Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen voor rallysport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenzen voor rallysport

    ik ben nieuw op dit forum en wilde toch graag even iets vragen
    Onlangs heb ik de eos 400d van canon aangeschaft,
    Dit met de kitlens ef-s 18-55.
    graag zou ik nu nog uitbreiden met 1 of 2 lenzen,
    zodat ik deftige foto's kan nemen op autorally's
    graag zou ik een bereik tot min 200 hebben zonder ergens bereik te moeten missen en lenzen die toch snel kunnen autofocussen.

    ik twijfel tussen eventueel de nieuwe ef-s lens 55-250 f4-5.6 (zou deze snel genoeg focussen)en dan later misschien de ef 70-200 f4 L usm

    of anderzijds misschien een ef 28-105 f3.5-4.5 usm 2 aangevuld met de
    ef 70-300 f4-5.6 is usm

    wat is jullie gedacht hierover of hebben julie eventueel betere ideeen.

  • #2
    Re: lenzen voor rallysport

    Ik werk zelf met een 70-200 L F4 op de 350D op rally's; en ik ben daar behoorlijk tevreden van. Ik zou meteen doorsparen voor deze lens, snelle autofocus en F4 over het hele bereik. Voor 600 euro heb je ze nieuw, tweedehands zijn ze ook wel te vinden.

    Hier een paar voorbeelden: http://picasaweb.google.be/nielpeeters/Autosport
    (let wel, de eerste 10 foto's zijn met de 2.8 IS versie gemaakt)
    Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

    Comment


    • #3
      Re: lenzen voor rallysport

      Oorspronkelijk geplaatst door Meneer Peeters Bekijk bericht
      Ik werk zelf met een 70-200 L F4 op de 350D op rally's; en ik ben daar behoorlijk tevreden van. Ik zou meteen doorsparen voor deze lens, snelle autofocus en F4 over het hele bereik. Voor 600 euro heb je ze nieuw, tweedehands zijn ze ook wel te vinden.

      Hier een paar voorbeelden: http://picasaweb.google.be/nielpeeters/Autosport
      (let wel, de eerste 10 foto's zijn met de 2.8 IS versie gemaakt)
      meneer peeters mag eens vragen wat uw persoonlijk vind van het bereik van de 70-200 L F4 is dit haalbaar voor de meeste foto's op de rally

      Comment


      • #4
        Re: lenzen voor rallysport

        Op rally's heb je met 200 mm meer dan voldoende bereik; op cicruit is dat een ander verhaal (op sommige plaatsen)...
        Als je vlak langs de weg gaat staan heb je in sommige gevallen met 70mm zelfs te veel bereik, je moet gewoon je positie tov je object aanpassen.

        Ik heb dit jaar East Belgian, Tac, Wallonie, Bocholt, Ieper en Hellendoorn(Nederland) al gedaan met de 70-200, en dat is uiterst goed meegevallen.

        Voor al wat onder de 70mm ligt gebruik ik voorlopig de kitlens, al gaat die binnenkort wel vervangen worden door wat anders.
        Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

        Comment


        • #5
          Re: lenzen voor rallysport

          Voorlopig heb ik nog geen test gelezen van de nieuwe EF-S 55-250 IS, maar ik denk dat ze daar voor die prijs niet de allersnelste AF hebben ingebouwd. Het zou natuurlijk kunnen meevallen, de EF-S lenzen (behalve de 18-55 kitlens) zijn allemaal heel erg goed gebouwd, en hebben een vrij snelle autofocus. Maar ik denk dat deze lens meer bedoeld is als low-budget IS-kens.

          Dan zal je met de 70-200 f4 L wel meer zekerheid hebben dat die de actie beter zal kunnen volgen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: lenzen voor rallysport

            ik heb namelijk ook een vraagje.
            een collega vertelde mij op het werk dat ik bv sportfoto's (rally,wielrennen,...)
            ook kan nemen met een sigma 150 2.8 macrolens?

            klopt dit?? de af is toch niet zo snel?
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: lenzen voor rallysport

              Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
              ik heb namelijk ook een vraagje.
              een collega vertelde mij op het werk dat ik bv sportfoto's (rally,wielrennen,...)
              ook kan nemen met een sigma 150 2.8 macrolens?

              klopt dit?? de af is toch niet zo snel?
              De autofocus van een Sigma 150mm macro is veel te traag om er sportfoto's mee te maken.
              Het is wel een heel goede macrolens, maar ik gebruik ze zelf nooit voor onderwerpen waarvoor en snelle AF vereist is.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: lenzen voor rallysport

                ik gebruik deze voor rally foto s Sigma 70-300mm f/4,0-5,6 DG APO Macro Canon EOS en valt goed mee .hier kan je er een paar foto s van zien . http://wwwflyingimage.be/vas/linter(cox)/index.html.

                Comment


                • #9
                  Re: lenzen voor rallysport

                  Ik bezit een Nikon D40 met 55-200mm f/4-5.6G ED AF-S DX Zoom-Nikkor objectief die ik voornamelijk gebruik voor de rallysport.

                  Ik ben uiterst ontevreden over de betrouwbaarheid van de lens; gekocht eind april en reeds de tweede keer stuk. Ik ken intussen drie andere mensen die met dezelfde lens problemen hebben; het probleem is ook iedere keer hetzelfde; de autofocus die de geest geeft. Er is duidelijk een fundamenteel probleem met deze lens al ontkent men dat bij Nikon in alle toonaarden...

                  Daarom overweeg ik een Sigma 55/200 objectief (momenteel het enige merk dat lenzen heeft compatibel met de D40 op het vlak van autofocus ?) te kopen; ik me laten vertellen dat ook Tamron hieraan werkt.
                  Weet er iemand hier iets meer over?
                  Zijn deze objectieven een aanrader om rallyfoto's te nemen, of niet?
                  Ik heb ook al overwogen om de hele handel van de hand te doen en de D40 in te ruilen voor bvb. de 400D van Canon; al doe ik daar financieel flink wat verlies bij natuurlijk.

                  Wat raden jullie aan?
                  Canon EOS 400D - 70-300 mm 1.5m/4.9ft

                  Comment


                  • #10
                    Re: lenzen voor rallysport

                    Ik heb net in tips en tricks geantwoord op lenzen voor autosport.
                    Ik ga mijn verhaal hier niet opnieuw vertellen.
                    Ik gebruik normaal,met in achtname van de voorgeschreven afstanden van het parcours ,een 300 mm 4 IS canon met een mk IIn.Ik heb wel maar een cropfactor 1.3.Ofwel een 70-200 2.8 met een 1.4 extender om de kloof tussen 200 en 300 mm te dichten.Normaal niet nodig als iedereen zich aan de regels houdt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lenzen voor rallysport

                      Als je de lens vooral voor autosport gaat gebruiken, zou ik je ook de 70-200/4 aanbevelen (of Sigma 70-200/2.8 HSM). Later kan je dan eventueel nog een 1.4x TC bij kopen om aan 300mm te komen.
                      Nadeel van deze lensen is dat ze groter en zwaarder zijn waardoor je ze bvb niet overal mee naartoe gaat nemen. (bvb op reis, familiefoto's) allé ik doe dat toch niet.

                      200mm is voldoende voor rally, op het circuit heb je vaak 300mm nodig, zeker op Spa (tenzij je aan de binnenkant van de source kan staan).

                      note: Heel wat mensen kopen eerst een goedkope lens om later de betere te kopen, dan geeft je 2x geld uit en de goedkope lens is nog weinig waard.

                      Tests van de nieuwe 55-250 ben ik nog niet tegengekomen. Je kan hem natuurlijk ergens gaan proberen op straat op aanrijdende auto's.
                      Te veel lenzen en te weinig tijd.
                      http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: lenzen voor rallysport

                        Ik fotografeer geregeld op Spa-Francorchamps met m'n 70-200 f/4 USM L...

                        Dit is dan wel voornamelijk bij circuit-dagen voor amateurs (Biker's days, Ducati day, ...) waarbij je toch wat meer toegang krijgt dan bij grote evenementen. Voor dat soort evenementen voldoet het bereik en de snelheid zonder problemen en ook over de lichtsterkte heb ik helemaal niet te klagen! Enige wat ik een beetje mis is beeldstabilisatie om mooiere panning-shots te verkrijgen. Heb je dus een iets hoger budget, dan kan je de 70-200 f/4 USM L IS overwegen...

                        Moet je vanuit de publieke zones foto's nemen, dan wordt het wel lastig: het circuit is namelijk volledig omringd door hoge hekkens met horizontaal lopende stalen kabels.

                        Er blijven dan 2 mogelijkheden over:
                        • Doorheen de draad schieten: om de draad het minst zichtbaar te houden gebruik je best een zo groot mogelijk diafragma. Daartoe zou een 70-200 f/2,8 USM L kunnen gebruiken.
                        • Over de draad heen schieten: gelukkig is Spa vrij heuvelachtig waardoor je op veel plekken hoger kan raken dan het hek. Nadeel is dat je daartoe ook verder van het circuit af staat en aan 200mm heb je dan zeker niet genoeg. Ik zou dan eerder richting een 100-400 USM L IS kijken.
                        1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

                        Comment

                        Working...
                        X