Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iets van dichtbij fotograferen (nikon D40)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iets van dichtbij fotograferen (nikon D40)

    Goedemiddag,

    Ik ben wat aan het experimenteren met mijn camera, maar heb een probleem.

    Ik zou graag een close-up foto maken van een bloem. Nu lukt het niet om foto's van dichtbij te trekken, zowel niet als ik inzoom als wanneer ik met mijn lens bijna tegen de bloem sta.
    En dit zowel niet als ik de macrostand heb opstaan (het tulpje) of als ik de diafragmastand (A) heb opstaan.
    Ik krijg het beeld, maar als ik op de ontspanknop duw trekt hij gewoon niet.
    Wat is er fout? Hoe kan ik een close-up van iets maken?
    Welke lens gebruik ik het best? Die van 18-55 of van 55-200?

  • #2
    Re: iets van dichtbij fotograferen (nikon D40)

    Oorspronkelijk geplaatst door katrien_h Bekijk bericht
    Goedemiddag,

    Ik ben wat aan het experimenteren met mijn camera, maar heb een probleem.

    Ik zou graag een close-up foto maken van een bloem. Nu lukt het niet om foto's van dichtbij te trekken, zowel niet als ik inzoom als wanneer ik met mijn lens bijna tegen de bloem sta.
    En dit zowel niet als ik de macrostand heb opstaan (het tulpje) of als ik de diafragmastand (A) heb opstaan.
    Ik krijg het beeld, maar als ik op de ontspanknop duw trekt hij gewoon niet.
    Wat is er fout? Hoe kan ik een close-up van iets maken?
    Welke lens gebruik ik het best? Die van 18-55 of van 55-200?
    Elke lens heeft een minimale focusafstand (dit is afstand tussen sensor en object). Dit wil zegen dat de lens niet kan scherpstellen op een object korter dan die afstand. Waarschijnlijk is dat je probleem.
    Als je toch van heel dichtbij wil kunnen scherpstellen, zal je een macrolens moeten overwegen of tussenringen gebruiken.
    Anderzijds, met je 55-200 zou je, ingezoomd op 200mm en vanop de kortst mogelijke focusafstand, toch een behoorlijke closeup moeten kunnen maken.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: iets van dichtbij fotograferen (nikon D40)

      Je zit er gewoon te dicht op. Ieder objectief heeft een minimale focusafstand.
      Bij een macro objectief draait het rond de 30 cm. Bij een 50-135 van tokina is het al een meter.
      Met een groot deel compactcamera's kan je op 1cm (ofzo) afstand nog scherpstellen.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: iets van dichtbij fotograferen (nikon D40)

        Verplaatst naar geschikter forum . . .
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment

        Working...
        X