Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

    Hoi BD-ers,

    Nu ik een beetje meer weet over (oudere) pentax-objektieven, blijf ik toch met één vraag over.
    Aangezien ik meestal landschappen en in de stad fotografeer ( niet alleen gebouwen maar ook bv. in station, mensen in de rush naar het werk,... ) zou ik graag willen weten welke lens hiervoor het meest geschikt is. Ik veronderstel een goede breedhoek, maar die zijn redelijk prijzig. Of is een vastebrandpunt interessant? Een Fish-eye liever niet.
    Liefst een lens die ook op autofocus werkt. Mijn budget : max.: 500 Euro.
    Momenteel gebruik ik op mijn K100d (Super) uitsluitend de 18-55 kitlens.

    Graag jullie mening
    Thanks
    Tom
    PENTAX K100d SUPER !!!!!
    Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
    En een dapper standaard-kitlensje

  • #2
    Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

    Als je een goede groothoek zoekt, zou ik kijken naar de Tokina 12-24!

    Ik weet alleen niet of die er voor een Pentax vatting is.
    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

      Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
      Als je een goede groothoek zoekt, zou ik kijken naar de Tokina 12-24!

      Ik weet alleen niet of die er voor een Pentax vatting is.
      Ja hoor, die heet dan Pentax DA12-24. Net als de recente DA* objectieven maakt Tokina geen Pentax vatting omdat ze het optische ontwerp met de Pentax DA12-24 delen, en Pentax en Tokina elkaar bijgevolg geen concurrentie aan willen/mogen doen.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

        Net binnen je budget zit de DA16-45/4 van Pentax. Die heeft een fijne ruime breedhoek, en gaat voor stadsfotografie net ver genoeg.

        Een vast brandpunt dat ik erg handig voor stadsfotografie vind is de DA21/3.2. Erg discreet en een beeldhoek die ondanks z'n breedhoek toch nog flexibel blijft. Maar daar hangt het er een beetje af welke brandpunten je nu al het meeste gebruikt... Kijk eens in je EXIF, mss stoot je zo op een vaste die je hart zal stelen?

        hth, Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

          Thanks. De Pentax DA 16-45 is misschien wel een idee. Is betaalbaar, maar is ze optisch veel beter dan de 18-55 kitlens? Ik win dan wel 2mm, wat in breedhoektermen al behoorlijk lijkt, maar is ze de aanschaf waard, of blijf iik dan gewoon beter bij mijn kitlensje? Niet simpel.
          PENTAX K100d SUPER !!!!!
          Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
          En een dapper standaard-kitlensje

          Comment


          • #6
            Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

            Kijk ook eens naar de Sigma 10-20. Die gaat pas echt breed

            Wel tof van BD om me 'Junior' member te noemen ... tx guys
            Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

            Comment


            • #7
              Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

              Tja, de Pentax DA16-45 /4 lijkt me gezien je budget misschien de beste keuze... Toch zou ik ondanks de hogere prijs (800 € ) de Pentax DA* 13-50 /2.8 niet volledig negeren: qua kwaliteit had het een objectief met vast brandpunt kunnen zijn, maar het is een heerlijk flexibel zoomobjectief. Maarja, die prijs...

              Comment


              • #8
                Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

                Oorspronkelijk geplaatst door dendirk28 Bekijk bericht
                Tja, de Pentax DA16-45 /4 lijkt me gezien je budget misschien de beste keuze... Toch zou ik ondanks de hogere prijs (800 € ) de Pentax DA* 13-50 /2.8 niet volledig negeren: qua kwaliteit had het een objectief met vast brandpunt kunnen zijn, maar het is een heerlijk flexibel zoomobjectief. Maarja, die prijs...
                Enkel jammer dat deze niet te koop is.
                De DA* 16-50 wel ,)

                Dagzz, zou echter voor de smc-DA 21mm 1:3.2 AL gaan
                Reden: ideaal voor wat je van plan bent!

                agzz
                Last edited by Dagzz; 18 september 2007, 18:48.
                I Love Leica

                Comment


                • #9
                  Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
                  Enkel jammer dat deze niet te koop is.
                  De DA* 16-50 wel ,)

                  Dagzz, zou echter voor de smc-DA 21mm 1:3.2 AL gaan
                  Reden: ideaal voor wat je van plan bent!

                  agzz
                  Die had ik over het hoofd gezien, en nu ik wat reviews gelezen heb, lijkt ze inderdaad heel goed te zijn. Ik denk dat ik deze bovenaan het lijstje ga plaatsen.
                  Bedankt !
                  PENTAX K100d SUPER !!!!!
                  Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                  En een dapper standaard-kitlensje

                  Comment


                  • #10
                    Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
                    Die had ik over het hoofd gezien, en nu ik wat reviews gelezen heb, lijkt ze inderdaad heel goed te zijn. Ik denk dat ik deze bovenaan het lijstje ga plaatsen.
                    Bedankt !
                    Tja, Ze is zelfs zo goed en interessant, dat ik er nu 2 stuks van heb!
                    De zonnekap is gewoon uniek en subliem te noemen, ideaal voor candid!
                    IM-Q= Bladesharp, punt uit!!
                    Bij volle opening heeft ze echter een héél lekker, leuk en artistiek kantje, waardoor ze voor mij pas echt in aanmerking kwam.
                    Dat moet je echter zelf maar eens uitzoeken

                    Voor mij geen aanrader, maar gewoon een must-have, or fatal necessity!!

                    agzz
                    Last edited by Dagzz; 18 september 2007, 20:28.
                    I Love Leica

                    Comment


                    • #11
                      Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

                      I received ya' loud and clear !
                      PENTAX K100d SUPER !!!!!
                      Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
                      En een dapper standaard-kitlensje

                      Comment


                      • #12
                        Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

                        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                        Ja hoor, die heet dan Pentax DA12-24. Net als de recente DA* objectieven maakt Tokina geen Pentax vatting omdat ze het optische ontwerp met de Pentax DA12-24 delen, en Pentax en Tokina elkaar bijgevolg geen concurrentie aan willen/mogen doen.

                        Wim
                        Wel jammer dat die Tokina 12-24 voor de Pentax users dan ineens meer moet kosten.
                        Een Canon en een paar bokaalglazen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tomaso Bekijk bericht
                          I received ya' loud and clear !
                          Tip:
                          Tracht er wel eentje te vinden met een s/n: hoger dan #0007199



                          agzz
                          Last edited by Dagzz; 19 september 2007, 10:15.
                          I Love Leica

                          Comment


                          • #14
                            Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

                            Oorspronkelijk geplaatst door Danny001 Bekijk bericht
                            Wel jammer dat die Tokina 12-24 voor de Pentax users dan ineens meer moet kosten.
                            Nog erger, is dat er geen Sigma APO 150 HSM macro, voor Pentax bestaat (nog niet)
                            I Love Leica

                            Comment


                            • #15
                              Re: objectief straatfotografie en landschap vr. PENTAX

                              Oorspronkelijk geplaatst door Danny001 Bekijk bericht
                              Wel jammer dat die Tokina 12-24 voor de Pentax users dan ineens meer moet kosten.
                              Tja, en eigenlijk biedt hier de Pentax niet echt iets meer dan de Tokina, behalve mss de SMC coating. Maar ja, da's nu eenmaal 't verschil tss objectieven van 't merk zelf en die van een ander merk. Niet merkgebonden glasfabrikanten moeten nu eenmaal goedkoper zijn anders verkopen ze niets, want gebruikers geven de voorkeur aan merkeigen objectieven. Hier heeft dat idd een nogal vervelend effect, maar Tokina kan niet duurder gaan verkopen (want in concurrentie met de objectieven van de merken waarvoor ze wel de vatting maken) en Pentax kan niet goedkoper, want dan krijgen ze de vraag waarom die ene wel goedkoop en die anderen minder? Ofwel kost dat aan de reputatie van de 12-24, ofwel krijgen ze hun andere objectieven niet meer aan de straatstenen kwijt omdat die als overpriced worden ervaren. Pentax is al gemiddeld genomen een pak goedkoper dan de andere DSLR fabrikanten, da's toch ook al iets...

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X