Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Website fotografisch interessante plaatsen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Website fotografisch interessante plaatsen...

    Hoi,

    Ik kamp met het idee om een website te beginnen waar informatie verzameld kan worden omtrent fotografisch interessante sites, in Belgie of misschien wel internationaal.

    Het zou dan niet zozeer gaan om 'tijdelijke evenementen' maar eerder om het verzamelen van plaatsen, stukjes natuur, verlaten gebouwen, industriezones... en misschien telkens met een kleine voorbeeldfoto erbij.

    In eerste instantie zou ik niet werken op basis van een forum/users, maar gewoon ik - de admin, die de informatie op de site zou zetten aan de hand van toegestuurde email.

    Graag had ik geweten of er interesse zou zijn voor zoiets en misschien wat input of andere suggesties hierover.

    Of misschien is het wel compleet overbodig en komt het teveel in het vaarwater met deze site.

    Graag jullie mening.
    Last edited by dio5; 14 september 2007, 12:12.

  • #2
    Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

    ... en dan worden die mooie plaatsjes platgelopen of worden verlalen gebouwen gesloten

    je hoeft geen 10k km te reizen om te fotograferen, je moet je ogen gebruiken om jouw kijk op de dingen te vertalen in een mooie foto: Een op 't eerste zicht "lelijke" locatie kan een mooie foto opleveren, maar dit vraagt visie en creativiteit van de fotograaf.

    Comment


    • #3
      Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

      Het probleem is dat zowat elke plaats fotografisch interessant kan zijn onder bepaalde omstandigheden en vanuit een bepaalde gezichtshoek.
      En ja, er zijn plaatsen waar je veel knappe vergezichten, landschappen, taferelen hebt - maar dan komt iedereen natuurlijk met dezelfde foto's af.

      Anderzijds, het is wel interessant voor beginnende enthousiastelingen om plaatsen dicht bij huis te kennen waar ze kunnen oefenen op specifieke thema's.
      Je doet er dan best aan je adressen op te delen in verschillende rubrieken:

      - landschap
      - industrie
      - architectuur
      - historisch
      - ...

      Ik zal zeker een bijdrage leveren (ik ben van Denderleeuw, en ik heb wel een paar suggesties). Ik twijfel wel aan de manier waarop je de webstek wil beheren. Opdat die interessant zou zijn voor bezoekers ga je toch een groot aantal plaatsen moeten beschrijven. Met je systeem van e-mail ga je niet kunnen volgen; je kan niet zonder één of andere manier (forum, wiki, album) waarmee de mensen zelf informatie kunnen toevoegen.

      Comment


      • #4
        Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

        Idd, ik ga akkoord met het feit dat die plaatsen 'platgelopen' kunnen worden, ook al heb ik mijn twijfels daarbij. Het vraagt idd creativiteit en visie om eender waar een foto te nemen, maar een slechte fotograaf neemt ook van de mooiste plek een slechte foto...

        Qua indeling zat ik te denken aan inderdaad per categorie en per land/provincie.

        De bedoeling zou zijn dat ik een flexible cms hiervoor gebruik zodat later, indien teveel werk, eventueel meerdere admins het kunnen beheren, en nog later misschien 'user' input mogelijk wordt. Het is duidelijk niet de bedoeling dat iedereen er een album kan maken, die zijn er al genoeg, meer een verzameling van locaties.

        De reden dat ik de informatie initieel zelf zou willen ingeven, is omdat ik de boel zo 'webstandard' mogelijk wil houden, en geen enkel hedendaags gratis systeem is daartoe in staat...

        Het is allemaal maar een idee natuurlijk.

        Comment


        • #5
          Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

          Interessant idee maar m.i. enkel werkbaar indien je de informatie voorziet van degelijk kaartmateriaal en eventueel coördinaten. Ik heb net nog zitten zoeken naar een oud koninklijk station in de ardennen waarvan enkel een vage plaatsbeschrijving werd gegeven.
          flickr.com/wernerwattenbergh
          flickr.com/vdpsportfotograaf
          http://voetbalfotografie.wordpress.com

          Comment


          • #6
            Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

            Geen slecht idee van die kaarten. Met google maps moet zoiets wel te doen zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

              Zoals momentopname al zei zal het vooral een probleem worden met de "urban" locaties.

              Deze zijn namelijk ook zeer geliefd bij de zogenaamde "sloopjeugd".

              Het is jammer dat zulks informatie over verlaten gebouwen en dergelijke niet open en bloot op het internet gegooid kan worden maar hier geld weer "de goede moeten onder de kwaden lijden"

              Overgens wel een leuk initiatief en misschien met enige vorm van inlog en controle via kopie id of iets dergelijks?
              De mensen die niks kwaads in de zin hebben vrezen hier niet voor en de mensen die uit zijn op rottigheid houd je daar misschien mee buiten?
              ( Dit is alleen even hardop gedenk van mij he )

              Greetz rich
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

              Comment


              • #8
                Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                Hoi Dio,

                Mij lijkt het een prima idee!!!

                Niet iedereen heeft de tijd om de buurt af te scannen naar mogelijke urban locaties of dergelijke. Met behulp van een dergelijke database kan je meteen een keuze maken uit wat je wil fotograferen naargelang de tijd die je hebt.

                Je kan het beter plannen en als er bv een link naar iemands website opstaat, kan je meteen ook wat schatten welk materiaal je voor welke locatie moet inpakken.

                Misschien dat er inderdaad wat volk op af gaat komen, maar als je de locatie en de natuur respecteert (!!!), dan schaadt het in mijn ogen niet en kunnen we er rustig onze hobby beoefenen. En wie weet is er wel een mooie wandeling aan gekoppeld zodat vrouw en kind of vriend en vriendin er ook nog plezier aan hebben.

                Als je het via e-mail wil beheren, kan je misschien op voorhand een standaard document opmaken met alle parameters die moeten worden ingevuld door de persoon die de locatie wil publiek maken.

                Succes Peter.

                Comment


                • #9
                  Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                  Een optie zou misschien zijn om bepaalde onderdelen te vergrendelen en enkel toegankelijk te maken als je geregistreerd bent zodat er idd controle zou zijn indien er problemen zouden ontstaan op bepaalde locaties.
                  Zo komen er ook misschien enkel oprecht geïnteresseerde mensen op af.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                    Oorspronkelijk geplaatst door wernwatt Bekijk bericht
                    Interessant idee maar m.i. enkel werkbaar indien je de informatie voorziet van degelijk kaartmateriaal en eventueel coördinaten.
                    De Lat/Long - GPS coordinaten (3 cijfers na de komma) volstaan; die kan je altijd terugvinden op Google Maps. Als je bijvoorbeeld bij http://maps.google.be zoekt op "50.881,4.058", dan kom je terecht op: Oost-Vlaanderen - Denderleeuw - open agrarisch landschap - de Kouter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                      Idd, dat je bijvoorbeeld voor openbare plaatsen geen inlog nodig hebt, maar voor de plaatsen die "beschermd" moeten worden wel.

                      Het moet tenslotte wel een beetje interessant zijn voor mensen met goede bedoelingen zonder eerst te registreren en wachten op goedkeuring oid.

                      Als het op de BD manier gaat qua acount aanmaken kan je net zo goed geen vergrendeling gebruiken.

                      Denk dat brainstormen over zoiets de beste resultaten gaat geven over het hoe en wat qua registratie en controle.

                      Mensen met goede bedoelingen zijn naar mijn idee ook niet terughoudend qua privacy, en zo wel dan blijft alleen het gedeelte toegankelijk waarvoor geen registratie vereist is.
                      Ik zat ook al te denken aan een zelfportret met id kaart?
                      T zal wel een belachelijk idee zijn maar goed het is in ieder geval beter als geen idee

                      Greetz rich
                      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                      Comment


                      • #12
                        Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                        Zowiezo zou het dan een registratie moeten zijn die gecontroleerd wordt, en waarbij meer dan naam en email adres nodig is, en bevestiging via email ofzo...

                        De vraag is natuurlijk hoe haalbaar is dit...

                        Zowiezo zal de input van gegevens hierdoor door de admin moeten blijven gebeuren om ervoor te zorgen dat elke 'tip' wel in de juiste categorie terechtkomt.

                        Op die manier wordt het wel iets complexer dan ik me had voorgesteld...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                          Vind het zeker een interessant initiatief.
                          Er zijn inderdaad een aantal vragen die je moet beantwoorden zoals security enzo. Hoe ga je daarmee omgaan. ...

                          Keep us posted ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                            Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                            ... en dan worden die mooie plaatsjes platgelopen of worden verlalen gebouwen gesloten

                            je hoeft geen 10k km te reizen om te fotograferen, je moet je ogen gebruiken om jouw kijk op de dingen te vertalen in een mooie foto: Een op 't eerste zicht "lelijke" locatie kan een mooie foto opleveren, maar dit vraagt visie en creativiteit van de fotograaf.
                            om over natuurgebieden nog maar te zwijgen

                            ik vind dat "fotografisch interessant" echt een massaconsumptieidee
                            velen van ons proberen net iets aparts te doen met hun hobby, laat ons dat pleziertje aub ?
                            Last edited by palombian; 14 september 2007, 14:30. Reden: typo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Website fotografisch interessante plaatsen...

                              Oorspronkelijk geplaatst door wernwatt Bekijk bericht
                              Interessant idee maar m.i. enkel werkbaar indien je de informatie voorziet van degelijk kaartmateriaal en eventueel coördinaten. Ik heb net nog zitten zoeken naar een oud koninklijk station in de ardennen waarvan enkel een vage plaatsbeschrijving werd gegeven.
                              Laat dat stationnetje maar zitten als je Montzen Gare bedoelt. Er zitten nu krakers (die flink hebben huisgehouden daar) en die niet echt zitten te wachten op bezoek.
                              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                              --------

                              Comment

                              Working...
                              X