Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke (zoom)lens voor close-up fotografie met 40D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke (zoom)lens voor close-up fotografie met 40D ?

    Een vraagje :
    Ik ben op zoek naar een kwalitatieve (zoom)lens voor mijn Canon 40D .
    Ik heb momenteel een 17-55mm f2,8 en een 70-300mm.
    Ik zou graag eens insecten - vliegen - vlinders - bloemen enz ... van dichtbij willen fotograferen in close-up namelijk ZONDER dat ik met mijn lens op de vlinder moet zitten want die is er zeker vandoor ! en ook niet vanop een afstand van 1,5meter zoals mijn 70-300mm lens die een macro bereik heeft van 1,5 m.
    Welke top-lens raden jullie mij aan ?

    Stefan - ON7STV
    Last edited by Stefan ON7STV; 13 september 2007, 15:49.
    Canon 5D Mark II _ 17-55mm 2,8 IS USM _ 100mm 2,8 macro _ 24-105mm 'L' IS _ 70-200mm 'L'

  • #2
    Re: Welke (zoom)lens voor close-up fotografie met 40D ?

    Insecten, vliegen en degelijke zijn nu eenmaal beesten die niet stil zitten. Deze beestjes poseren helaas niet als ze een camera op zich af zien komen. Je hebt dus een grotere werkafstand nodig dan voor b.v. bloemen.
    Zelf heb ik hiervoor een Sigma 180mm macro lens.
    Ik heb wel ondervonden dat macro fotografie niet makkelijk is.
    De scherptediepte is n.l. heel gering. Je moet al snel naar een diafragma van f/8 of f/11 gaan. Hierdoor heb je dus weer langere sluitertijden nodig (en voldoende licht). En aagezien de beestjes niet stil zitten is er dan weer meer kans op bewegingsonscherpte. Daarnaast moet je de lens natuurlijk ook stil houden. En dat is met een grotere brandpuntsafstand zoals de 150mm en 180mm weer moeilijker.

    Kortom, ik vind het leuk om te fotograferen, maar het vergt veeel oefening.

    Peter.
    www.dpix.nl event photography

    Comment


    • #3
      Re: Welke (zoom)lens voor close-up fotografie met 40D ?

      Hallo Peter,

      Bedankt voor je reactie.
      Wel ik zie regelmatig macro foto's van de kleine beestjes, ik ga eens naar hun lenzen kijken. alvast bedankt. ...

      En, tevreden over de 40D ?
      Al wat tests kunnen doen enz ...
      Zoals je weet ben ik van een 400D naar een 40D gegaan en wat een verschil ... alleen nog maar de afmeting en het gewicht van de body tov
      400D ... we zullen snel wat extra spieren kweken denk ik

      groeten,

      Stefan
      Canon 5D Mark II _ 17-55mm 2,8 IS USM _ 100mm 2,8 macro _ 24-105mm 'L' IS _ 70-200mm 'L'

      Comment


      • #4
        Re: Welke (zoom)lens voor close-up fotografie met 40D ?

        het zal een 100mm of 150mm worden ...

        THNX

        Stefan ....
        Canon 5D Mark II _ 17-55mm 2,8 IS USM _ 100mm 2,8 macro _ 24-105mm 'L' IS _ 70-200mm 'L'

        Comment

        Working...
        X