Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk is de beste instelling?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk is de beste instelling?

    Morgenavond is het de grote dag, dan neem ik voor de eerste maar met mijn nieuwe lens AF-S VR Zoom Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED op mijn Nikon D50 toestel foto's van een voetbal avondwedstrijd.
    Een f2.8 kon ik mij financieel niet permitteren en ben dus tevreden met aangekochte lens die wel in mijn mogelijkheid lag. Opdracht: actiefoto's voetbal onder omstandigheden met terreinverlichting. Wil het actiegedeelte (duel, aanval, bal...) scherp op foto, rest rond dit gebeuren wordt eventueel weggeknipt met Photoshop. Ook indien nodig nabewerking Photoshop.Bestemming foto's : te gebruiken bij wedstrijdverslag website club (formaat 270x252), alsook voor drukkerij maken voetbalcollages in clubmagazines en sporadisch eens voor (kleine) poster ( fandag, supportersclub...)
    Instellingen: lens waarschijnlijk in: VR-on, normal en M/A als scherpte-instelling? Toestel: beeldformaat : JPEG fijn, AF-veldstand " dynamisch" ? en welke keuze witbalans: automatisch, gloeilamp, of preset? wat beste?
    Dan keuze manuele opname: ofwel A= zelf instellen van diafragma (maximaal open zeker) en automatisch laten bepalen van sluitersnelheid? ofwel S= zelf instellen van sluitersnelheid, maar welke? en toestel diafragma laten bepalen of tenslotte keuze M= zelf sluitersnelheid en diafragma instellen? Welke zijn dan de beste waarden.
    Experimenteren ja, maar een goeie basisinformatie kan al heel wat vooruit helpen. En spijtige is, wanneer je foto bekijkt op LCD- schermpje deze er soms prima uitzien, en thuisgekomen op PC-scherm ontgoocheling des te groter is.Tips en trucs dus welkom. Zal jullie eeuwig dankbaar zijn!

  • #2
    Re: Welk is de beste instelling?

    Kunstlicht? Waarom niet in RAW? Dan kan er met je witbalans nadien veel makkelijker wat bijgesteld worden. (Hoewel PS CS3 ook witbalanscorrectie op jpg toestaat). Je hebt ook wat meer belichtingsspeelruimte met RAW.

    Comment


    • #3
      Re: Welk is de beste instelling?

      Gaat wel om foto's nemen met verlichting op terrein. In Raw met deze D50 zal opslaan beelden tijdens wedstrijd waarschijnlijk nog veel langer duren, daarbij neem ik foto's in continue stand! Dus enkele "rap" na elkaar. Maak +/- kleine 90- tal foto's per wedstrijd voor maken montage collages. Moet na de wedstrijd al onmiddelijk enkele foto's monteren (aanpassen van grote, actie gedeelte uitknippen...) om op site bij het wedstrijdverslag te plaatsen. Dus liefst niet in RAW! Belangrijkste vraag is dus: welke keuze: van waarden diafragma en/ of sluitersnelheid?

      Comment


      • #4
        Re: Welk is de beste instelling?

        In dat geval inderdaad geen keuze.
        Ik zou inderdaad in diafragmavoorkeuze werken. En je zou kunnen overwegen ISO-auto te gebruiken.

        Comment


        • #5
          Re: Welk is de beste instelling?

          Wellicht is RAW in combinatie met BASIC jpeg een optie....
          Ook zou ik in ieder geval op auto-iso te werk gaan.....

          suc6 gewenst, en ik ben benieuwd naar de resultaten.
          Hans,
          Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.
          D700 & D200, en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Welk is de beste instelling?

            Ik denk met dat objectief en camera best ineens aan ISO1600 om zo veel mogelijk de beweging te bevriezen, Jpeg fijn, diafragmavoorkeuze (= A aan f5.6), AF-C en single area. Als WB kan je best een preset maken volgens de regels van de kunst die het best bij de stadionverlichting past.

            Toch heb ik mijn twijfels over de haalbaarheid met enkel de stadionverlichting. Je zal voor goede beelden toch minstens 1/320s tot 1/500s nodig hebben denk ik

            MVG,

            Comment


            • #7
              Re: Welk is de beste instelling?

              Ik heb je profiel even bekeken en blijkbaar is het Roeselare? Daar hangt zo'n 830lux licht (zowat het minste in 1e klasse) en dat is toch op het randje, zelfs als je op 2.8 werkt. Je zal een flits moeten gebruiken of fel gaan onderbelichten en proberen recht trekken in PS. Gewoon in JPEG werken, dat gaat het snelst, zowel om continu opnames te maken als tijdens de nabewerking. Voor foto's op de website en afdrukken in het magazine heb je echt geen RAW nodig.
              Wat de instellingen betreft... volgens mij gaat het echt niet lukken zonder flits of je zou naar zodanig lage sluitersnelheden moeten gaan dat alles bewogen is. Stel je ISO zeker op maximaal in en kijk eens op welke waarden je zit. Auto diafragma heeft geen zin want je gaat echt niet de luxe hebben om je diafragma te verkleinen. Zet je diafragma dus vast op de grootste opening. Ik vermoed dat je dan op 1600 aan sluitertijden van zo'n 1/60 zit en dat is veel te weinig.
              Zorg dat je om 20u zeker op je plaats zit en hopelijk is het helder weer want in de 2e helft zal het niet simpel zijn vrees ik.
              Succes ermee!

              Comment


              • #8
                Re: Welk is de beste instelling?

                Is inderdaad op Schiervelde Roeselare. Ook de proff. persfotografen hebben al meermaals hun beklag gedaan over de huidige verlichting. Zal opnieuw zoeken worden met nieuwe lens, maar heb toch (stillekes) hoop op
                Tot op heden zijn de foto's op site kSVR genomen met mijn kitlens 55-200mm f/4-5.6. Zou met nieuwe lens toch niet mogen slechter zijn

                Comment


                • #9
                  Re: Welk is de beste instelling?

                  Slechter dan die kitlens zal het niet zijn, in tegendeel, nu zal je op 200mm nog steeds onder de 5.6 zitten. Ik ben zelf nog niet in Roeselare geweest, maar weet van zeggen dat het er geene 'vette' is kwa licht. Succes morgen!

                  Comment

                  Working...
                  X