Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft er iemand een 5d en een 40d?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heeft er iemand een 5d en een 40d?

    Ik zou mijn bevindingen graag eens toetsen aan iemand die dezelfde camera's heeft.

    Mijn eerste bevindingen staan haaks op hetgeen ik overal lees, namelijk dat het ruisniveau de 5d zou benaderen, wel alle testjes die ik hier doe, geven nog steeds een verschil aan van 2 stops, en dat vind ik echt wel veel!
    Voor de rest is het een topcamera, die 40d, de mogelijkheden zijn ... top, maar ik kies Canon voor de high-iso's....
    Last edited by Rudy; 15 september 2007, 19:33.

  • #2
    Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Voor de rest is het een topcamera, die 40d, de mogelijkheden zijn ... top, maar ik kies Canon voor de high-iso's....
    Het is niet duidelijk wat je hier wil zeggen. De 40D is ook een Canon.

    En wat is een verschil van 2 stops. ?
    En gaat het over jpg of raw fotos ?

    Canon heeft de jpg ruis onderdrukking in 2 jaar veel veranderd, maar zoals bij de 1DIII is dit voordeel niet aanwezig in RAW.

    Jan.

    Comment


    • #3
      Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

      Ga eens kijken op de blog van Bruno: http://blog.volume12.net

      Bruno heeft zowel een 5D (net terug uit herstelling), als sinds gisteren een 40D.

      mvg,
      peter

      Comment


      • #4
        Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
        Het is niet duidelijk wat je hier wil zeggen. De 40D is ook een Canon.

        En wat is een verschil van 2 stops. ?
        En gaat het over jpg of raw fotos ?

        Canon heeft de jpg ruis onderdrukking in 2 jaar veel veranderd, maar zoals bij de 1DIII is dit voordeel niet aanwezig in RAW.

        Jan.
        Jan, gaat over raw. en ik kies Canon voor de ruisvrije beelden, dus verwacht ik van de nieuwe 40d minstens hetzelfde dan de oude 5d op dat gebied. Mooi niet dus. (wat misschien weer aangeeft hoe goed die 5d wel is)

        Comment


        • #5
          Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
          Jan, gaat over raw. en ik kies Canon voor de ruisvrije beelden, dus verwacht ik van de nieuwe 40d minstens hetzelfde dan de oude 5d op dat gebied. Mooi niet dus. (wat misschien weer aangeeft hoe goed die 5d wel is)
          Dat is dus uw probleem.

          De raw convertor, ik veronderstel DPP, toont de fotos zoals deze echt zijn.
          Een andere RAW convertor kan het verschil heel wat kleiner maken.

          En bekijk even de 1DsIII foto op ISO 200. Dat is ook een Canon.
          Ik heb in jaren zoveel ruis niet meer gezien op ISO 200.

          En ja, de 5D is ongelooflijk goed. Met DPP even goed als de 1DIII.

          Edit.
          Nog even opmerken dat de ISO van de 5D -1/3 ev lager moet ingesteld worden dan de ISO van de 40D.
          Op de 5D is ISO 3200 gelijk aan ISO 4000. Vanaf de 400D is deze ´fout´ door Canon rechtgezet.
          Dit maakt het verschil nog groter.

          Jan.
          Last edited by Jan_10D; 15 september 2007, 22:36.

          Comment


          • #6
            Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht

            Dit maakt het verschil nog groter.

            Jan.
            Pfff, en het overstappen of uitbreiden nog moeilijker.
            Maar wat me dan verbaasd, is dat je verschillende reviews leest waar "men" zegt dat er bijna geen verschil is tussen 40d en 5d...
            Ik vraag me zelfs af of de 30d slechter is dat de 40d op dat gebied.

            Comment


            • #7
              Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Pfff, en het overstappen of uitbreiden nog moeilijker.
              Maar wat me dan verbaasd, is dat je verschillende reviews leest waar "men" zegt dat er bijna geen verschil is tussen 40d en 5d...
              Ik vraag me zelfs af of de 30d slechter is dat de 40d op dat gebied.
              "Men" is dan vooral MR.
              De vraag is of het hier over een jpg vergelijking gaat of over een raw vergelijking.
              En bij een raw vergelijking, met welke raw converter.

              Zijn er bij uw vergelijking geen afwijkingen ?
              Elke parameter bij de conversie, vooral de ruisonderdrukking, moet volledig gelijk zijn, en niet alleen de instelling voor scherpte, maar de indruk van scherpte moet 100 % gelijk zijn.

              De 30D is een 8 MP, de 40D is een 10 MP en moet in theorie dus minder goed zijn. Maar in de praktijk waarschijnlijk gelijk.

              In het 5D topic heb ik een jpg en raw vergelijking gemaakt tussen de 5D en 20D (30D).
              Het verschil was toch heel heel klein en zeker geen 2 stops.

              Hier (http://web.canon.jp/Imaging/eos5d/downloads/landscape.jpg) kun je een voorbeeld vinden van de EOS 5D met 17-40L combinatie (opgepast: grote file!!!) Als dat de nieuwe norm wordt wat betreft 'beeldkwaliteit' :eek: zal ik nog wel ff doordoen met mijne ist D... :green: En zeggen dat dat met de 17-40 L genomen is

              Hier (http://web.canon.jp/Imaging/eos5d/downloads/landscape.jpg) kun je een voorbeeld vinden van de EOS 5D met 17-40L combinatie (opgepast: grote file!!!) Als dat de nieuwe norm wordt wat betreft 'beeldkwaliteit' :eek: zal ik nog wel ff doordoen met mijne ist D... :green: En zeggen dat dat met de 17-40 L genomen is


              Het verschil van -1/3 ev tussen de 20D en de 5D is er door een verschil tussen de 85 en de 135L.

              Jan.
              Last edited by Jan_10D; 15 september 2007, 23:04.

              Comment


              • #8
                Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

                20D en 40D.

                Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

                Comment


                • #9
                  Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                  Dat is dus uw probleem.

                  De raw convertor, ik veronderstel DPP, toont de fotos zoals deze echt zijn.
                  Een andere RAW convertor kan het verschil heel wat kleiner maken.

                  En bekijk even de 1DsIII foto op ISO 200. Dat is ook een Canon.
                  Ik heb in jaren zoveel ruis niet meer gezien op ISO 200.

                  En ja, de 5D is ongelooflijk goed. Met DPP even goed als de 1DIII.

                  Edit.
                  Nog even opmerken dat de ISO van de 5D -1/3 ev lager moet ingesteld worden dan de ISO van de 40D.
                  Op de 5D is ISO 3200 gelijk aan ISO 4000. Vanaf de 400D is deze ´fout´ door Canon rechtgezet.
                  Dit maakt het verschil nog groter.

                  Jan.
                  Waarschijnlijk een zeer domme vraag hoor Jan, maar wat bedoel je met DPP ?
                  En heb jij al foto's gezien van de 1DsMk3 ?

                  Ik koop me waarschijnlijk in januari een toestel bij en ik twijfel tussen de 1DsMk3 en de Mamiya 645 AF2 met een PhaseOne rug.

                  Qua inzetbaarheid scoort de 1Ds een pak beter, doch qua beeldkwaliteit is de PhaseOne niet te onderschatten.

                  Ik zou graag eens een paar foto's willen zien van de 1DsMk3 om te bepalen of de gigantische meerkost van de andere combinatie gerechtvaardigd is.
                  BD0808BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                    En ja, de 5D is ongelooflijk goed. Met DPP even goed als de 1DIII.
                    Idd ongeloofelijk goed. Met DxO nog stukken beter zelfs.
                    Alle gekheid... Zo'n 1DsIII: kwijl kwijl

                    Er is dus enerzijds het vermogen van de camera om 'iets' op een sensor op te vangen, en anderzijds de ingebouwde JPG conversie. Voor mij zou het nog perfect aanvaardbaar zijn zonder JPG's, maar die ruis is wel een hardware eigenschap....

                    Ik volg de 40D niet op de voet, maar die zou toch, binnen zijn crop gedeelte, minstens even goed moeten zijn als de 5D. Kan én mag gewoon niet anders. Zou zelfs beter moeten zijn! Het tegenovergestelde zou aangeven dat zelfs Canon om pakweg 2 jaar geen technologische vooruitgang zou kunnen boeken, en dat zou toch wreed onwaarschijnlijk zijn?

                    Liefst wel vergelijken met de zelfde objectieven, en dan croppen op de 5D.

                    Koen
                    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                      Idd ongeloofelijk goed. Met DxO nog stukken beter zelfs.
                      Alle gekheid... Zo'n 1DsIII: kwijl kwijl
                      Ik heb DxO getest en ik had geen scherpe fotos.
                      Ik kan een 1DsIII kopen.
                      Maar ik ga hier nog lang over nadenken... want ik wil alleen het allerbeste, en ik moet eerst nog overtuigd worden dat die 1DsIII het allerbeste is.
                      Meer MP op dezelfde sensor is niet altijd een groot voordeel.

                      Ik was wel heel tevreden over mijn 20D, en zo een 1DsIII is een iets grotere 20D.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                      Ik volg de 40D niet op de voet, maar die zou toch, binnen zijn crop gedeelte, minstens even goed moeten zijn als de 5D. Kan én mag gewoon niet anders. Zou zelfs beter moeten zijn! Het tegenovergestelde zou aangeven dat zelfs Canon om pakweg 2 jaar geen technologische vooruitgang zou kunnen boeken, en dat zou toch wreed onwaarschijnlijk zijn?
                      Rudy zegt dat er twee stops verschil is tussen de 40D en de 5D.
                      Ik begrijp dit ook niet maar ik kan de vergelijking niet maken.

                      Jan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

                        Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                        Waarschijnlijk een zeer domme vraag hoor Jan, maar wat bedoel je met DPP ?
                        Canon Digital Photo Professional. De gratis meegeleverde raw converter, totaal gebruiksonvriendelijk maar met de beste resultaten.

                        Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                        En heb jij al foto's gezien van de 1DsMk3 ?
                        de 4 fotos van Canon. Niet echt indrukwekkend.

                        Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                        Ik koop me waarschijnlijk in januari een toestel bij en ik twijfel tussen de 1DsMk3 en de Mamiya 645 AF2 met een PhaseOne rug.
                        Geen seconde over nadenken.
                        De 1DsIII haalt het nooit van medium formaat. Dat weet ik zeker.
                        Dit heeft alles te maken met de grootte van de pixels in verhouding met de lens fouten.
                        Zoals een FF sensor beter is dan een APS sensor is een MF sensor beter dan een FF sensor.

                        Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                        Qua inzetbaarheid scoort de 1Ds een pak beter, doch qua beeldkwaliteit is de PhaseOne niet te onderschatten.
                        Als je 5 beelden per seconde nodig hebt of meer dan ISO 400 dan is de 1DsIII de enige oplossing. In het andere geval kan je ook MF gebruiken.

                        Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
                        Ik zou graag eens een paar foto's willen zien van de 1DsMk3 om te bepalen of de gigantische meerkost van de andere combinatie gerechtvaardigd is.
                        http://web.canon.jp/imaging/eosd/eos..._sample-e.html

                        Voor mij is de 1DsIII het maximum wat ik wil uitgeven.
                        Zelfs de oplossing van Mamiya is beter dan de 1DsIII. Maar zelfs deze vind ik te duur.
                        Last edited by Jan_10D; 18 september 2007, 06:47.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

                          Oorspronkelijk geplaatst door peter Bekijk bericht
                          Ga eens kijken op de blog van Bruno: http://blog.volume12.net

                          Bruno heeft zowel een 5D (net terug uit herstelling), als sinds gisteren een 40D.
                          De 5D is helaas nog steeds niet terug uit herstelling, maar als hij niet zoveel duurder was dan de 40D, had ik --met de kennis die ik nu heb-- een tweede 5D gekocht. De 40D komt nog niet kniehoog aan de 5D. In alle gebruikersopzichten is de 5D superieur. Je mag me gerust om de oren slaan met cijfers en onderzoeksmateriaal, in het gebruik is de 5D gewoon de meerdere.

                          Mijn mening uiteraard, en de uwe kan verschillen. Want als u tevreden bent met uw toestel, is dat eigenlijk het enige wat telt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

                            Ik koop me waarschijnlijk in januari een toestel bij en ik twijfel tussen de 1DsMk3 en de Mamiya 645 AF2 met een PhaseOne rug.

                            Qua inzetbaarheid scoort de 1Ds een pak beter, doch qua beeldkwaliteit is de PhaseOne niet te onderschatten.

                            Ik zou graag eens een paar foto's willen zien van de 1DsMk3 om te bepalen of de gigantische meerkost van de andere combinatie gerechtvaardigd is.
                            Hallo Wim,

                            Mijn gedacht "ga voor de 1Ds Mark III" Omdat dit IMHO het beste compromis gaat bieden, Ok MF zal beter zijn maar daar staat tegenover minder handig op lokatie, hele grote bestanden, de optiek, de prijs .

                            We hadden enkele maanden geleden de befaamde Fotograaf Toon Grobet op bezoek, als je ziet wat die allemaal uit zijn 1Ds Mark II haalt, en dan weten dat de Mark III nog beter gaat zijn dan is de keuze vlug gemaakt.

                            MVG, Jeff
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: Heeft er iemand een 5d en een 40d?

                              wat ik eigenlijk nog zoek van mensen die zowel een cop-factor toestel en een full frame toestel hebben zijn volgende foto's (van op statief)

                              full frame en crop factor met zelfde brandpuntafstand van op zelfde plaats zelfde (statisch) onderwerp fotograferen met een groot diafragma waar ik verschillen in DOF wil zien

                              Full frame en cropfactor met verschillend brandpuntafstand vanop statief zodat zelfde beeldhoek gefotografeerd wordt, en dit eveneens met een groot diafragme om nu ook weer de verschillen in DOF te zien.

                              Bij voorkeur een onderwerp dat redelijk dicht bij de camera staat en waar je eerder breedhoek gebruikt hebt. (vb stilleven, interieur, ...)

                              Comment

                              Working...
                              X