenzen voor mijn eos 350D. De bedoeling is dieren en vogels fotograferen in Afrika.

    Momenteel heb ik een Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM. Maar ik wil nu een langere focale lengte en ik twijfel dus tussen de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM en de Sigma AF 50-500mm F4-6.3 APO EX DG HSM.

    De canon is blijkbaar beter in kwalitijt (contrast, scherpte), maar duurder en heeft een kleinere focale lengte.

    Ik vraag mij ook af of het mogelijk is om zonder statief te werken met de canon, met zijn image stabilizer ? De meeste foto's zullen vanuit een auto genomen worden en dan is het natuurlijk moeilijk om met een statief te werken, wat dus een nadeel zou kunnen zijn voor de sigma... ?


    Bij voorbaat dank voor uw mening !

  • #2
    Re: canon ef 100-400mm / sigma AF 50-500mm

    Oorspronkelijk geplaatst door Laopista Bekijk bericht
    Hallo,

    ik ben al een lange tijd aan het twijfelen tussen 2 lenzen voor mijn eos 350D. De bedoeling is dieren en vogels fotograferen in Afrika.

    Momenteel heb ik een Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM. Maar ik wil nu een langere focale lengte en ik twijfel dus tussen de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM en de Sigma AF 50-500mm F4-6.3 APO EX DG HSM.

    De canon is blijkbaar beter in kwalitijt (contrast, scherpte), maar duurder en heeft een kleinere focale lengte.

    Ik vraag mij ook af of het mogelijk is om zonder statief te werken met de canon, met zijn image stabilizer ? De meeste foto's zullen vanuit een auto genomen worden en dan is het natuurlijk moeilijk om met een statief te werken, wat dus een nadeel zou kunnen zijn voor de sigma... ?


    Bij voorbaat dank voor uw mening !
    Met stip: de Canon, volgende argumenten:

    1: IS , help echt, zeker op lange brandpunten, onderschat het voordeel niet.
    2: f5.6 op 400mm, de sigma zit daar al op 6 denk ik.
    3: schuifzoom/ handling, ik vind de sigma puur onhandelbaar vanwege gewicht en bouw. de zoomring verplicht je bijna om altijd na het zoomen de lens opnieuw vast te nemen om stabiel te fotograferen. De schuifzoom is veel handiger. Heeft wel als nadeel dat ie bij het naar beneden hanegn uitschuift, tenzij je vergrendelt.
    4: sigma is geen echte 500 maar eerder 460mm, verschil is dus.... minder.
    5: Origineel, geen compatibilteitsproblemen

    Nu ben ik nooit een voorstander van de 50-500 geweest, heb er 3 gehad, maar nooit aan kunnen wennen. Er zijn mensen die er wel tevreden van zijn. Je zult ze beide moeten hanteren denk ik.

    Comment


    • #3
      Re: canon ef 100-400mm / sigma AF 50-500mm

      Ik kan bovenstaande volledig onderschrijven op 1 klein puntje na; de schuif-zoom heeft geen grendel maar een schuif-kracht/demper, verstelbaar, van zeer licht tot vast.
      Heb allesbehalve een vaste hand maar schiet het meest uit de hand, sinds een paar weken de "BushHawk" schouderstatief kit (als een geweer/raketwerper! - zie konijnenberg) is echt een aanrader voor de 100-400!!
      Voorbeeld foto op 400mm met de 400D + 100-400 + schouderstatief


      (De zoom is eventueel te koop - heb met de EF500 de smaak van primelenzen te pakken!)
      Last edited by Astral; 23 september 2007, 14:49.
      'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

      Comment


      • #4
        Re: canon ef 100-400mm / sigma AF 50-500mm

        Mijn ervaring met de bigma op mijn 350d was een ramp. Ik heb 3 exemplaren getest maar allemaal frontfocus probleem. De body werkt wel goed met mijn andere lenzen dus dat kon het niet zijn. Het probleem was dus hoogstwaarschijnlijk compatibiliteit. Ik heb deze gelukkig kunnen omruilen voor de Canon100-400L. Buiten dat ik achteroverviel van het kwaliteitverschil heeft het me 450 euro meer gekost, wat het mij dubbel en dik waard was. Voor mij geen 3rd party lenzen meer tenzij een buitenbeentje is zoals de sigma 150 macro en de tokina 12-24 of zoiet.
        Groetjes Steco

        Comment


        • #5
          Re: canon ef 100-400mm / sigma AF 50-500mm

          Zoek eens op fredmiranda.com, die gaan daar allemaal op safari
          Je schiet naar het schijnt grote dieren die soms zo dicht komen dat een zoom in ieder geval nodig is
          De 100-400 komt er toch als eerste keus uit

          Ook voor onze belgische beestjes valt ze best mee
          Ondanks alle indianenverhalen blijken de meeste exemplaren erg scherp op 400mm vol open
          Er zijn scherpere lenzen, maar die zijn zwaarder/duurder of missen IS, en als je van een 75-300 komt spring je een gat in de lucht
          Als het onderwerp niet veel beweegt heb je haarscherp op 1/250 en doorgaans ook nog op 1/125, probeer dat zonder IS
          (in Afrika zal je wel licht genoeg hebben, maar je komt toch nog terug ?)

          De lens is ingeschoven minder dan 20cm lang en weegt maar 1350g als je de statiefring eraf laat

          Oefen wel een beetje op voorhand in lange lenstechnieken (vasthouden, volgen, focus), veel klachten over scherpte zijn hierop terug te brengen

          Goede reis
          Last edited by palombian; 23 september 2007, 22:25. Reden: Verduidelijking lens

          Comment


          • #6
            Re: canon ef 100-400mm / sigma AF 50-500mm

            Bedankt Rudy, Astral, Steco en palombian voor de nuttige informatie
            Het zal dus de Canon worden.

            Comment


            • #7
              Re: canon ef 100-400mm / sigma AF 50-500mm

              Ik beschik al jaren over de Sigma APO 80-400 F4.5-5.6 EX DG OS en ben daar zeer content mee. Eerst in combinatie met de Canon D10 en nu met de D30. Ik gebruik hem voor natuuropname (Africa) en autosport. Hij is zwaar maar de stabilisator doet zijn werk naar behoren. De lichtsterkte zou ik wel wat beter willen hebben omdat voor natuur vaak s'morgens en vroeg in de avond gewerkt wordt. Ik denk, met de cropfactor rekeninghoudend, dat je met 500mm zonder statief niets begint een eenpoot wordt al zeer moeilijk. Een stabilisator is onmisbaar.

              Comment

              Working...
              X