Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk objectief voor mij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk objectief voor mij?

    ik ben van plan een nieuw objectief te kopen voor mijn nikon d70S.

    op dit moment heb ik een tamron af28-80 F/3.5 - 5.6
    ik zit nu met twee overwegingen in mijn hoofd:

    - ik zou graag meer zoom hebben
    - ik vertrek in januari voor 4 maand naar finland en misschien ben ik daar wel veel meer met een lichtsterke lens aangezien het daar nauwelijks licht is enzo ...

    als zoomlens dacht ik bijvoorbeeld aan dit:
    Sigma 28-200mm/3.5-5.6 ASF IF Nikon/Fuji (150 euro)

    lichtsterke lens die eventueel in aanmerking komen:

    Sigma 28-70mm F 2.8-4 H.S. Zoom Nik-D AF (131 euro)
    -> meer lichtsterk, minder zoom dan wat ik nu heb

    mijn budget is maximum 200 euro (+ eventueel wat ik nog voor mijn lens krijg). de rede waarom ik meer zoom wil is omdat ik van dichtbij op voorwerpen niet kan scherpstellen met mijn huidige lens (minstens 70 cm afstand is nodig)

    mijn vraag is nu: gaat die lichtsterke lens meer nut hebben dan meer zoom hebben volgens jullie?
    500px

  • #2
    Re: welk objectief voor mij?

    ik ben dit voorjaar nog in helsinki geweest, en had toch echt nood aan een lichtsterke lens. Ik denk ook dat je beter kijkt voor een lens met wat breedhoek, want het landschap is daar echt wel
    Meer foto's hier te vinden

    Comment


    • #3
      Re: welk objectief voor mij?

      nja
      voor echt breedhoek en lichtsterk zit ik toch zwaar over mijn budget...

      ik zoek zowat de gulden middenweg tussen budget en ook het feit dat ik maar 4 maanden in finland ben he

      welke lens zouden jullie me aanraden dan?

      dit zou bijvoorbeeld ook al tof zijn:
      Nikkor AF-S 18-135mm F 3.5-5.6G DX 67mm

      dan heb ik meer breedhoek en een pak meer zoom, maar blijf uiteraard wel aan dezelfde lichtsterkte + het kost me een pak meer dan de lenzen die ik al zei.

      maakt het verschil 28 of 18 in breedhoek zoveel uit?
      500px

      Comment


      • #4
        Re: welk objectief voor mij?

        Ja, 18 tov 28mm is een heel groot verschil.

        In jouw plaats, zou ik een tweedehands Tamron 17-50/2.8 zoeken.
        Misschien wel wat over je budget, maar toch nog steeds een van de meest budgetvriendelijke oplossingen die je zowel groothoek als licht bezorgen. En zowel groothoek als licht lijken me belangrijker dan tele jouw geval.

        Wees gerust, je zal er ook langer dan 4 maand van genieten: eenmaal je die 17-50 hebt, ga je waarschijnlijk je oude lens niet (veel) meer gebruiken.

        Wat je misschien ook kan overwegen, is een goedkope tweedehands Sigma of Tamron 70-300 proberen te vinden in combinatie met een tweedehands 50/1.8. Die set moet je voor minder dan €200 kunnen vinden en geeft je tele en lichtsterkte. Je mist dan nog wel breedhoek, dus ik zou voor de Tamron 17-50 gaan.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: welk objectief voor mij?

          nja die tamron kost nieuw 400 euro ...
          is idd zwaar boven mijn budget en hem tweedehands vinden zal ook veel geluk moeten meebrengen.

          andere alternatieven nog iemand?
          500px

          Comment


          • #6
            Re: welk objectief voor mij?

            Voor jouw budget is Nikon 18-135 de beste keuze als je een allound zoomlens wilt.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment

            Working...
            X