Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

    Goeiedag,

    laat die VR toe om goeie scherpe foto's te nemen in situaties met weinig licht? Ik denk hierbij in 't bijzonder aan foto's getrokken in huis op bewolkte dagen. Of buiten tijdens de schemering. Ik trek nl. graag foto's in die omstandigheden.

    Of is de VR daarvoor niet geschikt en kan je in dergelijke omstandigheden enkel met een f2.8 goeie foto's maken?
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

    Ik veronderstel dat de VR functie kleine bewegingen neutraliseert
    en dat de lichtomstandigheden hier geen invloed op hebben.
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

      Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
      Ik veronderstel dat de VR functie kleine bewegingen neutraliseert en dat de lichtomstandigheden hier geen invloed op hebben.

      Dat is wellicht een goede veronderstelling.

      MIjn vraag is in feite of die VR zodanig efficiënt is dat je in die minder heldere omstandigheden toch nog kunt werken met relatief lange sluitertijden. De VR zou dan moeten zorgen voor scherpe beelden.

      Of is die VR in de praktijk toch minder efficiënt dan men ons doet geloven.
      Know what you know, and don't know what you don't know.

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

        Met die VR zul je langere sluitertijden kunnen hanteren als je uit je hand fotografeerd. maar deze vr compenseerd alleenmaar je eigen trilling van je handen bijvoorbeeld. Met die Vr zal je geen bewegende beelden bij weining ligt kunnen bevriezen. Om dit te doen heb je wel die f2.8 nodig of natuurlijk een externe flitser
        Nikon D700 en veel te duur glas
        "You will always miss 100% of the shots you don’t take"
        my flickr

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

          ongeveer 50% van de foto's op 1/20 á 1/30 zijn scherp op 200mm bij mij. Maar dat vereist wel enige concentratie en steun. Om één of andere reden lukt het met de D50 ook beter als met de D200, misschien tgv de resolutie.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

            enkel indien je achtergrond stabiel blijft heeft de VR zijn nut, binnenshuis is deze niet zo geschikt en kan je beter met een 2,8 zoals de tamron 17-50 werken of zijn duurdere nikon broertje. De 50 mm 1,8 is ook zeer goed maar op digitaal reeds een beetje tele.

            groet

            Marc
            Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

            https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

              Ik heb zelf de 50mm f1,8 en de 18-200 VR. Sluitertijden van 1/15 e.d. zijn perfect mogelijk met de 18-200 maar je moet vaak toch 1/30 - 1/60e hebben om lichtjes bewegende personen te bevriezen.
              Persoonlijk vind ik de extreem lichtsterke lenzen (f1,2 - f1,8) vaak niet zo nuttig vanwege de te kleine DOF.

              Ik zit dus nog steeds te wachten op een 18-50 f2,8 VR...
              www.jurgengeys.be - www.apertura.be

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

                De beste manier om foto's te nemen bij weinig licht is een statief te gebruiken. (bij statische onderwerpen).
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nikonł Bekijk bericht
                  Met die Vr zal je geen bewegende beelden bij weining ligt kunnen bevriezen. Om dit te doen heb je wel die f2.8 nodig of natuurlijk een externe flitser

                  Dit begrijp ik niet zo goed. Dankzij de VR win je toch 1-2 stops waardoor je in halfduistere omstandigheden snellere sluitertijden kan hanteren dan zonder VR? En die snellere sluitertijden hebben dan toch tot gevolg dat het bewegende object "minder" zal bewegen op de foto? Of nog anders gezegd: die VR "maakt" van je 3.5-5.6-objectief toch "lichtsterker"? Of nog anders gezegd: ipv te investeren in een dure tot ultradure 2.8 moet je met een goedkopere VR-lens toch in vergelijkbare lichtomstandigheden dezelfde resultaten kunnen bereiken? Qua trillingsvrije en dus scherpe beelden bedoel ik natuurlijk.

                  Of heb ik het echt helemaal compleet verkeerd begrepen?
                  Know what you know, and don't know what you don't know.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

                    Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                    Of heb ik het echt helemaal compleet verkeerd begrepen?
                    Ik vrees van wel ja ...
                    Je lens blijft weinig lichtsterk en je sluitertijd zal overeenkomstig lang zijn. Het enige verschil is dat er een gyroscoopje in de lens zit die de kleine trillingen van je hand "wegfiltert" waardooor je bij die lange sluitertijd minder last hebt van je eigen onvermogen om de camera stil te houden. Ikzelf kan bv. scherpe foto's trekken op 1/60 met mijn 70-300VR lens, terwijl dat zonder VR ongeveer 1/500 zou zijn. Vandaar dat je zou kunnen zeggen dat je drie stops "wint", maar zoals aangehaald, daar heb je soms niks aan. Bijvoorbeeld als je vanop statief trekt, als je onderwerp zélf beweegt of als je om creatieve redenen weinig scherptediepte wil.
                    Dus die zeer tot matig lichtsterke lenzen (f/1.2 tot f/2.8) blijven zinvol...
                    Kris

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

                      ik denk dat ik het nu wel snap ja.... de lens registreert het licht, beslist dan over een diafragma en sluitertijd (in auto-modus natuurlijk) en de VR helpt dan om jouw hand "stil" te houden.... dus je blijft nog steeds afhankelijk van de lichtcapaciteiten van je lens...enige voordeel is minder onscherpte bij lange sluitertijden.... nu, da's toch al niet slecht.
                      Know what you know, and don't know what you don't know.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

                        VR helpt om de bewegingen van de fotograaf te helpen stabiliseren, niet van het onderwerp. Bij vrij statische onderwerpen in slechte lichtomstandigheden kan je bij 1/30 nog zeer goede resultaten halen.
                        Lenzen met groot diafragma (f2.8) - halen bij volle opening grotere sluitertijden (1/125 bij f2.8 ipv 1/30 bij f5.6) dan budget-zooms. Het onderwerp wordt bij f2.8 lenzen dus rapper 'bevroren', alsook de trillende bewegingen van de fotograaf.
                        Het kleinere DOF bij f2.8 is misschien een nadeel, maar in de praktijk alleen goed merkbaar bij echte close-ups.
                        VR is dus zeker niet hetzelfde als het gebruik van lenzen met grote f-opening.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

                          Nu versta ik waarom er ook f2.8 VR lenzen bestaan. Die zijn dan natuurlijk wel enkel voor gefortuneerden onder ons....
                          Know what you know, and don't know what you don't know.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje ivm Nikkor 18-200 VR in low light conditions

                            Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                            Goeiedag,

                            laat die VR toe om goeie scherpe foto's te nemen in situaties met weinig licht? Ik denk hierbij in 't bijzonder aan foto's getrokken in huis op bewolkte dagen. Of buiten tijdens de schemering. Ik trek nl. graag foto's in die omstandigheden.

                            Of is de VR daarvoor niet geschikt en kan je in dergelijke omstandigheden enkel met een f2.8 goeie foto's maken?
                            Wees gerust dat die lens meer dan goed is is zo een omstandigheden.
                            Ok, om diverse redenen hierboven aangehaald kan je het niet vergelijken met een lichtsterkere lens, maar de prijs is ook niet te vergelijken.

                            Deze lens gebruik ik zelf het meeste en ben er zeer tevreden over
                            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                            Comment

                            Working...
                            X