Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Best picture quality with 6 megapixels!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Best picture quality with 6 megapixels!

    Hier is de link http://6mpixel.org/en/ met een perfecte uitleg.
    Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

  • #2
    Re: Best picture quality with 6 megapixels!

    Inderdaad, ik had ook zoiets gelezen ergens.... Mijn Nikon D40 heeft er dan ook 6,1 Best wel genoeg

    inderdaad, sorry, gaat over compactjes...maar goed...zolang ik geen posters wil en me beperk tot maximum A4 formaat zal het wel lukken denk ik :-)
    Last edited by Bernarddc; 19 september 2007, 13:37. Reden: :-)

    Comment


    • #3
      Re: Best picture quality with 6 megapixels!

      Het gaat wel over compactjes, niet over DSLR's

      Comment


      • #4
        Re: Best picture quality with 6 megapixels!

        voor de "gewone" DSLR's hebben we
        nog een tijdje te gaan: 37Mp

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Best picture quality with 6 megapixels!

          Ewel, ik heb hier nog een Powershot G5 van 5 MP, da's bijna 6 en dus veel dichter bij het ideaal dan die nieuwe G9 van 12 MP. Omdat ik zo'n brave ziel ben mag je je G9 gratis komen omruilen tegen mijn G5 .

          Comment


          • #6
            Re: Best picture quality with 6 megapixels!

            Dat klopt voor compactcamera's met een chip van 1/2.5" - dat is het meest courante formaat. Als je meer dan 6 MPixels voorziet worden de foto's niet meer scherper.
            De reden is dat je het binnenvallende licht op dezelfde oppervlakte moet delen met meer pixels - dus minder licht per pixel. Dan moet je dat gaan compenseren door het electrische signaal meer te gaan versterken en introduceer je ook meer ruis.
            Dat betekent ook dat de optimale grens van 6MP opschuift als de beeldchip groter wordt. Ik zie tegenwoordig meer en meer compactcamera's met een chip van 1/1.8": die hebben dan een typische "optimale" resolutie van 8 MPixels.

            Ik heb zelf ook 6MP - met de chipgrootte van mijn bridge camera meer dan genoeg, en voldoende om goeie 20x30 foto's te maken.

            De D40 zou meer aankunnen. Die heeft een lekker grote chip en vangt ook meer licht gezien de grotere diameter van de lens. Maar zolang je geen foto's op kamerbreed formaat wil afdrukken is de resolutie voldoende, en je hebt natuurlijk al de andere kwaliteiten van dat toestel.

            Comment


            • #7
              Re: Best picture quality with 6 megapixels!

              Op een DSLR kan je met meer MP's natuurlijk wel meer gaan croppen en die crop toch nog op A4 printen
              ---
              Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
              http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

              Comment


              • #8
                Re: Best picture quality with 6 megapixels!

                Een belangrijke factor vind ik in de studie niet direct terug namelijk de "twijfelfaktor" gelinkt aan technologische verbetering .. ttz de set sensorcharacteristieken gaat van generatie naar generatie sensoren vooruit aka verbetert .. maw .. de beelden van mijn Sony 7Mpx zijn onwezenlijk beter dan die van mijn oude HP 912C aan 2Mpx en die had een grotere sensor !, als ik de trend van het artikel dus volg was ik veel beter bij mijn HP gebleven ? .. nochtans ligt daar maar krap 5 jaar tussen .. je kan dus theoretisch berekenen wat je wil enkel gebaseerd op pixelgrootte + sensor grootte .. als je daar geen wezenlijk quantum opbrengst per cel en reeele ruisfaktor inbrengt gebaseerd op fabrikatiespecs zit je niks met niks te vergelijken
                JMHO

                Comment


                • #9
                  Re: Best picture quality with 6 megapixels!

                  Interessante site maar een optimale pixel size van 3 µm is veel te klein !
                  Waar 37MP DSRL's dan moeten vandaan komen weet ik niet.
                  De 1DsIII met 21 MP zit nu al over de grens op een FF.

                  Hou het maar op 12MP op een FF.

                  Verbetering van de quantum efficientie lijkt mij ook niet de piste. De well loopt nu al te snel over.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Best picture quality with 6 megapixels!

                    Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    De 1DsIII met 21 MP zit nu al over de grens op een FF.

                    Hou het maar op 12MP op een FF.
                    Dus die 1DsIII is een slecht toestel??

                    Comment


                    • #11
                      Re: Best picture quality with 6 megapixels!

                      Hij zit over de grens : dat is wat ik zeg.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Best picture quality with 6 megapixels!

                        Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                        Hij zit over de grens : dat is wat ik zeg.
                        Enne... heb je Canon daarvan al op de hoogte gebracht?

                        Sorry hoor als ik wat sarcastisch ben maar ik vind dit allemaal nogal kort door de bocht.

                        A propos, ik heb nog een Canon D60 van 6MP. Niemand die wil ruilen tegen een Canon 40D?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Best picture quality with 6 megapixels!

                          Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Enne... heb je Canon daarvan al op de hoogte gebracht?

                          Sorry hoor als ik wat sarcastisch ben maar ik vind dit allemaal nogal kort door de bocht.

                          A propos, ik heb nog een Canon D60 van 6MP. Niemand die wil ruilen tegen een Canon 40D?
                          Pff, is het ooit wat anders dan sarcasme met u. Zonder zelf te weten waarover je spreekt.
                          Canon weet dit perfect. Maar het is ook verre van evident om een nieuwe sensor te maken die groter is dan FF. Dit neemt tijd en in tussentijd hebben ze dit afgeleverd. Maar de D300 is nog erger. Die komt op een 27 MP equivalent op FF. Maar hij zal ook wel gekocht worden want meer MP is beter zoals iedereen weet .
                          Ik heb ook niet gezegd dat de 1DsIII een slecht toestel is. (dat heb jij gezegd)
                          Het heeft meer pixels dan de 5D maar de kwaliteit van de pixels is minder goed.
                          Kijk nr de samples als je het niet gelooft.
                          Last edited by PSG; 19 september 2007, 17:05.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Best picture quality with 6 megapixels!

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Een belangrijke factor vind ik in de studie niet direct terug namelijk de "twijfelfaktor" gelinkt aan technologische verbetering
                            Ja natuurlijk. De electronica verbetert, de chips worden zuiverder, de cameraprocessoren worden krachtiger en kunnen meer geavanceerde ruisonderdrukkingsalgoritmes aan, sommige fabrikanten gebruiken een honingraatpatroon in plaats van een raster...

                            Als je één welbepaald cijfer er gaat uitlichten en daarop fixeert ga je inderdaad belachelijke conclusies krijgen. Het is alleen belangrijk dat je beseft dat een compactje van een Chinees flutmerk met 10 MPixels geen betere resultaten geeft dan een degelijk merk met 6 MPixels.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Best picture quality with 6 megapixels!

                              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                              Pff, is het ooit wat anders dan sarcasme met u. Zonder zelf te weten waarover je spreekt.
                              'k Weet het, ben maar een domme ingenieur maar dat je me niet kunt zien of rieken weten we ondertussen al en ik kan daar mee leven hoor

                              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                              Ik heb ook niet gezegd dat de 1DsIII een slecht toestel is. (dat heb jij gezegd)
                              Iets waar "??" achterstaat noemen ze een "vraag" . Ik heb het dus "gevraagd".

                              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                              Het heeft meer pixels dan de 5D maar de kwaliteit van de pixels is minder goed.
                              Kijk nr de samples als je het niet gelooft.
                              Volgens Michael Reichmann is zelfs de Canon 40D minstens even goed als de 5D, maar wat weet die daarvan?



                              Allé, welke verwijten ga je me nu naar mijn hoofd slingeren?

                              Comment

                              Working...
                              X