Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale foto's afdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale foto's afdrukken

    Hallo

    Na enkele jaren bezig te zijn met digitale fotografie zou ik voor het eerst een hele serie foto's willen laten afdrukken.

    Daar ik dit nog nooit heb gedaan, zou ik eerst wat advies willen inwinnen en wat vragen stellen (de vraag die ik stelde aan de fotowinkel werd zeer onduidelijk beantwoordt in mijn ogen ).

    - welke grootte moeten mijn foto's hebben en wat moet ik dan ingeven in CS2?
    (bedoel dan in 'Image Size': moet ik de grootte zetten in pixels, of in cm?)
    - ik zal de foto's bewerken in CS2, maar ik wil optimale kwaliteit en alles uit de foto halen: bestaat hier een 'speciale' werkmethode voor?
    - ...

    Alvast bedankt!
    Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

  • #2
    Re: Digitale foto's afdrukken

    In principe wordt op elke website waar je foto's kan laten afdrukken de minimum resolutie vermeld die je nodig hebt voor een afdruk in een bepaald formaat.
    Elke fotohandelaar werkt ook met zo'n fotocentrale.
    Mijn fotohandelaar werkt bv met spector, wel als je naar de website van spector gaat zal je de nodige informatie vinden.
    In de praktijk ga je als volgt te werk:
    je bewerkt je foto's zoals je wil in een fotobewerkingsprogramma.
    Bij het croppen opletten dat je nog het minimum aan vereiste pixels behoud.
    Eventueel verscherpen van de foto doe je in laatste instantie.
    Daarna je foto opslaan in jpg formaat, RGB kleuromvang.
    alles op cd branden en afgeven bij je fotohandelaar, die zal je vragen op welke grootte je die wil of doorsturen via internet (dan wel de instructies volgen van hun site) en het formaat opgeven
    Hoop dat je verder kan?

    Comment


    • #3
      Re: Digitale foto's afdrukken

      De grootte in cm is irrelevant. Afdrukcentrales schalen die toch naar het formaat 10x15 of 11x18 of 20x30 dat je hebt gekozen.

      Zoals Linda al zei zullen de meeste websites minimum-afmetingen in pixels opgeven voor een deftige afdruk. Dat is bv. typisch 600x400 voor een 10x15 foto of 2400x1600 voor een 20x30 foto.

      Je kan het optimum zelf berekenen. Een pico-bello foto wordt gewoonlijk afgedrukt op 300 dpi, dat is dus 300/2.54 = 118 pixels per cm. Dus voor een foto van 15 cm breed en 10 cm hoog heeft het geen zin om een resolutie van meer dan 1770 x 1180 pixels te gebruiken. Dat wordt toch gereduceerd voor het afdrukken, en dààr heb jij geen controle over de manier waarop ze die reductie doen.

      En Linda heeft dat wat terloops vermeld, maar het is wel belangrijk: verscherpen is de laatste bewerking die je op je foto uitvoert. Die bewerking is namelijk niet-lineair: ze verandert pixels drastisch van kleur, en als daar latere bewerkingen op gebeuren kunnen die artefacten in je foto introduceren.

      Comment


      • #4
        Re: Digitale foto's afdrukken

        In dit topic wordt een handig tabelletje weergegeven.

        http://forum.belgiumdigital.com/show...ighlight=tabel
        Mvg Tim

        Comment


        • #5
          Re: Digitale foto's afdrukken

          Bedankt voor de reacties.

          Ik ga de foto's laten afdrukken in het lokale Spector-center, op het 'normale' formaat van 15x10 cm.

          Dus, als ik het goed begrijp, ben ik best dat ik alle foto's op 1770x1180 pixels zet? Zo leid ik het toch af uit jullie posts.
          Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

          Comment


          • #6
            Re: Digitale foto's afdrukken

            Oorspronkelijk geplaatst door Jense Bekijk bericht
            Bedankt voor de reacties.

            Ik ga de foto's laten afdrukken in het lokale Spector-center, op het 'normale' formaat van 15x10 cm.

            Dus, als ik het goed begrijp, ben ik best dat ik alle foto's op 1770x1180 pixels zet? Zo leid ik het toch af uit jullie posts.
            Als je ze wegbrengt op CD of stick of een kaartje, mogen ze best groter zijn. Het maakt helemaal niet uit zolang ze maar aan de minima voldoen.

            Ik resize meestal enkel en alleen op 300dpi omdat ik dan een kleiner formaat heb voor upload naar het fotolabo via het internet. 100 foto's aan 8MP duurt ongeveer 3 keer zo lang in upload dan de geresizede versie.

            Groter maakt dus niets uit. Kleiner dan de minima doe je beter niet.

            Comment

            Working...
            X