Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

betekenis afkortingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • betekenis afkortingen

    Ik zie tussen de bomen het bos niet meer.

    De meeste lenzen hebben in hun benaming achteraan gewoonlijk een afkorting zoals bv. IS,AD, EF, ED ,LUSM, enz.....

    Wat hebben die letters allemaal te betekenen.
    Kan ik ergens een lijst vinden met de verklaring hiervan ?
    Wat mij meest interesseert zijn de Nikon lenzen

    Dank u

  • #2
    Re: betekenis afkortingen

    Bij Nikon de lenzencatalogus downloaden of bij een fotowinkel halen en daar staan ze allemaal verklaard. Geldt ook voor Sigma.

    Vraag me af waar iemand die naar Nikonlenzen zoekt IS vandaan haalt....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: betekenis afkortingen

      Er bestaat zo een gratis 'tooltje' genaamd Google. Zoek daar nekeer achter 'objectieven afkortingen'... Eerste resultaat is meteen wat je zoekt: Alle afkortingen gerangschikt per merk...

      Dat geeft u dus deze lijst foor Nikon:
      Code:
      Verklaring van de afkortingen gebruikt door NIKON
      
      DX = Digital eXpanded (objectieven speciaal ontwikkeld en alleen te gebruiken met Nikon DSLR's)
      DC = Defocus image Control (maakt controle van sferische abberatie in vor- en achtergrond mogelijk)
      RF = Rear Focus (bij deze lenzen beweegt de achterste lensgroep om te focussen)
      IF = Inner Focus (bij deze lenzen beweegt de binnenste lensgroep zodat de fysieke lengte van de lens niet verandert)
      ED = Extra-low Dispersion (speciaal glaselement welke zorgt voor correctie van chromatische abberatie)
      VR = Vibration Reduction (tegenhanger van IS bij Canon / OS bij Sigma)
      SIC = Super Integrated Coating (zorgt voor hoogwaardige correctie van overstraling)
      ASP = ASPherical lens elements (speciale asferisch geslepen lenzen zorgen voor correctie van alle mogelijke lens-afwijkingen)
      CRC = Close Range Correction (bepaalde lenselementen treden in werking bij het scherpstellen dichtbij)
      SWM = Silent Wave Motor (tegenhanger van USM bij Canon / HSM bij Sigma)
      D-Nikkor = Lenzen met een ingebouwde processor die zorgt voor communicatie tussen camera en objectief (alleen deze objectieven zijn 100% compatibel met Nikon DSLR's)
      
      bron:http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=11066
      Last edited by VinTie; 14 september 2007, 10:09.

      Comment


      • #4
        Re: betekenis afkortingen

        -=- Light is the key...

        Comment


        • #5
          Re: betekenis afkortingen

          Thanks Lesley, dat is een interessant tabelletje!
          Moest eigenlijk volgens mij in de "Tips" terechtkomen.

          Comment


          • #6
            Re: betekenis afkortingen

            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Thanks Lesley, dat is een interessant tabelletje!
            Moest eigenlijk volgens mij in de "Tips" terechtkomen.
            credits gaan naar tonysmet hé...
            -=- Light is the key...

            Comment


            • #7
              Re: betekenis afkortingen

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Vraag me af waar iemand die naar Nikonlenzen zoekt IS vandaan haalt....
              Uit pure wanhoop !
              Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
              http://album.zoom.nl/user/lindberg/

              Comment


              • #8
                Re: betekenis afkortingen

                DC = Defocus image Control (maakt controle van sferische abberatie in vor- en achtergrond mogelijk)
                Dit schept weer verwarring, wantbij Sigma is dit de afkorting van een lens alleen geschikt voor een APS sensor.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: betekenis afkortingen

                  Oorspronkelijk geplaatst door VinTie Bekijk bericht
                  Er bestaat zo een gratis 'tooltje' genaamd Google. Zoek daar nekeer achter 'objectieven afkortingen'... Eerste resultaat is meteen wat je zoekt: Alle afkortingen gerangschikt per merk...
                  Wil je je zoekresultaten beperken via google, gebruik dan de bd-search... Die geeft je het allemaal in een snelle wip

                  You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                  Comment


                  • #10
                    Re: betekenis afkortingen

                    Citaat:
                    DC = Defocus image Control (maakt controle van sferische abberatie in vor- en achtergrond mogelijk)
                    Dit schept weer verwarring, wantbij Sigma is dit de afkorting van een lens alleen geschikt voor een APS sensor.
                    DC als Defocus Controle was er al veel eerder. En mocht je zo'n lens op een APS sensor gebruiken dan is er ook niks aan de hand. Van mensen met een FF sensor mag je verwachten dat ze deze verwarring wel zullen aankunnen.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment

                    Working...
                    X