Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren D70s en D200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleuren D70s en D200

    Beste vrienden,

    Wanneer we foto's nemen met de D70s en D200 in gelijke omstandigheden en met ongeveer dezelfde custom instellingen kunnen de kleuren nogal afwijken van elkaar. De kleurmode op de D200 is I en op de D70s Ia. De rest staat gelijk. Ik heb de indruk dat de D200 warmere kleuren vastlegt. Wanneer we de foto's van beide toestellen willen gebruiken in eenzelfde reportage moeten we er aan denken om de foto's eenzelfde look mee te geven in de nabewerking ..
    Vb Bij foto's aan zee op een halfzonnige dag met eenzelfde witbalans instelling leken op de D70s nogal blauw in vergelijking met die van de D200.
    Nog iemand die dit heeft vastgesteld ?

    Vriendelijke groeten,

    Dany.

  • #2
    Re: Kleuren D70s en D200

    werk RAW, en stel daar de witbalans en kleurafstelling in lightroom op elkaar af, werkt bij mij perfect om een D70, D100, D200 en D2X op elkar af te stellen .. al zie je in de vergrotingen wel het verschil tussen de cam's als je het weet .. meeste klanten zien geen verschil

    Comment


    • #3
      Re: Kleuren D70s en D200

      welke witbalans shift neem je waar?

      ben beetje nieuwsgierig en (net als de TS) te lui om te experimenteren
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: Kleuren D70s en D200

        Hela parakiet, ik wil absoluut wel experimenteren hoor maar het ontbreekt mij aan kennis om die kleuren en beetje gelijk te krijgen. Een ding is zeker met de kleurtemperatuur alleen kom ik er niet ...

        @momentopname : t' zal nog een tijdje duren vooralleer ik daar zal in slagen maar ik ben al gerustgesteld dat er niks mis is met mijn toestellen.

        Bedankt mannen !

        Comment


        • #5
          Re: Kleuren D70s en D200

          Ik heb dezelfde ervaring met de D70 (met de laatste software) en de D200. De kleuren lijken me op de D70 ook iets minder helder.

          Stefan.

          Oorspronkelijk geplaatst door DanyDC Bekijk bericht
          Beste vrienden,

          Wanneer we foto's nemen met de D70s en D200 in gelijke omstandigheden en met ongeveer dezelfde custom instellingen kunnen de kleuren nogal afwijken van elkaar. De kleurmode op de D200 is I en op de D70s Ia. De rest staat gelijk. Ik heb de indruk dat de D200 warmere kleuren vastlegt. Wanneer we de foto's van beide toestellen willen gebruiken in eenzelfde reportage moeten we er aan denken om de foto's eenzelfde look mee te geven in de nabewerking ..
          Vb Bij foto's aan zee op een halfzonnige dag met eenzelfde witbalans instelling leken op de D70s nogal blauw in vergelijking met die van de D200.
          Nog iemand die dit heeft vastgesteld ?

          Vriendelijke groeten,

          Dany.

          Comment


          • #6
            Re: Kleuren D70s en D200

            Ik heb dezelfde ervaring maar toen bleek de lens het verschil te maken.
            Ik met een Nikkor en vriend met een sigma en hij had duidelijk een wat meer roze gloed dan ik. Lensen gewisseld en toen ik een meer roze gloed. Toen als test een maan gefotografeerd, verschil was echt heel duidelijk.

            Werken jullie wellicht met verschillend merk lenzen?
            Ed
            ---------------- Ik doe niet meer mee

            Comment


            • #7
              Re: Kleuren D70s en D200

              Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
              Werken jullie wellicht met verschillend merk lenzen?
              Ed
              Allebei met nikon lens.

              Maar u heeft gelijk. Wanneer ik mijn tokina 12-24 opschroef krijg ik inderdaad
              een totaal ander kleurbeeld.

              Comment


              • #8
                Re: Kleuren D70s en D200

                sinds ik lightroom gebruik lijken de profieeln van de camera's geod te werken .. voor sommige lenzen moet je een beetje corrigeren in het ontwikkeltabblad, en daar heb je een cameracallibratie tool.

                Als ik meerdere cam's gebruik is dat om verschillende lenzen beschikbaar te hebben zonder te moeten wisselen, omdat dat op events niet altijd eenvoudig is. Gevolg is dat je een constante lens/cam combinatie hebt. Ik maak regelmatig met alle cam's een foto van een colorcheckerkaart als 't licht anders is, en op basis van zo een foto maak ik een eigen profiel van de D70 om een kleur te bekomen die in lijn ligt met de D200 of de D2X. Je kan wel nog zien aan de foto's dat de gamut van elke camera anders is, maar een leek ziet het niet meer.

                Comment

                Working...
                X