Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

    Alhoewel ik hier niet zo vaak post heb ik dankzij dit forum enorm veel bijgeleerd. Vooral door foto's te bekijken en commentaren te lezen...
    Ben nog wel een echte beginner, en heb ik de volgende vraag:

    heb momenteel € 120 teveel

    Nu ben ik me aan het afvragen of ik voor de nikon d40 (met kitlens 18-55) liever een flits (sb400) ga kopen of een nieuwe lens (de 50 mm 1.8) Ik weet dat ik er manueel mee zal moeten focussen maar ben bereid dit te leren.
    Ik neem met deze camera vooral foto's van verjaardagen, portretjes enz..binnenshuis. Voor uitstapjes enz neem ik nog steeds mijn pana tz1 die voor die taken zeer geschikt is dus denk niet echt aan zoomlenzen.
    wat raden jullie als ervaren fotografen me aan. Liever een lichtsterke lens waardoor de flits vanzelf minder gebruikt zal worden of toch maar een flits en bouncen?
    Moet nog veel leren maar doe het met plezier. Vraag me enkel af wat op het moment meer waarde aan mijn camera zal toevoegen!

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

    Awel, ik heb voor mijn D40 ook aan het denken geweest om een 50 mm 1.8 te kopen. lens naar het schijnt.
    Ik ben aan het testen geweest met mijn kitlens om manueel te focussen.
    ( lens op ong. 50mm en de focus op "M")
    Awel, niet simpel dat manueel focussen, vooral als je wildlife fotografeerd (zoontje van 14 maand).
    Ga maar wachten tot ze met een AF-S 50mm komen.

    Boony
    I would, if I could ...

    Comment


    • #3
      Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

      bedankt voor Uw reactie.

      Heb ergens gelezen dat het manueel focussen met een lichtsterke lens makkelijker gaat...

      Klopt dit?

      Comment


      • #4
        Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

        Probeer die 50mm op 1.8 maar eens manueel scherp te stellen...
        Niet te onderschatten, gezien de uiterst geringe scherptediepte.

        Comment


        • #5
          Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

          je zoekerbeeld is helderder omdat er meer licht binnenkomt met een open diafragma.

          Maar het blijft aan een ring draaien tot je een bolletje ziet of de scherpte kunt beoordelen door je zoeker.

          Wel is de scherpstelslag van een 50mm 1.8 groter dan de kitlens, wat fijner afstemmen mogelijk maakt.

          Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

          Comment


          • #6
            Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

            flits is veelzijdiger hoor! ik lees dat je graag binnen foto's neemt... 50mm zal binnen nogal vlug een "portret" lens worden... terwijl dat je met de flits de hele breedte van je kit lens kan gebruiken...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

              Ik heb de Sigma 30mm f1.4 voor mijn D40. Ongelofelijk wat je binnen allemaal met die lens kan doen! Deze lens kan ook perfect op de D40 worden gebruikt, met behoud van autofocus (net zoals iedere andere Sigma HSM lens).

              Comment


              • #8
                Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

                bedankt voor de reacties.
                Die sigma is jammergenoeg momenteel wel een stuk boven mijn budget.
                Misschien nog even doorsparen of toch voor de flits gaan...

                Comment


                • #9
                  Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

                  De SB-400 is een zeer goede flits met misschien weinig instellingen maar met uitstekende resultaten.
                  Tevens goed bruikbaar als invulfilts bij tegenlichtsituaties.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

                    de sb-400 moet je alleen zien als een invulflits en die heb ja al naar mijn inzien, ook bouncen gaat hier niet mee
                    Nikon body's en wa glas van 10 tot 200 en iets om da op te zetten en da in te steken en een .Macbookske

                    Comment


                    • #11
                      Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

                      Oorspronkelijk geplaatst door sp4 Bekijk bericht
                      de sb-400 moet je alleen zien als een invulflits en die heb ja al naar mijn inzien, ook bouncen gaat hier niet mee
                      neen dat is een volwaardige flits
                      deze gaat wel niet zover als een sb600 of een sb800
                      en ja je kan er ook mee bouncen
                      neen, je kan die niet zijwaarts draaien

                      deftig de gegevens van de producten lezen voordat je commentaar post

                      Comment


                      • #12
                        Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

                        Oorspronkelijk geplaatst door sp4 Bekijk bericht
                        de sb-400 moet je alleen zien als een invulflits en die heb ja al naar mijn inzien, ook bouncen gaat hier niet mee

                        Bouncen gaat wel.
                        SB-400 is stukken beter dan de ingebouwde flitsers en is een volwaardig flitser. Bij flitsen onder vrij normale omstandigheden (onderwerp op 3 meter, geen extreem donkere ruimte) zie ik zelfs GEEN verschil met mijn SB-800.
                        Uiteraard is het richtgetal kleiner en kan men de flitser niet opzij draaien.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

                          Bouncen kan, en je hebt een richtgetal van 20 i.p.v. 13 voor de ingebouwde flitser. In combinatie met de D40, in jouw geval, voor verjaardagsfeestjes en portretjes binnenshuis enz... zou ik ook gaan voor de SB400. Het manueel scherpstellen vergt toch wel enige kunde en soms ook tijd. Het veronderstelt bovendien dat je onderwerp blijft stilzitten. Bij verjaardagsfeestjes moet je al eens kunnen "snappen". Een externe flits geeft dan wat extra mogelijkheden, omdat ze meestal (met opgeladen batterijen) sneller terug paraat is en omdat je kan bouncen.
                          Ik ken de SB400 niet, maar als men hierboven stelt dat ze op 3 meter even goed is als de SB800, dan zou ik daar zeker voor gaan.
                          Je gaat er bij feestjes zeker meer plezier aan beleven dan aan de 50mm die je manueel moet scherpstellen.
                          Last edited by FestinaLente; 24 september 2007, 15:05.

                          Comment


                          • #14
                            Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

                            Ik heb als beginneling enkele maanden geleden een Nikkor 50mm 1.8 gekocht en op mijn D40 gestoken. De bedoeling was om voor een zachte prijs ervaring te kunnen opdoen met een lens die zeer scherp is en om te kunnen expirimenteren met het grote diafragma.

                            Manueel scherpstellen is moeilijk maar je leert het wel. Je leert het door te oefenen maar ook door achteraf je foto's heel streng te beoordelen. In het begin zal je merken, dat foto's die op het eerste gezicht best ok zijn, helemaal niet scherp op de juiste plek zijn.

                            Er zijn twee dingen die manueel scherpstellen bij de D40 moeilijk maken. De zoeker is klein, wat scherpstellen echt moeilijk maakt bij weinig licht.
                            Je kan (voor zover ik weet) de hulpverlichting niet manueel aanzetten. Als je op AF werkt, licht het toestel bij, zodat het kan scherpstellen. Als je met MF werkt dan krijg je het lampje niet aan= jammer.

                            Momenteel is de 50mm 1.8 mijn meest gebruikte lens. Zelfs bij weinig licht.
                            Ik neem er betere foto's mee dan met de Kitlens.

                            Besluit: persoonlijk ben ik heel tevreden van de lens, maar onderschat de nadelen niet als je ze op een D40 monteert. Manueel scherpstellen door een te kleine zoeker is moeilijk.


                            Groetjes Wouter

                            Comment


                            • #15
                              Re: flits of 50mm 1.8 voor nikon d40?

                              bedankt allemaal!
                              Denk dat ik met de flits ga beginnen

                              Comment

                              Working...
                              X