Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

    Hoi,

    sinds twee jaar heb ik een Panasonic FZ-5. Best een leuk toestel met een verrassend interessant pakket aan mogelijkheden (zoals bvb het fijn afstellen van de witbalans, een enorme zoom, beeldstabilisatie, etc) Nu heb ik dat toestel al een paar keer meegenomen op reis en telkens was ik niet tevreden van de genomen foto's. Om één of andere reden vind ik de dia's (Fuji Sensia) genomen met mijn analoge F80 altijd beter: beter contrast, helderder en warmere kleuren, minder harde kleuren, aangenamer om naar te kijken, etc... Op de F80 zit een Nikkor 28-105/3.5-4.5 (meestal met circ. pol. filter) en ik beschik ook over een Nikkor 180mm/f2.8.

    Omdat er zo nog wat negatieve puntjes aan een FZ-5 zijn (geen flitsvoet, geen mogelijkheid voor filters, nogal zoekerige autofocus in lowlightconditions, verbruikt nogal veel batterij), nogal veel ruis bij hogere ISO's, vond ik dat het tijd was voor een volgende stap. Daarom heb ik me nu vorige week en na rijp beraad een tweedehandse D50 gekocht, zonder kitlens, dus enkel de body.

    De hamvraag nu is natuurlijk : welke lens ga ik daarop schroeven?

    Daar heb ik al enkele weken over liggen tobben en ik ben al zover geraakt:
    1) de f2.8-zoomlenzen zijn simpelweg te duur voor mij. Voor de prijs van één 18-200 VR heb je slechts een beperkt bereik en moet je dus nog een tweede zoomlens kopen voor die andere helft van 't bereik.
    2) de f2.8-primes (28mm, 50mm, 85mm...) zijn betaalbaar , maar tja, je zit dan met meerdere lenzen. Als fanatiek motorrijder wordt dat te omslachtig om mee te zeulen en het wisselen van lenzen in open lucht ergens temidden van de velden is nogal kritisch heb ik begrepen.
    3) de 18-200 VR dan : die lijkt me wel het ideaal: één lens, niet te groot, niet te zwaar, beeldstabilisator aanwezig voor lowlightconditions, nog net betaalbaar (mits het negeren van vieze blikken van m'n partner) ook. Kortom, dat moet het worden.

    Maar er is één ding dat knaagt en waarop ik geen antwoord vind : gaat die D50-met-eventueel-een-18-200-VR betere beelden opleveren dan die kleine FZ-5?

    Dus, vandaar, daarom, leg ik mijn getob aan jullie voor zodat jullie je bevindingen over deze kwestie eens kunnen formuleren.

    greetz,

    Muug
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

    betere beelden..... portretje in zonlicht zal niet veel beter zijn,hoewel,beetje minder scherptediepte is ook meegenomen.maar alle andere foto's gaan beter zijn,veel beter zelfs,en je hebt véél meer mogelijkheden,tegenover 1 nadeel,nl is lomper om mee te nemen.zou ook de lens goed beschermen op de moto,is,denk ik,beetje kwetsbaarder dan lens zonder vr.maar als je kan leven met beetje vervorming op groothoekzijde is dit prachtlens.....

    Comment


    • #3
      Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

      Veel beter Ik heb de stap gemaakt van de Nikon CP 8800VR bridge naar de d80/18-200mmVR. Ik had van waar hebben ze het in hemelsnaam over dat de 18-200mm VR geen lichtsterke lens is, wat een verschil met zo'n bridge. Het focussed ook veel sneller en de foto's zijn scherper.
      Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
      Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

      Comment


      • #4
        Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

        Ik heb geen overstap gemaakt, maar bijgekocht... Mijn FZ30 heb ik beloofd dat het geen "kastligger" gaat worden, en voor bepaalde gelegenheden, met zijn 35-420 en alle andere mogelijkheden, zoals een filmpje maken, en het draaibare schermpje enz...
        Ik kocht recent een D80 met de 18-200VR. Ik vind nu al en het toestel en de lens zalig om mee te werken. Uiteindelijk haal je een 27-300 in huis. Meer groothoek, iets minder zoom, maar toch een aanzienlijk bereik. OK, je haalt geen F2,8 in huis, maar daar staat tegenover dat je probleemloos, zonder ruis, kan werken tot ISO 800. Voor een beperktere DOF bij portretten, haal ik me ooit nog wel eens een betaalbare Tamron 17-50 of 28-75 in huis, maar de 18-200VR, die me aangeraden werd door de fotowinkel, vond ik prima om mee te beginnen, en ik weet nu al dat ik er zeker geen spijt van ga hebben.
        Een simpele test, een fotootje , half donkere omstandigheden, met en zonder VR, en je komt er meteen achter wat hij doet. Winst in scherpte gegarandeerd.

        Betere beelden ? Als je een camera en een lens hebt met meer instelmogelijkhedenen, werkmogelijkheden en minder beperkingen, en je leert die goed kennen, dan denk ik dat je betere beelden gaat maken. Je gaat makkelijker kunnen werken met een goed resultaat in slechtere omstandigheden.

        Ik had hetzelfde probleem ongeveer. De beperkingen voor mij zaten hem ook in de niet-TTL-flashvoet, vooral de beperkte ISO (wat buiten niet zo hinderde, maar binnen soms wel)... Wat de kleuren betreft, moet ik zeggen dat ik altijd gevonden heb dat de FZ30 prima presteerde, mits aanpassing van de witbalans aan de omstandigheden. Persoonlijk vind ik Nikon nog net iets beter, en ook nog iets beter instelbaar, maar daar alleen zou ik het zeker niet voor doen. Ik heb er heel lang over moeten denken, vooral vanwege de investering die een spiegelreflex toch wel is, maar ik ben toch blij dat ik het gedaan heb, en de camera en ook de lens.

        Comment


        • #5
          Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
          Op de F80 zit een Nikkor 28-105/3.5-4.5 (meestal met circ. pol. filter) en ik beschik ook over een Nikkor 180mm/f2.8.

          na rijp beraad een tweedehandse D50 gekocht, zonder kitlens, dus enkel de body

          De hamvraag nu is natuurlijk : welke lens ga ik daarop schroeven?
          Al eens gedacht om die lenzen te gebruiken die je al hebt?
          Als je dat bereik van de 28-105 dan toch wil uitbreiden kan je in het groothoekbereik eens bij sigma of tokina gaan kijken in het bereik van 10-24
          En in het telebereik zou je nog altijd voor de 55-200 VR kunnen gaan.
          Het is niet dat die 18-200VR een slechte lens zal zijn, maar die zoemlenzen die 3 bereiken in een keer omvatten zijn optisch toch altijd iets minder.
          Vriendelijke groeten,Raf

          www.rafvandenbogaert.be

          Comment


          • #6
            Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door Roosje Bekijk bericht
            Veel beter Ik heb de stap gemaakt van de Nikon CP 8800VR bridge naar de d80/18-200mmVR. Ik had van waar hebben ze het in hemelsnaam over dat de 18-200mm VR geen lichtsterke lens is, wat een verschil met zo'n bridge. Het focussed ook veel sneller en de foto's zijn scherper.
            Roosje, ik had je foto's al bekeken voor ik mijn post plaatste. Ze zijn fabuleus mooi! Net als je naam trouwens.
            Know what you know, and don't know what you don't know.

            Comment


            • #7
              Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
              Al eens gedacht om die lenzen te gebruiken die je al hebt?
              Als je dat bereik van de 28-105 dan toch wil uitbreiden kan je in het groothoekbereik eens bij sigma of tokina gaan kijken in het bereik van 10-24
              En in het telebereik zou je nog altijd voor de 55-200 VR kunnen gaan.
              Het is niet dat die 18-200VR een slechte lens zal zijn, maar die zoemlenzen die 3 bereiken in een keer omvatten zijn optisch toch altijd iets minder.
              Tja, je zit dan alweer met drie lenzen eh. Voor toegewijde reportages geen probleem, maar voor motorfotoreportages toch weer wel gezien de bulk en 't feit van te moeten wisselen.

              Gezien de fabuleus mooie foto's van Roosje denk ik trouwens niet dat ik zal struikelen over de optische "gebreken" van de 18-200.
              Know what you know, and don't know what you don't know.

              Comment


              • #8
                Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                Ik kocht recent een D80 met de 18-200VR. Ik vind nu al en het toestel en de lens zalig om mee te werken. Uiteindelijk haal je een 27-300 in huis.
                een 27-300???? die 18-200 is toch een typische DSLR-lens? En dat wil toch zeggen dat die 18-200 echt wel 18-200 is, ja toch?
                Know what you know, and don't know what you don't know.

                Comment


                • #9
                  Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                  een 27-300???? die 18-200 is toch een typische DSLR-lens? En dat wil toch zeggen dat die 18-200 echt wel 18-200 is, ja toch?
                  je moet er de cropfactor bijrekenen..
                  dit is afhankelijk van je toestel..
                  bvb 1,4x
                  Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
                    je moet er de cropfactor bijrekenen..
                    dit is afhankelijk van je toestel..
                    bvb 1,4x
                    let op, je moet decropfactor bijrekenen voor de kijkhoek te kennen die overeenkomt met een lens van een bepaalde brandpuntafstand op een fullframebody .. maar perspectief en DOF komen niet overeen met die "equivalente brandpuntafstand"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

                      ja, dat van die cropfactor ken ik wel, maar ik dacht dat dat alleen van toepassing was op de niet-DX objectieven, zoals een AF-D lens.
                      Know what you know, and don't know what you don't know.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

                        Zoek al eens een tweedehands 18-70 is voor zijn prijs een zeer goede lens.
                        Ik ben ook motorijder en heb deze er bijna altijd op zitten als ik mijn toestel meeneem op de moto.
                        Maar als je snelle actie foto's van bv.motocross of iets dergelijks wil maken is deze te traag en te kort , maar ja dan zal je veel meer moeten investeren als in deze lens.
                        Het is te gek een lens te kopen zoals bv.de nikon 70-200/2.8 van ongeveer 1800€ als je ze niet echt gaat gebruiken.
                        Is zoals de moto moet meer dan 300km gaan of is geen sportmoto meer
                        Maar als je op voorhand dat je niet zo hard zal rijden , dan zijn er ook andere zeer goede moto's:
                        Coolpix 990 & D70/N Af-S 18-70 DX / AF-G 70-300 / 50-f1.4 / 60-f2.8 macro / SB 600 / S 70-200 f2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

                          Oorspronkelijk geplaatst door monneke Bekijk bericht
                          Zoek al eens een tweedehands 18-70 is voor zijn prijs een zeer goede lens.

                          Een 2.8 of wa? Maar dat ding wordt door de cropfactor dus ook weer 28-105 zeker? Klinkt niet slecht. Wel een beetje korte tele dan. (maar dan heb ik natuurlijk weer die 180/2.8....)

                          ah, bestaat er toevallig geen 18-200/f2.8 VR?
                          Know what you know, and don't know what you don't know.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

                            De 28-105mm die je bezit is een zeer goed lensje
                            Ik zou alvast daarmee beginnen en achteraf de (eventuele) tekortkomingen bijsturen met voor jouw doel geschikte aankopen (kan evt een 18-220 zijn)
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstappen van FZ-5 naar D50 met Nikkor 18-200 VR of niet?

                              Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                              De 28-105mm die je bezit is een zeer goed lensje
                              Ik zou alvast daarmee beginnen en achteraf de (eventuele) tekortkomingen bijsturen met voor jouw doel geschikte aankopen (kan evt een 18-220 zijn)
                              Die tekortkomingen ken ik al : groothoek niet groot genoeg, tele niet lang genoeg en daarenboven in het geheelniet lichtsterk genoeg. Maar verder is ze inderdaad fabuleus: mijn dia-reeks van de pistes van Marokko per 2CV in 2004 is prachtig geslaagd.

                              Maar als ik de lichtsterke lenzen wil waar ik van droom dan moet ik mijn twee moto's verkopen én bovendien naar de fitness gaan om te trainen op het dragen van al die lenzen.

                              Als je die 28-105 trouwens op een digitale monteert, dan heb je helemaal niks groothoek meer.
                              Know what you know, and don't know what you don't know.

                              Comment

                              Working...
                              X