Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • camera

    dag,
    ik maak zeer veel foto's van snel bewegende dingen, zoals springende paarden, racende auto's...
    maar ik weet niet welke camera daar geschikt voor is.
    weten jullie soms iets meer hierover??
    mijn budget ligt rond de 330 euro!

    m.v.g gillis

  • #2
    Re: camera

    Een SLR + een goed zoom objectief is zeer geschikt daarvoor.
    No Surprise.

    Comment


    • #3
      Re: camera

      kun je me soms een merk ofzo geven?

      Comment


      • #4
        Re: camera

        Er bestaat in die prijsklasse (330 euro) geen digitaal fototoestel dat echt geschikt is voor sportfotografie.

        Een digitale spiegelreflex (DSLR) is wel geschikt, maar dan moet je er ook nog de juiste lenzen bijkopen.

        De meeste merken hebben een "instap DSLR" die niet al te duur is voor de mogelijkheden die je ervoor terugkrijgt. Maar zonder de geschikte objectieven (lenzen dus) kan je er niet veel mee beginnen.

        Bijvoorbeeld een Canon EOS 400D + een EF-70-200 f4 L is een heel goede combinatie voor paardenfotografie (voor buiten toch, binnen heb je een lichtsterkere, en dus ook duurdere lens nodig).

        Voor racende auto's heb je gewoonlijk een langere lens nodig, of je zou toestemming moeten hebben om dicht bij het circuit te geraken (en die krijg je niet zomaar).

        Maar met alleen die 70-200 ben je veel te beperkt in de mogelijkheden, je hebt gewoonlijk ook nog minstens een breedhoekzoomlens nodig. Dat kan de kitlens zijn, maar ook een betere (duurdere) lens met een gelijkaardig zoombereik.

        Het is dus onmogelijk om een goed advies te geven over een camera voor sportfoto's die niet meer dan 330 euro mag kosten...

        Verder moet je er ook rekening mee houden dat een digitale reflex pas de beste resultaten geeft als je zelf weet welke instellingen je best kan gebruiken in de meest uiteenlopende situaties. Dat kan je alleen als je de basisbegrippen van fotografie ook goed begrijpt...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: camera

          Je kan bijvoorbeeld een tweedehands 300D of 350D kopen, die vind je wel aan die prijs. Natuurlijk moet je dan wel nog een degelijk objectief aanschaffen.
          No Surprise.

          Comment


          • #6
            Re: camera

            Of je kunt je tevreden stellen met een Canon S3 IS, een degelijke bridge-camera, die niet de resultaten neerzet van een DSLR, maar toch een zeer snelle autofocus heeft en dus best mooie plaatjes zal maken voor jouw doeleinden. De S3 is nu wel vervangen door de S5, maar je vind hem zeker nog nieuw aan 300 tot 350 Euro.
            Succes
            PENTAX K100d SUPER !!!!!
            Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
            En een dapper standaard-kitlensje

            Comment


            • #7
              Re: camera

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Er bestaat in die prijsklasse (330 euro) geen digitaal fototoestel dat echt geschikt is voor sportfotografie.

              Een digitale spiegelreflex (DSLR) is wel geschikt, maar dan moet je er ook nog de juiste lenzen bijkopen.

              De meeste merken hebben een "instap DSLR" die niet al te duur is voor de mogelijkheden die je ervoor terugkrijgt. Maar zonder de geschikte objectieven (lenzen dus) kan je er niet veel mee beginnen.

              Bijvoorbeeld een Canon EOS 400D + een EF-70-200 f4 L is een heel goede combinatie voor paardenfotografie (voor buiten toch, binnen heb je een lichtsterkere, en dus ook duurdere lens nodig).

              Voor racende auto's heb je gewoonlijk een langere lens nodig, of je zou toestemming moeten hebben om dicht bij het circuit te geraken (en die krijg je niet zomaar).

              Maar met alleen die 70-200 ben je veel te beperkt in de mogelijkheden, je hebt gewoonlijk ook nog minstens een breedhoekzoomlens nodig. Dat kan de kitlens zijn, maar ook een betere (duurdere) lens met een gelijkaardig zoombereik.

              Het is dus onmogelijk om een goed advies te geven over een camera voor sportfoto's die niet meer dan 330 euro mag kosten...

              Verder moet je er ook rekening mee houden dat een digitale reflex pas de beste resultaten geeft als je zelf weet welke instellingen je best kan gebruiken in de meest uiteenlopende situaties. Dat kan je alleen als je de basisbegrippen van fotografie ook goed begrijpt...

              dag, ik zou natuurlijk wel een DSLR willen, maar ik kan dit welicht niet betalen
              kun je me soms een goede camera aanraden rond de 350 euro?
              die natuurlijk geschikt is voor paarden fotografie?

              Comment


              • #8
                Re: camera

                Oorspronkelijk geplaatst door gillis Bekijk bericht
                kun je me soms een goede camera aanraden rond de 350 euro?
                die natuurlijk geschikt is voor paarden fotografie?
                Neen dus...

                Zie
                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Er bestaat in die prijsklasse (330 euro) geen digitaal fototoestel dat echt geschikt is voor sportfotografie.
                ...
                Het is dus onmogelijk om een goed advies te geven over een camera voor sportfoto's die niet meer dan 330 euro mag kosten...
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: camera

                  Wat jij dus nodig hebt is iets met een enorme tele en met een snelle focus. En het mag bovendien niet teveel kosten. Wel, dan denk ik spontaan aan het uitgebreide gamma aan bridgecamera's die tegenwoordig tot 12x optische zoom bevatten. Zo heeft mijn Panasonic FZ5 een bereik van 32 tot 436 mm! En bovendien heeft dat ding ook nog een superb werkende beeldstabilisator. Dat maakt dat je bij behoorlijk weinig licht zelfs bij een grote brandpuntsafstand toch nog haarscherpe foto's kan nemen. (Hier moet ik wel vermelden dat de autofocus meestal niet kan focussen als je zwaar hebt uitgezoomd en als er tegelijk niet zo veel licht is).

                  Of zo'n bridgecamera snel genoeg kan focussen is een andere vraag. Maar misschien kan je wel iemand vinden wiens toestel je kan lenen om het uit te testen.
                  Know what you know, and don't know what you don't know.

                  Comment


                  • #10
                    Re: camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                    Wat jij dus nodig hebt is iets met een enorme tele en met een snelle focus. En het mag bovendien niet teveel kosten. Wel, dan denk ik spontaan aan het uitgebreide gamma aan bridgecamera's die tegenwoordig tot 12x optische zoom bevatten. Zo heeft mijn Panasonic FZ5 een bereik van 32 tot 436 mm! En bovendien heeft dat ding ook nog een superb werkende beeldstabilisator. Dat maakt dat je bij behoorlijk weinig licht zelfs bij een grote brandpuntsafstand toch nog haarscherpe foto's kan nemen. (Hier moet ik wel vermelden dat de autofocus meestal niet kan focussen als je zwaar hebt uitgezoomd en als er tegelijk niet zo veel licht is).

                    Of zo'n bridgecamera snel genoeg kan focussen is een andere vraag. Maar misschien kan je wel iemand vinden wiens toestel je kan lenen om het uit te testen.


                    heb gekeken naar de panasonic fz50, maar ik denk niet dat die geschikt is voor de fotograferen van paarden, hij focust te traag!
                    ik heb een camera nodig in mun prijsklasse, die redelijk scherp trekt, en snel focust!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: camera

                      hoi,
                      ik heb besloten mijn prijsklasse een beetje hoger te leggen,
                      ik heb nu al veel rond gekeken, en laats kwam ik op 3 camera's,
                      de panasonic fz30, fz50 en de fz18
                      wie kan er mij helpen te kiezen?
                      en als je voor/nadelen weet, mag je die ook altijd zeggen!
                      het zou moeten dienen om paarden te fotograferen,
                      helaas kan ik een DSRL niet betalen, dus besluit ik om voor een digitale camera te gaan!



                      m.v.g. gillis

                      Comment


                      • #13
                        Re: camera

                        Ik heb zelf geen ervaring met zo'n camera's, dus kan ik ook niet zeggen of er eentje tussenzit waarmee je aanvaardbare sportfoto's kan maken.

                        Je kan er wel sportfoto's mee maken, maar dan is het percentage geslaagde foto's véél kleiner dan met een DSLR.

                        De camera die de kleinste shutterlag heeft zal zeker al de beste zijn, want springende paarden moet je op het juiste ogenblik "vastleggen". Met teveel shutterlag is het paard al over de hindernis als de foto werkelijk gemaakt wordt.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #14
                          Re: camera

                          Gillis,

                          ik heb je een mail gestuurd ipv een privé-bericht. Mijn reaktie was nl. blijkbaar te lang om privé verzonden te worden.

                          Kort samengevat: vergeet de FZ18. Kies tussen de FZ30 en de FZ50. De FZ30 is sneller in continuous drive. Kloterij helaas is natuurlijk dat de shutterlag bij de FZ50 slechts 0.4 seconden is en bij de FZ30 een volle seconde.... kan belangrijk zijn bij 't fotograferen van springende paardjes... Dit is op te vangen door de sluiterknop reeds half in te duwen. Hij staat dan al meteen scherpgesteld op de plaats waar 't paard gaat springen. Van die tussenstand tot volledig beneden is dan een kwestie van 1 of 2 tienden. Alle cijfertjes vind je op dpreview.com.

                          Toch wil ik nog even extra opmerken dat je voor ongeveer 300-350 euro al een mooie DSLR kan kopen hoor, zoals een D50 of een 350D. Supergoeie dingens met onmiddelijke fotoregistratie bij 't indrukken van de sluiterknop (op voorwaarde dat je dus op voorhand al gefocussed had!). Voor die lage prijs ga je natuurlijk nog geen ultralange tele hebben, da's dan weer 't nadeel. Nu, er worden vrij regelmatig DSLR-kits verkocht zoals een D50 met twee kitlenzen, één breedhoek-zoom en één telezoom. Die zijn budgetair meestal tamelijk interessant.

                          Soit, aan jou de keuze natuurlijk. Veel lezen, misschien iets proberen testen en dan op het goede moment je slag slaan, dat staat jou nu te wachten!

                          groetjes,

                          Muug
                          Last edited by Muug; 22 september 2007, 13:54.
                          Know what you know, and don't know what you don't know.

                          Comment


                          • #15
                            Re: camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht

                            Kort samengevat: vergeet de FZ18. Kies tussen de FZ30 en de FZ50. De FZ30 is sneller in continuous drive. Kloterij helaas is natuurlijk dat de shutterlag bij de FZ50 slechts 0.4 seconden is en bij de FZ30 een volle seconde.... kan belangrijk zijn bij 't fotograferen van springende paardjes... Dit is op te vangen door de sluiterknop reeds half in te duwen. Hij staat dan al meteen scherpgesteld op de plaats waar 't paard gaat springen. Van die tussenstand tot volledig beneden is dan een kwestie van 1 of 2 tienden. Alle cijfertjes vind je op dpreview.com.
                            Voor wat het waard is: de toepassing van het bovenstaande met een FZ30:

                            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                            Niet op auto, maar op manueel, iso 80, 1/1000, diafr 3.7
                            rechtstreeks uit het toestel = onbewerkt!



                            Point&shoot genoeg?

                            Comment

                            Working...
                            X