Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke converter voor 400mm? 1,4X of 2X ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke converter voor 400mm? 1,4X of 2X ?

    Ik zoek nog een zoomlens omdat ik in met mijn huidige objectieven beperkt ben tot 200mm, ik zou de lens voornamelijk gebruiken in de natuur, nu twijfel ik tussen de Canon EF 300mm F 4.0 L USM of Canon EF 400mm F 5,6 L USM bedoeling is om er nog een teleconverter bij te nemen.
    Wat raden jullie aan of juist niet ( en eventueel waarom )
    De lens zal worden gebruikt op een Canon 400D,
    Alvast bedankt!
    Grtz
    Last edited by Stoopken; 20 september 2007, 18:12. Reden: Camera type bijgevoegd

  • #2
    Re: Canon 300 of 400mm prime?

    Eeuwige dilemma in deze prijsklasse

    Hangt er vanaf welke onderwerpen in de natuur

    Als je alleen vogels doet dan de 400 f:5.6 want die is het best met extender, focust snel, maar geen IS

    300 f:4 met extender heb je IS, maar dan komt de kwaliteit en de prijs op niveau van de 100-400 IS, die de soepelheid van de zoom geeft (die je toch 80% van de tijd op 400mm gebruikt)

    Gebruik de zoekfunctie, veel lektuur

    Weet ook dat je volgend jaar een 500 f:4 koopt en daarna een 600

    Comment


    • #3
      Re: Canon 300 of 400mm prime?

      Oorspronkelijk geplaatst door Stoopken Bekijk bericht
      Ik zoek nog een zoomlens ... nu twijfel ik tussen de Canon EF 300mm F 4.0 L USM of Canon EF 400mm F 5,6 L USM
      jammer toch, 't zijn beide prime-lenzen en geen zooms

      maar kom, je bedoelt dus een tele-lens
      het is inderdaad een steeds terugkomend dillema.
      best voor kwaliteit en millimeters: 400f5.6
      best voor diversiteit en close: 300f4

      en ook ...

      Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Canon 300 of 400mm prime?

        Ik bedoelde idd een telelens en geen zoom
        Beiden bedankt voor de info
        Grtz

        Comment


        • #5
          Re: Canon 300 of 400mm prime?

          Ik heb met hetzelfde dilemma gezeten, en heb dus gekozen voor de 300 F4 met extender.
          Reden :
          • Ik heb een 300 F4 met IS
          • Ik heb een 420 F5,6 met IS
          • Ik heb een lens die ook geschikt is voor close-up fotografie, zeker als je deze
            combineert met een tussenring.

          Ik vond deze combo gewoon veelzijdiger, plus het voordeel van de IS. Indien de 400 ook IS zou gehad hebben, zou ik meer getwijfeld hebben.
          Ik vind IS toch een belangrijk voordeel, zeker voor mij. Ik wandel veel rond in de natuur, en trek foto's meestal uit de hand. Indien je veel met statief werkt, is dit voor U minder belangrijk natuurlijk.
          Een interessante site met gebruikerservaringe is http://www.fredmiranda.com
          Deze vraag komt daar ook wel een paar keer terug.
          Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 300 of 400mm prime?

            Ik gebruik zelf ook een 300 F4 IS, en gebruik 'm regelmatig op wandeltochten door de natuur. Wil je vogels op de plaat zetten, dan kun je eventueel een 1.4 TC gebruiken. Voor andere dingen, zoals bloemen/planten, vlinders en libelen is deze lens ook uitermate geschikt (1.5 mtr minimale focus). Een goede all-around lens voor een tele-prime.
            Tevens is het objectief redelijk waardevast, mocht je tot het besluit komen een andere lens aan te schaffen, dus weinig weggegooid geld.
            :30D::5D::Sigma 18-50 F2.8 EX DC::Canon 17-40L F4::Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM::Canon 100 F2.8 macro::Canon EF 300L F4 IS::knutselspul:

            Comment


            • #7
              Re: Canon 300 of 400mm prime?

              Ik heb een 400 F5.6.
              Ik ben er tevreden mee, alleen mis ik toch wel IS...

              Ik gebruik deze lens vooral om vliegtuigen te fotograferen en dit is nooit vanop een statief. Hierdoor heb ik dikwijls beweginsonscherpte...

              Als het de bedoeling is om grotendeels uit de vrije hand te fotograferen kan je maar beter een lens kiezen met IS.
              flickr

              Comment


              • #8
                Welke converter voor 400mm? 1,4X of 2X ?

                Iedereen alvast bedankt voor de nuttige tips, ik ga voor de 400mm.
                Welke converter kan ik daar best voor gebruiken?
                Zoals eerder gezegd zou ik die voornamelijk gebruiken in natuurgebieden om vogels en dergelijke te fotograferen.
                Persoonlijk denk ik van best bij Canon zelf te blijven, welke raden jullie aan?
                Bij een converter denk ik dan persoonlijk aan de extra millimeters, en dan lijkt mij een 2X wel de interessantste.
                Grtz

                Comment


                • #9
                  Re: Welke converter voor 400mm? 1,4X of 2X ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stoopken Bekijk bericht
                  Iedereen alvast bedankt voor de nuttige tips, ik ga voor de 400mm.
                  Welke converter kan ik daar best voor gebruiken?
                  Zoals eerder gezegd zou ik die voornamelijk gebruiken in natuurgebieden om vogels en dergelijke te fotograferen.
                  Persoonlijk denk ik van best bij Canon zelf te blijven, welke raden jullie aan?
                  Bij een converter denk ik dan persoonlijk aan de extra millimeters, en dan lijkt mij een 2X wel de interessantste.
                  Grtz
                  Welke je ook neemt, je zult toch manueel moeten scherpstellen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke converter voor 400mm? 1,4X of 2X ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Welke je ook neemt, je zult toch manueel moeten scherpstellen.
                    of een rolleke tape kopen hé

                    ben momenteel aan het testen met 3 converters, alledrie afgetaped:
                    canon EF 1.4x - soligor DG PRO 1.4x - soligor DG PRO 2.0x

                    kwaliteit van de eerste twee (1.4x)is heel close,
                    mijn ongetraind oog merkt eigenlijk geen verschil.
                    naar AF toe is de canon nét ietsje sneller.

                    kwaliteit van de 2.0x (soligor) is "aanvaardbaar"
                    maar AF is niet werkbaar. hunten en niks confirmeren.

                    ik heb ze thuis getest, binnen, in redelijk slechte
                    lichtomstandigheden, dus wil ik het binnenkort nog eens
                    overdoen buiten, bij beter licht ...

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke converter voor 400mm? 1,4X of 2X ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                      of een rolleke tape kopen hé

                      ben momenteel aan het testen met 3 converters, alledrie afgetaped:
                      canon EF 1.4x - soligor DG PRO 1.4x - soligor DG PRO 2.0x

                      kwaliteit van de eerste twee (1.4x)is heel close,
                      mijn ongetraind oog merkt eigenlijk geen verschil.
                      naar AF toe is de canon nét ietsje sneller.
                      'k Weet het. Maar mijn ervaring met tapen is nooit goed geweest. In kritische situaties lukt het toch niet. Daarom heeft Canon ook die veiligheid ingebouwd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke converter voor 400mm? 1,4X of 2X ?

                        om die reden ben ik super blij met die FTM
                        en heb ik in mijn Cfn's de AF op het * gezet.
                        duimpje los, en ik heb volledige controle over mijn AF.

                        bijkomend voordeel: als de camera in AF geen focusconfirmatie krijgt,
                        kan ik tóch afdrukken. bij AF op de ontspanknop lukt dit niet

                        mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"
                        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke converter voor 400mm? 1,4X of 2X ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                          en heb ik in mijn Cfn's de AF op het * gezet.
                          duimpje los, en ik heb volledige controle over mijn AF.

                          bijkomend voordeel: als de camera in AF geen focusconfirmatie krijgt,
                          kan ik tóch afdrukken. bij AF op de ontspanknop lukt dit niet

                          mm
                          Ook ooit getest. Nooit gewoon kunnen worden. Ben waarschijnlijk al te oud daarvoor .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke converter voor 400mm? 1,4X of 2X ?

                            Ik zou de extender enkel buitenshuis gebruiken, wanneer de lichtomstandigheden optimaal zijn.
                            Aangezien ik niet echt bekend ben met extenders vraag ik mij af, of er tussen een 1,4X en een 2X veel kwaliteitsverschil zal zitten op de afgeleverde plaatjes?
                            Grtz

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke converter voor 400mm? 1,4X of 2X ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Stoopken Bekijk bericht
                              Ik zou de extender enkel buitenshuis gebruiken, wanneer de lichtomstandigheden optimaal zijn.
                              Aangezien ik niet echt bekend ben met extenders vraag ik mij af, of er tussen een 1,4X en een 2X veel kwaliteitsverschil zal zitten op de afgeleverde plaatjes?
                              Grtz
                              Ik zou mij beperken tot de 1.4X. Niet alleen is een 2X converter optisch niet zo goed, je verliest ook 2 stops licht ipv maar 1 stop én je zit uiteindelijk met een 400 x 2 x 1.6 = 1.280 mm lens zonder IS ( én f/11) . Daar heb je al bijna een betonnen statief voor nodig .
                              Last edited by hvr_oosterzele; 20 september 2007, 21:48.

                              Comment

                              Working...
                              X