Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe Nikon 12 - 24 f/4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpe Nikon 12 - 24 f/4

    Een paar maanden geleden heb ik tweedehands bovenstaande lens
    gekocht. Na verloop van tijd heb ik vastgesteld dat deze lens
    met max. diafragma ( f/4 ) nogal onscherpe beelden produceert.
    Pas vanaf f/8 - f/11 krijg ik goede resultaten.
    Dan heb ik een vergelijkende test gedaan met mijn 17 - 55 f/2.8.
    Hetzelfde onderwerp gefotografeerd vanop statief, met autofucus,
    f/4 en 24mm en draadontspanner om toch zeker geen bewegingsonscherpte
    te hebben. ( foto's getrokken met D200 )
    Het onderwerp: bakstenen muren van rijwoningen aan de overzijde van de
    straat ( afstand +/- 10 m )
    Resultaat: Scherp beeld met 17 - 55 en nogal onscherp beeld met 12 - 24.
    Deze lens moet een tweetal jaren oud zijn ( 12 - 24 )
    Volgens mij moet de 12 - 24 normaal beter presteren. Tevens weet ik
    dat er in het begin nogal wat scherptevariaties waren tussen verschillende
    exemplaren van dezelfde lens.
    Nu mijn vraag: Is het technisch mogelijk om deze lens te laten
    "calibreren" ~= verscherpen bvb bij procirep of is dit een onbegonnen
    zaak?
    Dank bij voorbaat!
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

  • #2
    Re: Onscherpe Nikon 12 - 24 f/4

    Calibreren is zeker mogelijk bij procirep, het kan wel zijn dat je ook je D200 moet binnenleveren om tot een goed resultaat te komen.
    Zelf heb ik vorig jaar een 80-200 af-s laten calibreren, ik moest toen ook de D200 meebrengen omdat het probleem mogelijk bij het fototoestel lag, dit was echter niet het geval.
    Mijn lens is opgestuurd naar Frankrijk voor de calibratie, na een tweetal weken had ik ze terug, perfect in orde. Kostenplaatje 419 €.

    Veel succes.
    Eric Van Aerschot BD0730BE

    Comment


    • #3
      Re: Onscherpe Nikon 12 - 24 f/4

      Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
      Calibreren is zeker mogelijk bij procirep, het kan wel zijn dat je ook je D200 moet binnenleveren om tot een goed resultaat te komen.
      Zelf heb ik vorig jaar een 80-200 af-s laten calibreren, ik moest toen ook de D200 meebrengen omdat het probleem mogelijk bij het fototoestel lag, dit was echter niet het geval.
      Mijn lens is opgestuurd naar Frankrijk voor de calibratie, na een tweetal weken had ik ze terug, perfect in orde. Kostenplaatje 419 €.

      Veel succes.
      Waarom zou ik mijn body moeten meegeven wanneer die goed presteert met
      mijn andere lenzen. enkel bij de 12 - 24 heb ik scherpteproblemen.
      Het moet dus wel degelijk aan de lens liggen. Tevens wordt een
      body toch niet afgesteld per lens?

      Nog meer personen die mij hierbij kunnen raadgeven?, zou welkom zijn
      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

      Comment


      • #4
        Re: Onscherpe Nikon 12 - 24 f/4

        De lens wordt aangepast op je body, niet andersom. Ik vindt trouwens € 419,- wel erg veel om een lens te calibreren.... (Of begrijp ik het verkeerd...)

        Comment


        • #5
          Re: Onscherpe Nikon 12 - 24 f/4

          Ondertussen heb ik nog een paar tests gedaan met deze lens.
          Namelijk een vergelijking tussen zelfde opnames gemaakt met
          autofocus en manuele focus. ( weeral bakstenen muren )
          En ja, scherpere beelden met manuele focus!
          Dus met deze lens heb ik een lichte back- of front- focus. ( Body steeds D200 )
          Met andere lenzen geen probleem ( Nikon 17 - 55 f/2.8 & 70 - 200 f/2.8 )
          Hoe is dit nu te verklaren en wat ermee te doen?
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment


          • #6
            Re: Onscherpe Nikon 12 - 24 f/4

            Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
            Ondertussen heb ik nog een paar tests gedaan met deze lens.
            Namelijk een vergelijking tussen zelfde opnames gemaakt met
            autofocus en manuele focus. ( weeral bakstenen muren )
            En ja, scherpere beelden met manuele focus!
            Dus met deze lens heb ik een lichte back- of front- focus. ( Body steeds D200 )
            Met andere lenzen geen probleem ( Nikon 17 - 55 f/2.8 & 70 - 200 f/2.8 )
            Hoe is dit nu te verklaren en wat ermee te doen?
            Het antwoord is al gegeven. het is nu aan jou om er iets mee te doen...

            Comment


            • #7
              Re: Onscherpe Nikon 12 - 24 f/4

              Het eerste exemplaar van mijn 12-24 miste ook scherpte. Ik heb het gelukkig na enige discussie met de verkoper kunnen ruilen. Het probleem is nu wel van de baan. Spijtig natuurlijk dat jou exemplaar een tweedehands is en niet meer omruilbaar zal zijn. Er zijn blijkbaar toch wat kwaliteitsverschillen met dit objectief. Een lens te kunnen testen bij aankoop heft dus toch een belangrijk nut.

              Groetjes,
              pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Onscherpe Nikon 12 - 24 f/4

                @ Leeuwarden:
                Dus: Een back- of front-focusprobleem hoeft niet noodzakelijk aan de
                body te liggen maar kan dus ook door de lens veroorzaakt worden als
                mijn conclusie juist is.
                Even herhalen, na wat tests heb ik dus vastgesteld dat ik wel scherpe
                beelden kan verkrijgen met mijn 12 - 24 van nikon wanneer ik manueel
                scherpstel!
                Normaal kan het onderwerp ( bakstenen muur ) toch niet problematisch
                zijn voor scherpstelling met autofocus.
                Terloops: de autofocus gebeurde steeds met éénpunts scherpstelling!
                Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                Comment


                • #9
                  Re: Onscherpe Nikon 12 - 24 f/4

                  Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                  @ Leeuwarden:
                  Dus: Een back- of front-focusprobleem hoeft niet noodzakelijk aan de
                  body te liggen maar kan dus ook door de lens veroorzaakt worden als
                  mijn conclusie juist is.
                  Klopt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onscherpe Nikon 12 - 24 f/4

                    @ Leeuwarden:
                    Bedankt voor de uitleg.
                    Voorlopig zal ik het zo laten en wat manueel scherpstellen, immers
                    deze lens wordt door mij meestal niet gebruikt voor vlugge snapshots van
                    bewegende onderwerpen maar eerder voor statische onderwerpen.
                    En eerlijk gezegd ik heb vroeger jarenlang gewerkt met een analoge contax
                    en manuele zeiss lenzen; dus.....
                    Ik zal later eens bellen naar procirep om te weten wat zo'n kalibratie
                    zou kosten.
                    Groeten.
                    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                    Comment

                    Working...
                    X