Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Convertor/Extender : vraag tot info

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Convertor/Extender : vraag tot info

    Ik beschik momenteel over een Nikon D40x met volgende objectieven :

    AF-S 18-55
    AF-S 55-200
    AF-S Micro 105

    Ik zou graag wat meer bereik hebben (vooral voor mijn macrolens). Ik zie eigelijk het bos door de bomen niet meer en snap eigelijk niet goed wat de voor en nadelen zijn. Ik zou eigelijk graag een oplossing willen vinden dat ik kan gebruiken op alle objectieven. Kan dit of kan dit niet ? Of moet ik voor de macro een andere kopen dan voor mijn andere lenzen ?

    Wat zouden jullie me aanraden om te kopen ?
    Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

  • #2
    Re: Convertor/Extender : vraag tot info

    Aannemend dat u nikon glas bezit zou ik de 18-55 weg doen en een stuk kwaliteitsglas proberen te bemachtigen. Indien uw budget tegenstribbelt zou dit bijvoorbeeld een tamron 17-50 kunnen zijn welke ondergetekende ook in zijn bezit heeft. Anders kunt u meteen voor de Nikon kwaliteitslensjes gaan.

    Comment


    • #3
      Re: Convertor/Extender : vraag tot info

      Mijn geld is bijna opgesouppeerd dus een extra lens is uitgesloten, niemand die ervaringen heeft met Nikon D40x en deze convertors/extenders ?

      Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kom niet verder. De D40x en die AFS lenzen maken het blijkbaar gecompliceerd om met duidelijkheid te kunnen zeggen welke van deze stukken werkelijk gaat werken. Voor één keer ben ik na ettelijke google-opdrachten er nog steeds niet in geslaagd om een antwoord te vinden op mijn zoektocht/vraag.
      Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Convertor/Extender : vraag tot info

        Oorspronkelijk geplaatst door Makke Bekijk bericht
        Mijn geld is bijna opgesouppeerd dus een extra lens is uitgesloten, niemand die ervaringen heeft met Nikon D40x en deze convertors/extenders ? .
        Het is me niet duidelijk over welke converter of extender je het hebt?

        Met een Nikon TC 20 E II wordt je macro 105 een f5,6 210mm. Dat is alles. En je zocht meer bereik.

        Ook die vraag is onduidelijk. Het kan zijn dat een bereik van 1:1 niet voldoende is en dat je graag 5:1 wilt, of nog meer vergroting.

        Met een extender (tussenring neem ik aan) verklein je de afstand tussen camera en objectief. Je krijgt ook meer vergroting. Maximaal tot 2:1. Maar de werkafstand (net gemakkelijk bij de 105) wordt weer veel minder. En je verliest kwaliteit. Als je 2:1 wilt, werk in NEF en crop dan naar 2:1. Je verliest dan minder kwaliteit.

        Kijk eens op m'n site naar de Nikon mogelijkheden voor macro.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #5
          Re: Convertor/Extender : vraag tot info

          Ik heb uiteindelijk de Kenko tussenringen gekocht. De eerste testresultaten zijn bevredigend (foto's genomen na de blauwe vogel) :

          Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

          Comment

          Working...
          X