Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

    Graag zou ik enkele reacties krijgen van gebruikers van deze"toplens"
    Het gaat mij niet over de prijs maar de uiteindelijke optische kwaliteiten!
    Is de scherpte zoveel beter dan een kitlens 18/70 mm?
    De bouwkwaliteit heb ik begrepen is buitengewoon,heb ze even vastgehad.
    Graag enige reacties van gebruikers in de praktijk,al die testen op internet sites zeggen mij niet zoveel...zeker van Kenn Rockwell niet..

  • #2
    Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

    Als je blijft bij DX formaat dan is dit DE lens voor all-round gebruik.
    Nog geen seconde spijt gehad van deze aankoop.
    Voor technische verslagen zie:
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

    Comment


    • #3
      Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

      fantastische lens, heb hem "geruild" voor m'n 18-200mm VR en had het veel eerder moeten doen... had eigenlijk deze lens moeten kopen ipv. die 18-200
      staat 70% van de tijd op m'n toestel, 20% gaat naar m'n 85mm voor portretten en 10% de rest... heel snel, heel sherp... ik vind hem veel scherper dan de 18-200mm, focust zo makkelijk en snel...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

        Zeer goede Lens. Maar het is geen lens voor mee op reis te nemen. Ik vind ze daar te zwaar voor. Op 28mm heeft ze wel wat vertekening (evenveel als de kitlens) en hier had ik wel meer verwacht van Nikon.
        Ze is wel scherp ook op F2.8. Voor portret vind ik ze iets te kort. Dan kan je beter een 85mm F1.8 nemen.
        Wat ik enorm mis is een beeldstabilisatie in deze lens.
        Voor huwelijken in een donkere kerk zou dit mooi meegenomen zijn. Als je ziet dat Canon hier wel zo een lens in zijn gamma heeft.
        Maar ik vind ze wel wat te duur. Maar probleem is geen enkel andere fabrikant evenaart de kwaliteit van Nikon. (buiten Canon natuurlijk)
        Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
        Hier op dit forum.

        Comment


        • #5
          Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

          Prachtlens - heb mijn 18-70 indertijd weggedaan wegens gebrek aan scherpte op 18mm. 17-55 is een zware stevige lens, topkwaliteit afwerking. De zonnekap valt wel een beetje groot uit. Ligt evenwel zeer goed in de hand.
          Op 17 mm is er vertekening, vanaf 24 mm niet meer merkbaar. Dure lens, maar heb nog geen minuut spijt van mijn aankoop gehad.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

            Prijzige en ietwat zware lens, maar helemaal zijn gewicht waard!

            Mijn standaardlens voor candids, reportage, headshots enz.
            BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

            Comment


            • #7
              Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

              Ik ben ook hoe langer hoe meer aan het overwegen die te kopen (en als ik eerlijk ben met mezelf: het is enkel nog een kwestie van tijd). Ik heb mijn 'oude' stevige AF 80-200 1:2.8 nog van het analoge tijdperk, en moet steeds weer vaststellen dat de resultaten daarvan die van de 18-70 kitlens duidelijk overstijgen, zowel qua scherpte als kleur. Ik wil in het bredere bereik eigenlijk een even goed resultaat, en ik ben hoe langer hoe meer overtuigd dat de 18-55 1:2.8 'the way to go' is...
              D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

              Comment


              • #8
                Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

                Om twee redenen een andere weg gekozen :
                1) Prijs
                2) Full Frame compatibiliteit

                Daarom onlangs geïnvesteerd in enkele goede tweedehands lenzen :
                Nikkor 20-35 f2.8
                Nikkor 35-70 f2.8

                Kosten samen een fractie van een 17-55 en zouden optisch quasi gelijkwaardig zijn.

                Akkoord, die 17-55 (en 17-35) lenzen zijn de top, maar het blijft voor mij een (boeiende) hobby.
                Last edited by Jokke; 22 september 2007, 18:09.
                BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                Comment


                • #9
                  Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

                  De keuze van Jokke is natuurlijk qua optische kwaliteit beter. En veel minder vertekening.

                  Een overzicht van de optische kwaliteit van Nikkor AF objectieven is op m'n homepage te vinden.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                  Comment


                  • #10
                    Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

                    Ik heb deze lens sinds kort en reeds veel gebruikt. Ik heb deze naast de 17-35 en 28-70.
                    Het ligt qua kleur, scherpte etc allemaal erg dicht bij elkaar. wat wel direct opvalt is dat de 17-55 nauwelijks last heeft van CA. Iets waar de 17-35 en 28-70 zeker niet vrij van zijn.
                    Verder kan ik qua vertekening niet veel verschil bespeuren tussen de 17-55 en 17-35. Beide lenzen hebben daar toch wel wat last van op het korte stuk.
                    Website : www.alextimmermans.com
                    Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                    Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                    Comment


                    • #11
                      Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                      De keuze van Jokke is natuurlijk qua optische kwaliteit beter. En veel minder vertekening.

                      Een overzicht van de optische kwaliteit van Nikkor AF objectieven is op m'n homepage te vinden.
                      Ja, het is steeds een compromis, ook voor de ontwikkelaars van de lenzen,
                      immers de 20 - 35 f/2.8 & 35 - 70 f/2.8 hebben 2 ipv 3 maal optische
                      vergroting. Het totaal bereik is 15mm groter, maar dan moet wel 2 lenzen
                      gebruiken en nogal dikwijls wisselen van lenzen. 35mm zit voor mij immers
                      midden in een frequent gebruikte beeldrange.
                      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                      Comment


                      • #12
                        Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jokke Bekijk bericht
                        Om twee redenen een andere weg gekozen :
                        1) Prijs
                        2) Full Frame compatibiliteit

                        Daarom onlangs geïnvesteerd in enkele goede tweedehands lenzen :
                        Nikkor 20-35 f2.8
                        Nikkor 35-70 f2.8

                        Kosten samen een fractie van een 17-55 en zouden optisch quasi gelijkwaardig zijn.

                        Akkoord, die 17-55 (en 17-35) lenzen zijn de top, maar het blijft voor mij een (boeiende) hobby.
                        Voor Full Frame ga ik niet meer, ik ben 64 jaar,en ik denk dat mijn D200 wel mijn laatste toestel zal zijn,als er genoeg tijd is voor bepaalde opnamen,kan ik nog steeds mijn primes gebruiken,maar buiten en dit vooral in winderige omgeving vermijd ik zoveel mogelijk van objectief te veranderendus iets minder kwaliteit (maar wel beter dan de 18/70 kitlens) maar meer confort bij het fotograferen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

                          Vandaag eindelijk de knop doorgehakt: de bestelling voor deze lens is geplaatst

                          En nu reikhalzend uitkijken naar de levering!

                          Groetjes
                          Pol
                          D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

                          Comment


                          • #14
                            Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

                            Als je voor de beste kwaliteit wilt gaan, met iets meer zoombereik, full frame ter zijde laat en er ook nog de investering voor over hebt, -> dan is er geen betere lens dan de 17-55.
                            Last edited by Jokke; 23 september 2007, 15:18.
                            BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

                            Comment


                            • #15
                              Re: AF-S DX 17/55 mm f:2.8 Nikkor

                              Oorspronkelijk geplaatst door McDiver Bekijk bericht
                              Vandaag eindelijk de knop doorgehakt: de bestelling voor deze lens is geplaatst

                              En nu reikhalzend uitkijken naar de levering!

                              Groetjes
                              Pol
                              Ik heb ze al,zwaar ..een tank van een lens,zal ze vandaag even testen...als de zon tenminste blijft schijnen!
                              Laat Uw reactie even weten op deze topic...

                              Comment

                              Working...
                              X