Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop canon 17-55 IS2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop canon 17-55 IS2.8

    Hey allemaal,

    Zonet de knoop doorgehakt om dit geprezen lensje aan te schaffen voor op de 350D.
    Mijn 28-105 3.5-4.5 liet het bij slechtere lichtomstandigheden regelmatig afweten en omdat ik helemaal niet wil weten van een externe flitser had ik dus weinig keuze.(interne flitser heb ik al minder fors gekregen maar het resulaat blijft 'plat')
    Voor binnenshuis had ik een beetje teveel mm's naar de verkeerde kant..

    Buiten de Sigma 18-50 2.8 heb ik nog niets anders getest maar het exemplaar dat ik probeerde begon zelfs bij matig licht toch al vrij snel te hunten.

    Mijn vragen:
    1. op de site van konijnenberg staat er een UV filter van tiffen bij de accessoires voor 40 euro. Op de 28-105 had ik een Hoya filter maar zelfs ik vond de foto's zonder filter duidelijk warmer en beter dan met filter.
    Is het dus verstandig om de filter erbij te kopen?
    De zonnekap neem ik zeker.

    2. Is het wel degelijk mogelijk om met de 17-55is om binnenshuis met weinig licht een goede foto te nemen? Denk dan aan de klassieke tafelshots, de spelende kinderen,..

    De 17-40L f4 had ik overwogen maar valt af omdat mijn tele de 70-300is is en ik dan een beetje teveel open mm's ga hebben.


    Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen en haast ulle vooral niet want ik ga pas morgenvoormiddag naar turnhout!

    edit:
    Ik ben geen photoshopper en wil dit eigelijk ook zo houden. Dus 90% van de foto's worden zonder bewerking gebruikt, een cropje, een snelle piccasa of photofiltre kan nog net.
    Last edited by Bart Bever; 18 september 2007, 17:15.

  • #2
    Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

    Je kan binnen foto's maken met een f2,8-lens, op voorwaarde dat er voldoende licht is. Met een IS-lens kan je ook de beweging van spelende kinderen niet bevriezen, dat kan je alleen met een sluitertijd die voldoende kort is (daar kan een flitser soms toch wel helpen).

    De 17-55 f2,8 geeft net geen volledige stop verschil ten opzichte van je huidige lens, in breedhoek is die f3,5 (dat is 2/3 stop verschil), verwacht er dus geen wonderen van...



    Maar de EF-S 17-55 f2,8 IS is wel een heel erg goede lens.

    Een filter gebruik ik niet op de 17-55, de zonnekap heb ik er wel direkt bijgekocht.

    De 17-40 is ook niet slecht, maar mijn 17-55 is in ieder geval scherper op f4 dan de 17-40 die ik eerder had. Bovendien is de 17-55 ook een volle stop lichtsterker, en dat heeft soms ook voordelen. De beeldstabilisatie is in bepaalde omstandigheden ook heel handig.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

      [QUOTE=Black B@ndit;1565924]Je kan binnen foto's maken met een f2,8-lens, op voorwaarde dat er voldoende licht is. Met een IS-lens kan je ook de beweging van spelende kinderen niet bevriezen, dat kan je alleen met een sluitertijd die voldoende kort is (daar kan een flitser soms toch wel helpen).

      ja ok, maar als ik begin te zoomen met de 28-105 gaat het diafragma ook mee en kom ik al gauw een stuk verder dan 3.5 terwijl dit met de 17-55 toch constant kan gehouden worden. Dit moet mij toch al een heel eind verder brengen toch?

      En over nabewerking, de foto's van de 70-300 zijn op zich al een heel stuk scherper en warmer dan de 28-105, dus ik verwacht op dat gebied dan eigelijk wel heel veel van de 17-55.

      Alvast bedankt voor de reply.

      Greetz!

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

        Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht

        En over nabewerking, de foto's van de 70-300 zijn op zich al een heel stuk scherper en warmer dan de 28-105, dus ik verwacht op dat gebied dan eigelijk wel heel veel van de 17-55.

        Alvast bedankt voor de reply.

        Greetz!
        je zal alleszins niet teleurgesteld zijn door die 17-55 hoor
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

          Hello,

          heb zelf ook de 17-55 IS 2.8 lens, en die is prima geschikt voor binnenshuis foto's te nemen, behalve als het echt niet genoeg licht meer voorhanden is, enige manier om dan nog spelende kids te fotograferen is de ISO opdrijven ... je kan desnoods ook de 50 1.8 overwegen, kost minder dan 100 Euro is is ideaal om de kids te fotograferen.

          Je kan altijd overwegen om een externe flits te gebruiken die je dan via het plafond laat bouncen (als het een licht plafond is toch), dan zijn de foto's niet 'plat' en heb je extra licht van de flits ... kan soms de enige oplossing zijn.

          Zoals al aangehaald, IS is ideaal ... maar niet om spelende kids te fotograferen, als ze effe blijven stilzitten werkt het prima, maar ze laten stilzitten is soms héél moeilijk

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

            Ben heel content van deze lens. Gebruik ze altijd met zonnekap én UV-filter.
            Groet, Jan

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

              Aanvulling: binnen met weinig licht flits ik meestal wel via het plafond.
              Heb vandaag nog (zonder flits uiteraard) in het ziekenhuis foto's van baby genomen. Met de IS kan je dan gemakkelijk uit de hand fotograferen op 1/30 ste of zelfs 1/20ste seconde.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

                Voorbeeld :

                Met de 17-55 , alles donker behalve 1 klein spotje op het dansende koppel . Geen flits gebruikt . Iso 800 , f2.8 1/40 , IS aan (*)
                Geeft een mooier effect , je ziet het licht in de gordijnkasten , en je ziet geen zatte nonkels






                * lukt enkel met trage dansen
                www.Klikkerdeklik.be
                Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

                  Strakke foto!
                  Dat is dus wat ik zocht. Het is dus echt mogelijk op die manier, als t nu bij mij mislukt ligt het meer aan t 'manneke'.

                  Alvast bedankt voor de respons allemaal.

                  greetz!

                  edit:
                  Wie van de heren gebruikt er dan ook nog een UV filter?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

                    Ik heb er een UV filter van B&W op gezet voor de veiligheid, je weet maar nooit.

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

                      Net terug van konijn, lens is binnen.
                      Miljaar zeg, serieuze klomp wel! Zonnekap en B&W filter ineens bijgenomen.
                      Nu is t speeltijd.

                      Bedankt voor de postings.

                      Greetz!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

                        euhmmm... voorbeeldjes he
                        Sta ook voor die keuze, heb nu een 17-85 IS...
                        *** Canon EOS *** Canon Powershot ***
                        visit : http://www.emmab.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

                          recht uit het toestel, wel weer een redelijk verschil met en zonder UV filter.
                          Ben nu aan t prutsen met die parameters in de camera (set1: contrast, scherpte, verzadiging,...)


                          Als er hierover nog iemand tips heeft, altijd welkom!

                          of hier, op 2.8 met scherpte op de spiegel.



                          greetz!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
                            Ben nu aan t prutsen met die parameters in de camera (set1: contrast, scherpte, verzadiging,...)
                            Als er hierover nog iemand tips heeft, altijd welkom!
                            Ineens doorbijten, en raw gebruiken, Het programma DPP, bijgeleverd door Canon, werkt super. Ik heb lang gesukkeld met jpg (en al die in-camera settings), maar uiteindelijk gaat het met Canon veel beter via Raw !
                            Dan ben je van al dat gesukkel met settings op locatie ( en de frustratie dat je het niet echt goed krijgt ) voor eens en altijd verlost.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop canon 17-55 IS2.8

                              bedankt voor de tip maar ik zou graag gewoon mooie, aanvaardbare foto's rechtstreeks uit het toestel halen.
                              Heb op zich niet de behoefte om uren achter de pc te zitten foeteren om elke foto te retoucheren. Als ik ze met deze settings iets warmer kan maken is het voorlopig ok zo. Als ik ooit eens enkele dagen/weken tijd heb wil ik wel eens serieus experimenteren met de canonsoft voor raw-opnames.
                              Sommigen zullen denken, waarom koop je dan zo'n lens als je jpeg blijft schieten? Wel, omdat de foto's nu al stukken beter uit de camera komen...

                              Alvast bedankt,

                              Bart

                              Comment

                              Working...
                              X