Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera voor beginners ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera voor beginners ?

    Beste,

    Ik ben van plan om binnen dit en enkele maanden een nieuwe camera te kopen. Mijn huidige camera (Canon PowerShot A510) voldoet niet echt meer (heb de indruk dat het steeds langer duurt voor dat ding klaar is om eindelijk een foto te trekken, vooral binnen en ook vaak onscherpte foto's).

    Nu heb ik nul verstand van fotografie maar ik dacht er toch aan om deze keer een digitale reflex camera te nemen. Omdat deze waarschijnlijk beter zijn dan compact modellen en je kan natuurlijk later een andere lens erop zetten voor bepaalde dingen.

    De camera zal meestal gebruikt worden voor het gewone huis-tuin-en-keuken gebruik maar dat laat niet weg dat ik er later misschien wel wat meer wil gaan doen (bijv. landschappen en daarbij is de latere aankoop van een breedhoek-lens misschien een leuke optie ?).

    wat mij het belangrijkst lijkt is dus :
    - mogelijkheid tot manuele focus
    - uitwisselbare lensen (vooral voor in de toekomst)
    - Snelle foto's zodat je niet altijd te laat bent met de foto zoals dat nu het geval is).
    - Goede kwaliteit foto's (ik dacht er aan om in de nabije toekomst foto's te maken ter promotie van onze vereniging en dan zijn goede foto's voor het reclame drukwerk enzo natuurlijk een must).
    - redelijke prijs (ik heb al camera's gezien van meer dan 2000 euro en dat heb ik er momenteel echt nier voor over).

    Ik heb wat rondgekeken op internet (heb een website gevonden van een lokale winkel met enkele verschillende modellen) maar omdat ik er geen verstand van heb weet ik dus ook niet welke nu de betere is (dacht eerst aan een Kodak Easyshare Z8xx (weet het type niet meer precies) maar dat bleek geen reflexcamera te zijn).

    dus bij deze mijn vraag, welke van onderstaande toestellen zou je aanbevelen en waarom ? (bijv. omdat het toestel een hogere resolutie heeft). :

    - Canon EOS 400D + EF-S 18-55mm (€705)

    - Nikon D40 + AF-S DX II 18-55mm Kit (€549) ook met extra SB 400 kit ? (+ €110)

    - Olympus E-410 + EZ 17.5-45mm F:3.5-5.6 (€ 659)

    - Pentax K100D Super + 18-55mm (€ 519)

    Dit is van ieder merk het goedkoopste model in combinatie met een lens, want van sommige modellen hebben ook enkel de body, maar daar heb ik niks aan.

    Verder vroeg ik me af of de meerprijs van de Nikon D80 de overweging van dit toestel rechtvaardigd (zal ook wel meer pixels hebben dan de D40) of is een model als de D40 goed genoeg.

    Het zelfde geld trouwens ook voor andere merken zoals de Canon, mijn broer heeft een Canos EOS 350 gekocht en ik zie weinig verschil met de Canon EOS 400 en EOS 40 (de EOS 40D is wel een stuk duurder en de EOS 350 wordt niet meer verkocht ? want staat niet meer op hun site).

    Alvast bedankt voor jullie reacties (oh, en hoe zit met het aantal megapixels ? is 6 of 8 voor het algemeen voldoende als je rekening houd met het feit dat de foto's bijna nooit groter zullen afgedrukt worden dan een gewone foto tenzij voor een affiche maar dat kan met een 6 Megapixel camera volgens mij ook al zeer goed ?).

    Patrick

  • #2
    Re: Camera voor beginners ?

    Welkom op BD.

    Waarom geen Canon 350 D 2dehands? Dan kun je alvast veel oefenen met een zeer degelijke DSLR en lenzen vind je ook tweedehans in zeer ruime keuze voor deze body.
    Andere interessante 2de hands body's : NIKON D50, D70, D70S etc.
    Maar aangezien er al iemand in je omgeving de 350D heeft zou het toch het interessanst zijn deze te nemen, zodat deze persoon je wegwijs kan maken.
    Een goeie body (350 D) vind je voor 350 Euro en dan nog een 18-55mm kitlensje zoeken en je bent vertrokken....

    Ikzelf heb een Pentax K100d Super, heel toffe camera en met de beeldstabilisator ook erg handig als je handen een beetje trillen wordt dit wat gecompenseerd. Anderere nieuwe en zeer goede instap-camera's zijn bv. Olympus E410, Nikon D40 (maar let op, lenskeuze voor deze laatste is beperkt)

    6mp is al voldoende, tenzij je A3 prints wil maken.

    Enz....

    Succes
    PENTAX K100d SUPER !!!!!
    Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
    En een dapper standaard-kitlensje

    Comment


    • #3
      Re: Camera voor beginners ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
      Welkom op BD.

      Waarom geen Canon 350 D 2dehands? Dan kun je alvast veel oefenen met een zeer degelijke DSLR en lenzen vind je ook tweedehans in zeer ruime keuze voor deze body.
      Andere interessante 2de hands body's : NIKON D50, D70, D70S etc.
      Maar aangezien er al iemand in je omgeving de 350D heeft zou het toch het interessanst zijn deze te nemen, zodat deze persoon je wegwijs kan maken.
      Een goeie body (350 D) vind je voor 350 Euro en dan nog een 18-55mm kitlensje zoeken en je bent vertrokken....
      2de hands schrikt me altijd een beetje af want je weet nooit echt wat je koopt (wat er allemaal mee gebeurd is enzo) en natuurlijk geen garantie.

      Ik heb wel ergens een webshop gezien waar ze nog een EOS350D verkopen maar ik weet die prijs niet meer precies (en dan heb je nog het risico dat ze niet verzenden of dat het bij de "post" fout gaat.)

      Ik heb wel net een grote site gevonden die de EOS 350D met 18-55 II lens nog op voorraad heeft (aan 585 Euro + verzendkosten) maar voor dat zelfde geld heb ik bij mijn lokale dealer ook al een Nikon D40 met dezelfde lens (549 euro) en voor een 100 euro extra komt er dan nog een SB-400 Flits bij (wat misschien ook wel een goede optie is ?).

      Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
      Ikzelf heb een Pentax K100d Super, heel toffe camera en met de beeldstabilisator ook erg handig als je handen een beetje trillen wordt dit wat gecompenseerd. Anderere nieuwe en zeer goede instap-camera's zijn bv. Olympus E410, Nikon D40 (maar let op, lenskeuze voor deze laatste is beperkt)
      Die Pentax en Olympus zien er ook wel leuke toestelletjes uit (Pentax zou zelfs een paar Euro goedkoper zijn dan de D40).

      Wat lenskeuze betreft lijkt me dat niet echt een probleem omdat ik nog geen oude lenzen heb die ik zou kunnen gebruiken, zal misschien later een beperking worden als ik besluit een andere body te kopen en de lenzen te behouden ?

      Maar als ik het goed begrijp zou in princiepe iedere camara die ik in mijn lijstje had staan een goed instap-model zijn, dus dan komt het echt meer neer op persoonlijke indruk v/h toestel.

      Trouwens wat die beeldstabilisator betreft, zit dat ENKEL op de Pentax toestellen zoals de K100D Super ? Want ik heb met mijn huidig toestel (maar dat kan je misschien niet vergelijken) wel de indruk dat ik iets te veel bibber bij het maken van mijn foto's (bij zoom wel te verstaan), of misschien druk ik wel te hard op de knop waardoor de camera iets naar beneden beweegt ?

      Oh, en kan je zonder statief met deze toestellen echt goede foto's maken (landschappen bijv). bij weinig licht (bijv. zonsondergang) want daar gaat het met mijn compact camera natuurlijk helemaal fout en een flits is dan denk ik nooit een optie want de ruimte is buiten altijd te groot.

      Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
      6mp is al voldoende, tenzij je A3 prints wil maken.

      Enz....

      Succes
      Mijn huidige compact camera heeft 3.2 megapixel en die foto's zijn idd redelijk tot goed (behalve dan die slechte die ik maak). maar ik heb ze dan ook nooit in het groot afgedrukt of laten afdrukken. Trouwens ik dacht dat 6mp wel voldoende zou zijn voor een standaart affiche (is toch A3 dacht ik) ?

      Hebben dergelijke toestellen trouwens een soort van dode-pixel garantie ? want dat zou helemaal vervelend zijn als ze dat niet zouden vervangen/herstellen. Mijn heef heeft onlangs een grote LCD TV gekocht met wat dode pixels en dat ding werd gewoon niet vervanger (moeten meer dan X dode pixels in zitten voor ze het toestel vervangen).

      Alvast bedankt voor je reactie (denk dat ik de Pentax, Olymus, Nikon en Canon eens langs elkaar ga leggen wat specificties betreft en dan net doen alsof ik er verstand van heb ).

      Comment


      • #4
        Re: Camera voor beginners ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
        Ikzelf heb een Pentax K100d Super, heel toffe camera en met de beeldstabilisator ook erg handig als je handen een beetje trillen wordt dit wat gecompenseerd.
        Ik ben eens aan het rondsurfen geweest en de reacties op de Pentax K100D en K100D Super zijn allemaal zeer positief (het enige negatieve was dat iemand vond dat deze camera te veel functies heeft).

        Ik ben dus zeker aan het overwegen om voor de Pentax te kiezen (is ook nog eens iets goedkoper dan de Canon en Nikon).

        Zou je zo vriendelijk willen zijn om me een foto in het RAW formaat van de Pentax te bezorgen (indien mogelijk) ?

        De reden is dat ik gebruik maak van Linux (Debian 4.0 om precies te zijn) dus de bijgeleverde software zal niet werken (ik heb nog wel een Laptop met Windows, maar deze is niet zo geschikt voor fotobewerking).

        Nu heb ik al gelezen op bepaalde sites dat de K100D samen met de Gimp en 2 andere programma's (Bibble Lite en NoiseNinja) zeer goed werkt en nu zou ik dat zelf eens willen bekijken (om zeker te zijn dat dit effectief werkt) niet dat ik veel foto's in RAW formaat zal maken (denk ik) maar het is altijd leuk om er eens mee te experimenteren.

        Comment


        • #5
          Re: Camera voor beginners ?

          't hangt er allemaal van af hoe fanatiek je je op je hobby zal storten...

          als't heel fanatiek is (lees: veel lenzen) dan ben je best met canon of nikon gesteld

          als je bij je kitlens blijft... zou ik de pentax nemen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Camera voor beginners ?

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            't hangt er allemaal van af hoe fanatiek je je op je hobby zal storten...

            als't heel fanatiek is (lees: veel lenzen) dan ben je best met canon of nikon gesteld

            als je bij je kitlens blijft... zou ik de pentax nemen...
            Kitlens ? Ik dacht dat de Pentax nu juist een heleboel lenzens kon gebruiken (al de lenzen die Pentax ooit gemaakt heeft volgens de gegevens die ik gevonden heb).

            Maar ik ben niet echt van plan om een hoop lenzen te gaan kopen (zal al blij zijn als ik enkele goede foto's kan maken, want dat zal ik natuurlijk ook nog moeten gaan leren).

            Wat me eventueel wel zou intereseren is een breedhoeklens (of hoe zo'n ding ook heet) om in de toekomst eventueel wat landschappen te fotograferen in "widescreen" en ik mag toch aannemen dat dit ook mogelijk is met de Pentax ? (of is dit helemaal niet mogelijk ?).

            Trouwens zou de aankoop van een Kenko UV Berschermingsfilter 52mm en/of een Kenko Circulaire Polarisatiefilter 52mm de moeite waard zijn ?

            voor zover is begrijp is de UV Filter meer voor bescherming van de "dure" lens en om bepaalde kleuren (violet en blauw) te verbeteren en tegen "zweem" maar wat dat is

            en de Polarisatiefilter is meer tegen reflecties op water er glas.

            Dus lijkt mij dat deze filters redelijk handig zijn om bij te hebben (de polarisatie filter dan vooral voor buiten bij landschappen) of is de waarde van dergelijke filters overschat ?

            Comment


            • #7
              Re: Camera voor beginners ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Patrick79 Bekijk bericht
              Kitlens ? Ik dacht dat de Pentax nu juist een heleboel lenzens kon gebruiken (al de lenzen die Pentax ooit gemaakt heeft volgens de gegevens die ik gevonden heb).

              Maar ik ben niet echt van plan om een hoop lenzen te gaan kopen (zal al blij zijn als ik enkele goede foto's kan maken, want dat zal ik natuurlijk ook nog moeten gaan leren).

              Wat me eventueel wel zou intereseren is een breedhoeklens (of hoe zo'n ding ook heet) om in de toekomst eventueel wat landschappen te fotograferen in "widescreen" en ik mag toch aannemen dat dit ook mogelijk is met de Pentax ? (of is dit helemaal niet mogelijk ?).

              Trouwens zou de aankoop van een Kenko UV Berschermingsfilter 52mm en/of een Kenko Circulaire Polarisatiefilter 52mm de moeite waard zijn ?

              voor zover is begrijp is de UV Filter meer voor bescherming van de "dure" lens en om bepaalde kleuren (violet en blauw) te verbeteren en tegen "zweem" maar wat dat is

              en de Polarisatiefilter is meer tegen reflecties op water er glas.

              Dus lijkt mij dat deze filters redelijk handig zijn om bij te hebben (de polarisatie filter dan vooral voor buiten bij landschappen) of is de waarde van dergelijke filters overschat ?
              Idd, al de lenzen die pentax gemaakt heeft kunnen gebruikt worden op de dslr's (opgelet, de lenzen met k-vatting zonder tussenstuk en de oudere mét tussenstuk, maar er zijn genoeg k-lenzen). Het nieuwaanbod is niet zo groot als bij de 2 eerder genoemde lenzen... maar of dit nodig is ? Maakt ieder voor zich uit. Alleszins, op telegebied is er nog niet zo veel keuze op dit moment. Maar die zitten in de pijplijn voor de nabije toekomst!!
              Op deze moment heeft pentax een (naar het schijnt goede) 12-24 F4 (wat 18-36 geeft in kleinbeeld). Dus de groothoek is gedekt.
              En zoals je al opmerkte heeft een uv-filter geen meerwaarde op de dslr, tenzij misschien bescherming alhoewel ik (en vele andere) hiervoor gewoon de zonnekap gebruiken. De polarisatiefilter daarentegen heeft wel zijn nut. Zoals je zei bvb om reflecties tegen te gaan, en idd ook bij landschappen. Daar zullen de kleuren anders zijn (vooral de luchten zullen beter uitkomen).
              Pentax is een goede keuze, net zoals de andere merken (zeker als je niet pro gaat).
              Maar het belangrijkste is voor mij dat een merk je 'ligt'. Daarmee bedoel ik vooral hoe het toestel in de hand ligt, de bediening van het toestel enz... En ik vrees dat dit zeer subjectief is
              Olympus OM-D EM-5 + wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Camera voor beginners ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                Maar het belangrijkste is voor mij dat een merk je 'ligt'. Daarmee bedoel ik vooral hoe het toestel in de hand ligt, de bediening van het toestel enz... En ik vrees dat dit zeer subjectief is
                Over in de hand liggen gesproken, en dit is misschien een "stomme" vraag maar hoe pak je zo'n camera het beste vast ?

                Ik dacht met de rechterhand aan de greep (natuurlijk) zodat je met je wijsvinger aan de "trekker" kan.

                Maar je linker hand ? hou je die met de palm omhoog (duim naar rechts) zodat je met duim en wijsvinger de lens can focussen (indien je manueel focust) of maakt dat niet meer uit tegenwoording.

                Comment


                • #9
                  Re: Camera voor beginners ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Patrick79 Bekijk bericht
                  Over in de hand liggen gesproken, en dit is misschien een "stomme" vraag maar hoe pak je zo'n camera het beste vast ?

                  Ik dacht met de rechterhand aan de greep (natuurlijk) zodat je met je wijsvinger aan de "trekker" kan.

                  Maar je linker hand ? hou je die met de palm omhoog (duim naar rechts) zodat je met duim en wijsvinger de lens can focussen (indien je manueel focust) of maakt dat niet meer uit tegenwoording.
                  Denk dat je beter de gewoonte kan aanhouden om met de duim van de linkerhand de lens zodanig te ondersteunen zodat deze links zit. Dit is namelijk vooral met (zwaardere) tele-objectieven beter (dan kan je de elleboog tegen de borstkas houden waardoor dat je arm stabieler is, zolang je niet in- of uitademt uiteraard).
                  Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera voor beginners ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Patrick79 Bekijk bericht
                    De reden is dat ik gebruik maak van Linux (Debian 4.0 om precies te zijn) dus de bijgeleverde software zal niet werke...
                    Nu heb ik al gelezen op bepaalde sites dat de K100D samen met de Gimp en 2 andere programma's (Bibble Lite en NoiseNinja) zeer goed werkt en nu zou ik dat zelf eens willen bekijken (om zeker te zijn dat dit effectief werkt) niet dat ik veel foto's in RAW formaat zal maken (denk ik) maar het is altijd leuk om er eens mee te experimenteren.
                    RAW uit recente camera's is over het algemeen geen enkel probleem onder Linux.
                    De plugins voor The Gimp werken allemaal op basis van Dave Coffin's dcraw:
                    dialup, web hosting and colocation. a local company serving the boston, massachusetts area. call now and a real human will answer the phone. no hold times, promise!

                    Als je de moeite neemt om te kijken naar de camera's die ondersteund zijn zul je overweldigd zijn.

                    Bibble Pro en Lite ondersteunen ook enorm veel camera's en werken perfect onder linux, zie http://www.bibblelabs.com .

                    The Gimp is wel triestig voor RAW foto's, van zodra je foto uit de raw plugin komt moet hij omgezet worden naar 8 bit waardoor je eigenlijk bijna niets meer kunt aanpassen zonder beduidend kwaliteitsverlies. Cinepaint (een oudere versie van Gimp die aangepast werd aan 16bit voor de filmindustrie) is op dat vlak beter, maar de interface is wel nogal archaïsch. The Gimp mist ook nog een volwaardige implementatie van aanpassingslagen (er bestaan een paar plugins die iets gelijkaardigs implementeren maar het is nogal elementair).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera voor beginners ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                      RAW uit recente camera's is over het algemeen geen enkel probleem onder Linux.
                      De plugins voor The Gimp werken allemaal op basis van Dave Coffin's dcraw:
                      dialup, web hosting and colocation. a local company serving the boston, massachusetts area. call now and a real human will answer the phone. no hold times, promise!

                      Als je de moeite neemt om te kijken naar de camera's die ondersteund zijn zul je overweldigd zijn.

                      Bibble Pro en Lite ondersteunen ook enorm veel camera's en werken perfect onder linux, zie http://www.bibblelabs.com .

                      The Gimp is wel triestig voor RAW foto's, van zodra je foto uit de raw plugin komt moet hij omgezet worden naar 8 bit waardoor je eigenlijk bijna niets meer kunt aanpassen zonder beduidend kwaliteitsverlies. Cinepaint (een oudere versie van Gimp die aangepast werd aan 16bit voor de filmindustrie) is op dat vlak beter, maar de interface is wel nogal archaïsch. The Gimp mist ook nog een volwaardige implementatie van aanpassingslagen (er bestaan een paar plugins die iets gelijkaardigs implementeren maar het is nogal elementair).
                      Hmm, zou een programma als Pixel dan misschien beter zijn voor dergelijke bewerkingen dan de Gimp ? (trouwens ik heb wel gelezen dat ze er bij de Gimp aan bezig zijn om het 16-bit compatible te maken, maar wanneer dat klaar zal zijn ???).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera voor beginners ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Patrick79 Bekijk bericht
                        Hmm, zou een programma als Pixel dan misschien beter zijn voor dergelijke bewerkingen dan de Gimp ? (trouwens ik heb wel gelezen dat ze er bij de Gimp aan bezig zijn om het 16-bit compatible te maken, maar wanneer dat klaar zal zijn ???).
                        Pixel kende ik nog niet. Krita is ook een optie, het is een eeuwigheid geleden dat ik het nog gebruikt heb, maar zie nu dat er ondertussen ook aanpassingslagen en kleurbeheer en zo in zitten dus mischien is dat wel iets bruikbaars. Ik merk wel dat het erg traag is (in mijn vluchtige test) bij iets toch vrij simpels zoals curves aanpassen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera voor beginners ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                          Pixel kende ik nog niet. Krita is ook een optie, het is een eeuwigheid geleden dat ik het nog gebruikt heb, maar zie nu dat er ondertussen ook aanpassingslagen en kleurbeheer en zo in zitten dus mischien is dat wel iets bruikbaars. Ik merk wel dat het erg traag is (in mijn vluchtige test) bij iets toch vrij simpels zoals curves aanpassen.
                          Pixel is een commercieel programma dus daarom misschien niet zo bekend bij Linux gebruikers

                          Het is well cross-platform (net zoals Bibble) dus het voordeel hiervan is wel dat je geen nieuw programma moet leren als je van Windows overstapt op Linux.

                          Ik zal krita eens proberen (kende dat nog niet) ondanks dat het een KDE programma is

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera voor beginners ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Patrick79 Bekijk bericht
                            Ik zal krita eens proberen (kende dat nog niet) ondanks dat het een KDE programma is
                            kde is zalig! (althans sinds 3.2 of zo)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera voor beginners ?

                              Ik heb gisteren de K100D Super besteld (is niet op stock bij deze winkel).

                              zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik hem ga ophalen als hij binnen is ? en weet er iemand waar ik wat meer informatie kan vinden voor beginners ?

                              dingen zoals diagfragma, sluitertijd, ISO, ...

                              ik heb wel enkel engelstalige sites gevonden over deze onderwerpen, maar in het nederlands is het natuurlijk net iets duidelijker (tenzij er te veel jargon gebruikt wordt natuurlijk). en met eventuele voorbeelden (foto's) is het natuurlijk nog iets duidelijker.

                              Comment

                              Working...
                              X