Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Lens keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon Lens keuze

    Ik ben al geruime tijd aan het kijken om een betere lens aan te schaffen .Na veel geduld en veel lezen hier heb ik dan toch een extreme beperking opgelegd betrefd de lens keuze . Nu wilde ik even jullie ervaring even horen over deze lenzen ;

    Canon EF-S 17-85mm F4.0-5.6 IS USM
    Canon EF 28-135mm F3.5-5.6 IS USM

    De bedoeling is om een lens te bekomen van degelijke kwaliteit en sterkte en met voldoende zoom. Nu lees je hier en daar wel voor en nadelen, maar wat zeggen deze lenzen in de praktijk ?

    Een alternatief voor deze twee is de volgende lens ;
    Canon EF 24-105mm L IS USM F4.0 (En ik zie jullie nu al denken met wat zegt hem nu )Nu is het me ook duidelijk dat deze lens veel beter moet zijn dan de hier boven vermelde lenzen alleen al door het feit dat ze ook twee keer zoveel kost en een vaste F factor heeft van 4 . Maar mits ik beginneling ben met toch altijd een streefdoel om het betere te hebben wil ik nogwel even verder prutsen met de kitlens en door spaaren voor het L glas .
    Maar langs de andere kant heb ik ook zowel het gevoel dat dit weer wat overkill is voor prive gebruik ? Wat zeggen jullie als kenners daarvan ?

    En natuurlijk zoals iedereen wil ik ook nog wel een grote zoom dan die 135 of 85 en had ik gedacht om de Canon EF 70-300mm F 4-5.6 IS USM aan te schaffen tegen de zomer aan als wandel lens .Maar dit is een optie verlopig omdat ik mijn twijfels nog heb of ik die wel echt nodig heb .
    Ben benieuwd naar jullie reactie ;-)
    Canon Eos 350D + efs 18-55mm

  • #2
    Re: Canon Lens keuze

    Op ne 350 is de 17-85 interessanter , anders heb je geen breedhoek . Tenzij je de kitlens gaat bijhouden .

    Mijn eerste objectief naast de 18-55 kit bij de 300D, was een tamron 24-200. Ik moest constant wisselen tussen kit en tamron .

    L-glas voor prive-gebruik is geen overkill . Als het helpt om je foto's mooier te maken dan is dat geen overbodige luxe eh

    Hoeveel mensen hebben er geen 70-200 2.8 L (al dan niet met IS) , of de EFs 17-55 2.8 IS (op de shortback na een L lens) .
    www.Klikkerdeklik.be
    Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

    Comment


    • #3
      Re: Canon Lens keuze

      De 17-85 kan je beschouwen als een vervanging van je kitlens.
      De 28-135 kan je beschouwen als een aanvulling op je kitlens.

      Belangrijk is om te weten voor wat je ze gaat gebruiken.

      Met zowel de 28-135 als de 24-105 ga je geen echte groothoek meer hebben.
      Je kan ook overwegen om eerst de 70-300 IS aan te schaffen, dan heb je in combinatie met je kitlens een groot bereik. Die 15 mm tussen 55 en 70 is verwaarloosbaar, en dan kan je rustig verder kijken door wat je uw kitlens vervangt. De combo 17-85 en 70-300 wordt door wel meer mensen gebruikt en zodoende dek je met 2 lenzen een groot bereik.
      Als je eventueel wilt doorsparen voor de 24-105, kan je eventueel ook de 17-55 2.8 IS overwegen. Op een cropcamera is dit bereik eigenlijk interessanter (zeker in combinatie met de 70-300), want dan heb je terug een groothoek. Ik heb geen ervaring met de 17-55 2.8 IS, maar deze wordt meestal echt wel heel positief beoordeeld.
      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

      Comment


      • #4
        Re: Canon Lens keuze

        Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
        De 17-85 kan je beschouwen als een vervanging van je kitlens.
        De 28-135 kan je beschouwen als een aanvulling op je kitlens.

        Belangrijk is om te weten voor wat je ze gaat gebruiken.

        Met zowel de 28-135 als de 24-105 ga je geen echte groothoek meer hebben.
        Je kan ook overwegen om eerst de 70-300 IS aan te schaffen, dan heb je in combinatie met je kitlens een groot bereik. Die 15 mm tussen 55 en 70 is verwaarloosbaar, en dan kan je rustig verder kijken door wat je uw kitlens vervangt. De combo 17-85 en 70-300 wordt door wel meer mensen gebruikt en zodoende dek je met 2 lenzen een groot bereik.
        Als je eventueel wilt doorsparen voor de 24-105, kan je eventueel ook de 17-55 2.8 IS overwegen. Op een cropcamera is dit bereik eigenlijk interessanter (zeker in combinatie met de 70-300), want dan heb je terug een groothoek. Ik heb geen ervaring met de 17-55 2.8 IS, maar deze wordt meestal echt wel heel positief beoordeeld.

        De kit lens wil ik er tussen uit halen omdat er te weinig zoom is . wat je me verteld dat de 24-105 geen breedhoek lens meer is dat wist ik niet en wat natuurlijk wel aangenaamer is . Ik trek veel portretten maar ik wil dit ook wel uitbreiden naar wat natuur foto's ( en soms al eens een vogel of die in actie meepikken ) Dus lastig om nu voor mij al een degelijke keuze te maken .
        Maar ik denk dat het slimste wat ik kan doen is nu de 17-85 aan te schaffen en dan tegen de zomer de 70-300 dan heb ik alles van bereik wat het hartje kan bekeren . En dan later als ik alles onder de knie heb nog wel eens een herziening doen betrefd lenzen .
        Alvast bedankt voor jullie woordtje uitleg .
        Canon Eos 350D + efs 18-55mm

        Comment


        • #5
          Re: Canon Lens keuze

          De L-series zijn fijne lenzen: prima gebouwd, zijn geruisloos, haarscherp, focussen accuraat en supersnel en gaan waarschijnlijk (met een beetje respect gehanteerd) een leven lang mee.

          Zijn ze hun prijs waard ?: JA !
          Maak je er mooiere foto's mee dan met een niet-L lens ?: NEE !
          Last edited by Petertje; 19 september 2007, 19:43.
          It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

          Comment


          • #6
            Re: Canon Lens keuze

            Oorspronkelijk geplaatst door Cliff Bekijk bericht
            De kit lens wil ik er tussen uit halen omdat er te weinig zoom is . wat je me verteld dat de 24-105 geen breedhoek lens meer is dat wist ik niet en wat natuurlijk wel aangenaamer is . Ik trek veel portretten maar ik wil dit ook wel uitbreiden naar wat natuur foto's ( en soms al eens een vogel of die in actie meepikken ) Dus lastig om nu voor mij al een degelijke keuze te maken .
            Maar ik denk dat het slimste wat ik kan doen is nu de 17-85 aan te schaffen en dan tegen de zomer de 70-300 dan heb ik alles van bereik wat het hartje kan bekeren . En dan later als ik alles onder de knie heb nog wel eens een herziening doen betrefd lenzen .
            Alvast bedankt voor jullie woordtje uitleg .

            Ik had eerst een Sigma 18-55 mm, daarna een 70-300 mm, de 18-55 heb ik vervangen door de hierboven genoemde 28-135 IS USM. DE IS en USM zijn natuurlijk fantastisch. de 135mm maal 1.6 crop is ook goed genoeg voor een doordeweekse zoom tijdens de fotoshoot. Alleen, er is absoluut geen breedhoek genoeg, want de 28 maal 1.6 geeft je een 44mm.
            Daarom gaat m'n 18-55 nog overal mee voor meer breedhoek.

            de 17-85 daarentegenheeft meer breedhoek (27mm), maar geeft je minder zoom. deze lens ligt niet veel verder van je kitlens 18-55 af (op z'n IS en USM na dan).

            Ik denk dat jij goed met uitzoeken waarvoor je je lens wil gaan gebruiken, voor landschapsfotografie, of eerder portret, of nog andere, en in functie daarvan beslissen hoeveel zoom/breedhoek je wil...

            Mocht je het echter bij één lens houden (net zoals m'n pa, die het vele omwisselen van objectieven eerder vervelend vindt) dan zou ik je toch de 28-135 aanraden.

            Vinz

            Comment


            • #7
              Re: Canon Lens keuze

              Misschien laat je ook best weten wat je onderwerpen meestal zijn.
              Voor landschap zal die 28-135 soms niet breed genoeg zijn, voor sport zijn ze zowat allemaal te traag, degelijke kwaliteit en voldoende zoom hebben ze allemaal, eigenlijk.
              Tenslotte, als je de 70-300 toch bijna zeker aanschaft, dan zal die 28-135 vrij veel overlappen.
              De 17-85 is een leuke lens (Mol is ver, anders mocht je ze zo komen proberen), na een tijd doen velen ze blijkbaar weg om een 17-55 L te kopen, maar ik ken er tot nu toe weinig die er spijt van hebben (van de 17-85 hé).

              Comment


              • #8
                Re: Canon Lens keuze

                Ik ben ook een beginneling en heb momenteel 3 lenskes voor mijn EOS400D:

                Canon 18-55mm kitlens
                Canon EF 75-300mm F 4.0-5.6 III USM

                en als reislensje (wegens enorm stoffige omgevingen) een Sigma 18-200mm.
                De Sigma gebruik ik enkel voor op reis, of als ik een luie dag heb, maar voor de rest neem ik altijd die 2 andere lensjes mee. Ik heb daar bijna een volledig bereik mee van 18 tot 300 en is ruim voldoende. Die 75-300 heb ik ook al gebruikt op trackdays (auto's) en ik heb daar toch enkele mooie resultaten mee behaalt. Van elke lens ben ik enorm content en zoek momenteel ook niet direct iets te vervangen. Het zijn geen dure lenzen, maar ik vind dat ook niet nodig als beginneling.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon Lens keuze

                  ik heb nog eens een bijkomende vraag . Nu de 17-85 is een breedhoek lens en de 24-105 dus niet . Maat wat betekend dit in de praktijk ?
                  En waarvoor word de 24-105 dan meestal dan gebruikt ?

                  Ik neem meestal portret foto's en vind dus dat de 17-55 ( kitlens ) te weinig zoom heeft .Zit vrij veel met het gevoel dat ik dus te kort kom .Daarom wil ik de kitlens vervangen door een betere en met meer zoom .
                  Maar zo te horen is de beste keuze dan de 17-85 .Enige nadeel is dan de licht sterkte .
                  De 70-300 wil ik aanschaffen als wandel lens om toch eens andere kiekjes te kunnen nemen van dieren tot gebouwen en personen .
                  Canon Eos 350D + efs 18-55mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon Lens keuze

                    de 24-105 is op een FF camera niet heel erg verschillend als de 17-85 op een APSc camera....

                    De canon 300d, 350d, 400d, 20d, 30d en 40d hebben een cropfactor van 1.6, en kunnen tevens EF-s lenzen gebruiken . (De d30 , d60 en 10d hebben ook de 1.6 , maar hebben geen ef-s mogelijkheid)

                    Een cropfactor van 1.6 houd in dat je reele beeld op bv een ef-s 17-85 nog x 1.6 moet gedaan worden . Dat word dan 27-136.

                    Op FF camera's heb je een cropfactor van 1 , en die kunnen geen ef-s lenzen aan .

                    De 24-105 op een cropcamera word al dadelijk een 38-170

                    Een 70-300 komt dan neer op 110-480 . Dat is al een heel eind . Misschien beter om de IS versie te nemen .... of een 70-200 L
                    www.Klikkerdeklik.be
                    Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon Lens keuze

                      de 24-105 is wel een duur beestje, heb je dit nu direct echt nodig ?

                      24mm als breedste hoek op een crop is best bruikbaar voor een wandellens, 28mm is helemaal geen groothoek meer

                      de enige betaalbare (zeker tweedehands) standaardzoom van Canon die start op 24mm is de 24-85

                      zie



                      dit komt naar mijn ervaring met de werkelijkheid overeen

                      dan heb je wat meer tele bij zonder direct een 70/75-300 of 70-200 te moeten bovenhalen

                      hou de 18-55 voorlopig als groothoek
                      als dat je ding is geef dan later wat geld aan een 10-22 of 12-24

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon Lens keuze

                        De 17-85 IS USM + 70-300 is natuurlijk een zeer breed bereik. ik heb beide tweedehands gekocht, en wel tevreden.
                        Hou er rekening mee dat de 17-85 op tele niet lichtsterk is. Voor portretten is F 5.6 niet ideaal.

                        groetjes
                        Filip

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon Lens keuze

                          bedankt voor de bijkomende uitleg allemaal , ik heb hier weer wat bij geleerd .
                          Canon Eos 350D + efs 18-55mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon Lens keuze

                            Al heb ik van 10-22 t/m 500, de 17-85 is nog altijd m'n fav.standaard lens; universeel en multi-toepasbaar, met de 400D een echte meegrijp/altijd paraat set en altijd goed uit 't handje met z'n IS voor alle onderwerpen!
                            'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon Lens keuze

                              hey,
                              hier kan je ook iets van opsteken.
                              http://http://www.kieskeurig.be/prod...72003ECBA5.htm

                              kijk ook voor de 17-85mm

                              Comment

                              Working...
                              X