Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro van Nikon : wat is het verschil tussen beide ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro van Nikon : wat is het verschil tussen beide ?

    Wat is het verschil tussen beide lenzen :

    Nikkor AF-D 105mm F 2,8


    of

    Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR


    Is dit enkel de vibration reduction (VR) dat het verschil maakt tussen beide lenzen ? Zijn er nog ander voor- of nadelen aan deze lens.

    Ik weet nog altijd niet hoe of wat ik moet kiezen voor mijn Nikon D40x. Ik dacht eerst aan de Sigma 150mm maar nadat ik de lens eens met eigen ogen heb mogen aanschouwen (+ mogen wegen) ben ik toch eerder geneigd naar een macro lens in de regio van de 100mm te gaan. Deze ligt vermoedelijk steviger in de hand en maakt het mogelijk om macro's te gaan nemen zonder statief (?)

    Veel andere mogelijkheden heb ik vermoedelijk niet (omdat weinig macro lenzen een motortje hebben in de lens, voorwaarde voor mijn nikon d40x).

    Of heb ik het (nog steeds) verkeerd voor ?
    Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

  • #2
    Re: Macro van Nikon : wat is het verschil tussen beide ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Makke Bekijk bericht
    Deze ligt vermoedelijk steviger in de hand en maakt het mogelijk om macro's te gaan nemen zonder statief (?)
    ga die nikon lens dan gewoon eens uitproberen...
    Een mooie, scherpe macro nemen zonder statief... kan enkel als je overspoeld wordt door licht... Dus hier in dit landje, zelden...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Macro van Nikon : wat is het verschil tussen beide ?

      Voor een D40 zou ik de onderste kiezen dan heb je tenminste altijd autofocus, bij de bovenste niet.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Macro van Nikon : wat is het verschil tussen beide ?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Voor een D40 zou ik de onderste kiezen dan heb je tenminste altijd autofocus, bij de bovenste niet.

        bij mijn weten... werkt de VR slechts vanaf een zekere afstand, en dat is niet de macro afstand... de precieze informatie vind je hier zeker terug op dit forum...

        ik zou zowiezo niet te veel reken op m'n autofocus bij macro werk... wat wel werkt is je macro op 1/1 instellen en naar voor of naar achter bewegen met je camera :-)
        Last edited by d_oracle; 17 september 2007, 12:04.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Macro van Nikon : wat is het verschil tussen beide ?

          ik zou zowiezo niet te veel reken op m'n autofocus bij macro werk
          Mee eens, maar je kan deze lens ook gebruiken als télé, en dan is AF en VR wel intressant
          Een D40 kan jammer genoeg van AF-D lenzen de autofocus niet aansturen

          Comment

          Working...
          X