Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 60mm vs. 85mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 60mm vs. 85mm

    Hallo,

    Ik ben op dit moment in het bezit van een canon 30d met een tamron 17-50 f/2.8 en een canon 200mm f/2.8 lens. Ik wil nog een lens om het gat tussen deze 2 lenzen op te vullen. Ik zat dus te denken aan een medium portret lensje zoals de 85 f/1.8, maar over de canon macro 60mm f/2.8 hoor ik ook erg goede verhalen. Deze lens zit ook in het 30d promo filmpje.

    Is er iemand die ervaring met een van deze lenzen heeft? Hoe verhouden deze lenzen zich onderling met betrekking tot AF snelheid, scherpte, bokeh e.d.

    Aangezien de lenzen ongeveer even duur zijn vind ik het een erg lastige keuze. Ik ben verder niet helemaal op de macro toer, het gaat mij meer om de eigenschappen als portretlens.

    (wat mij echter opvalt is dat nergens op internet deze lenzen head to head worden vergeleken. Het gaat vrijwel altijd om het verschil tussen de 50mm-->85mm-->100mm. Is hier een speciale reden voor?)

  • #2
    Re: Canon 60mm vs. 85mm

    De 60mm is een 1:1 macro lens, dus die heeft een dubbel gebruik. De 85 1.8 is geen macro lens, en heeft zelfs voor sommigen een nogal lange minimum focusafstand.

    Beiden zijn retescherp op F/2.8. De 85 kan tot F/1.8 gaan, maar pas op F/2 is 'm echt bruikbaar, in mijn ogen.

    De 60mm is volgens mij op een 1.6 cropfactor dan weer iets bruikbaarder als "kop en schouder" portretlens, de 85 is gemaakt voor FF (maar is ook bruikbaarder hoor).

    AF is snel op beide, maar door het grote focusbereik van de 60mm gaat 'm nogal ver als 'm moet hunten. Dat is ook een EF-s lens. Of dat een nadeel is moet je zelf uitmaken.

    Het gaat er dus om of je F/2.0 of macro nodig hebt.

    Ik heb de 60mm gehad, ik heb nu de 85 1.8.

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: Canon 60mm vs. 85mm

      Louter afgaand op het gemis aan een gepaste opvulling tussen 50 en 200 mm zou ik resoluut voor de 85 gaan.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment

      Working...
      X