Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale kijkafstand bij 24" TFT monitor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ideale kijkafstand bij 24" TFT monitor

    Ter vervanging van mijn huidige monitor, een EIZO F520 17" CRT, ben ik op zoek naar een nieuwe TFT scherm. Ik gebruik mijn scherm voor foto- en videomontage, vind betrouwbaarheid van de kleurweergave belangrijk maar ben geen professional.

    In eerste instantie had ik mijn oog laten vallen op de EIZO CE240W-BK+DTP94 (24" monitor) maar toen ik dit scherm in de winkel ging bezichtigen leek het mij wel enorm groot. Wat is nu de ideale en ergonomisch verantwoorde kijkafstand voor zo'n groot scherm?

    1. Zou een 21" scherm de Eizo S2111W niet beter zijn? De meeste breedbeeld schermen kleiner dan 24" hebben helaas dikwijls een resolutie van 1680x1050.
    2. Welk zijn de goedkopere alternatieven die goed calibreerbaar zijn, over een hdmi aansluiting beschikken en eveneens voor videomontage bruikbaar zijn? De samsungs zouden goed zijn, maar qua ergonomie, en dat is voor mij belangrijk, toch echt een pak minder zijn dan eizo.

    Alvast bedankt
    Fabian
    fotowebsite: flickr.fabianart.be

  • #2
    Re: Ideale kijkafstand bij 24" TFT monitor

    De kijkafstand van een computerscherm verandert niet veel met de grootte ervan. Een computerscherm staat meestal op een bureau met een bepaalde diepte en elk scherm zal ongeveer op dezelfde plaats staan.
    Een groot scherm is wat mij betreft nog altijd interessanter dan een klein om foto's te bewerken.
    Ik had vroeger een 21" en nu een 22" wide. In het begin lijkt dit allemaal wel groot te zijn maar je went er na een paar dagen aan en kan het snel al niet meer missen.
    Wat de 22" wide betreft zie ik als enige nadeel inderdaad die 1050 van de resolutie hetgeen vanaf 24" een stuk beter is. Als je kunt zou ik in een wide dus zeker naar een 24" gaan al valt alles wel heel goed mee op een 22" wide.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Ideale kijkafstand bij 24" TFT monitor

      Ik heb 2 19" naast elkaar staan, op de een staat de foto op de andere de tools.
      www.fotofolio.be

      Comment


      • #4
        Re: Ideale kijkafstand bij 24" TFT monitor

        Een 17" scherm kan je nog net in zijn geheel zien op armafstand. Bij 19" en groter moet je steeds focussen op een bepaald gedeelte van het scherm wat volgens mij vermoeiender moet zijn voor de ogen. Op mij werk bijvoorbeeld moeten mensen die met 2 beeldschermen werken vaker op controle bij de oogarts. Misschien is er verband tussen grote schermen en werken met twee schermen?

        Ik heb ergens gelezen dat de kijkafstand bij 22" minimaal 70cm moet zijn en bij 21" minimaal 75cm (tot 100cm) zou moeten zijn. Als we dat dus extrapoleren naar een 24" scherm dan komen wen al gauw op minimaal 90cm (tot 115cm).
        - Kunnen jullie hierin terugvinden?
        - Passen jullie de grootte van het lettertype aan in functie van de grootte van het scherm?

        Deze thread lijkt misschien een beetje ver gaan, maar buiten een aantal raadgevingen zoals bv in de nederlandse arbowet vindt helaas niet veel gebruikerservaringen over ergnonomisch werken met een beeldscherm.
        fotowebsite: flickr.fabianart.be

        Comment


        • #5
          Re: Ideale kijkafstand bij 24" TFT monitor

          Neen, mijn 24" staat hier ook op armafstand,en ik zie dat ook nog in zijn geheel + je zit eigenlijk nooit naar het geheel van het scherm te kijken, alleen naar dat deel waar je op aan het werken bent.
          (nu ben ik ook alleen naar deze text dat ik aan het typen ben aan het kijken )

          het is alleen de aanpassing die even raar doet. Je krijgt hetzelfde effect bij een 107cm tv, de eerste dagen is het nog wat wennen. Maar daarna vraag je u af, hoe heb ik vroeger in hemelsnaam met zo'n klein scherm kunnen werken. Size does matter gaat wel degelijk op in dit verhaal
          To make your dreams come true, wake up

          Comment


          • #6
            Re: Ideale kijkafstand bij 24" TFT monitor

            Oorspronkelijk geplaatst door jdm Bekijk bericht
            Neen, mijn 24" staat hier ook op armafstand,en ik zie dat ook nog in zijn geheel + je zit eigenlijk nooit naar het geheel van het scherm te kijken, alleen naar dat deel waar je op aan het werken bent.
            (nu ben ik ook alleen naar deze text dat ik aan het typen ben aan het kijken )

            het is alleen de aanpassing die even raar doet. Je krijgt hetzelfde effect bij een 107cm tv, de eerste dagen is het nog wat wennen. Maar daarna vraag je u af, hoe heb ik vroeger in hemelsnaam met zo'n klein scherm kunnen werken. Size does matter gaat wel degelijk op in dit verhaal
            idd :|

            int begin is zon groot scherm gigantisch

            na 5 dagen bedenk je dat dat eigenlijk wel meevalt en na 2 weken merk je er niets meer van

            trouwens... van CRT naar LCD win je ook plaats
            foto als spiegel of als venster?

            Comment

            Working...
            X