Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

    Hallo, sinds een 2 tal jaar bezit ik een Canon EOS300D. Ik ben zowat de familiefotograaf. Er gaat geen feestje(trouwfeest, verjaardag, BBQ, ...) voorbij zonder dat ik foto's genomen heb.

    Sinds een aantal weken probeer ik ook wat "professioneler" bezig te zijn met fotografie: witbalans, sluitertijd.... Je ziet: ik zit nog in de beginfase.

    Het probleem met mijn toestel? Zondag heb ik zo'n 240 foto's gemaakt wanneer plots, bij het nemen van de volgende foto slechts 1/4 van de bovenkant van de foto zichtbaar was ??!! De rest van mijn scherm was zwart! Ik heb proberen foto's te trekken in verschillende modi en verschillende instellingen, steeds hetzelfde effect: 1/4 foto en de rest zwart...

    kan iemand me hierbij helpen wat het zou kunnen zijn? En neen, mijn lenskapje of mijn hand zat er niet voor

  • #2
    Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

    kies sensorreiniging in je menu van je toestel en draai dan je lens eraf.. bekijk je sluiter eens...
    -=- Light is the key...

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

      Sluiter versleten...
      HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
      Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

        Waren het misschien geflitste foto's ?
        Zo ja, was je sluitersnelheid niet te hoog ?

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

          Oorspronkelijk geplaatst door 007pappie Bekijk bericht
          Hallo, sinds een 2 tal jaar bezit ik een Canon EOS300D. Ik ben zowat de familiefotograaf. Er gaat geen feestje(trouwfeest, verjaardag, BBQ, ...) voorbij zonder dat ik foto's genomen heb.

          Sinds een aantal weken probeer ik ook wat "professioneler" bezig te zijn met fotografie: witbalans, sluitertijd.... Je ziet: ik zit nog in de beginfase.

          Het probleem met mijn toestel? Zondag heb ik zo'n 240 foto's gemaakt wanneer plots, bij het nemen van de volgende foto slechts 1/4 van de bovenkant van de foto zichtbaar was:confused??!! De rest van mijn scherm was zwart! Ik heb proberen foto's te trekken in verschillende modi en verschillende instellingen, steeds hetzelfde effect: 1/4 foto en de rest zwart...

          kan iemand me hierbij helpen wat het zou kunnen zijn? En neen, mijn lenskapje of mijn hand zat er niet voor
          dat klinkt verdacht veel als ne kapotte sluiter
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

            Heb je eens geprobeerd met een andere kaart?
            Misschien konden er minder foto's op je kaart dan dat die geïnitialiseerd was waardoor een deel van je fat overschreven is.
            Canon 400D, 60D+ canon 17-85 IS usm + Sigma 105 F2.8 Macro + canon 50mm 1.8 + canon 70-200 l IS 4.0 + Metz 48 AF1

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

              krijg je een error code ?

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

                Of spiegel die niet snel genoeg wegklapt?

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Of spiegel die niet snel genoeg wegklapt?
                  Is de filegrootte van deze foto's ongeveer even groot als de andere of aanzienlijk kleiner?

                  Weet je meteen of het een geheugenprobleem is of probleem met je toestel.
                  Als het aanzienlijk kleiner is lijkt het mij dat hij maar een deel van de foto heeft weggeschreven en anders kan het inderdaad de spiegel of iets anders in toestel zijn. (ben maar wat aan 't brainstormen.)
                  Canon 400D, 60D+ canon 17-85 IS usm + Sigma 105 F2.8 Macro + canon 50mm 1.8 + canon 70-200 l IS 4.0 + Metz 48 AF1

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    dat klinkt verdacht veel als ne kapotte sluiter
                    Dat is ook mijn gedacht.
                    Groetjes Steco

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

                      Hey allen, alvast bedankt voor de snelle reacties!! ik heb al een aantal zaken geprobeerd ondertussen:

                      - batterij volledig opgeladen
                      - geheugenkaart geformatteerd
                      - sensoren gereinigd....

                      niets helpt tot nu toe. Ik denk dat het inderdaad zal te maken hebben met de sluiter dus ik denk dat ik mijn toestel maar es zal binnengeven voor herstelling. Iemand een goed adresje? Ik woon in de buurt van Brussel/Dilbeek...

                      thanx...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

                        trek eens foto zonder lens.... zie je niks aan de sluiter??/ lamellen? Je kan dit redelijk goed volgen hoor.../simuleren.
                        -=- Light is the key...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

                          Voor herstellingen : rofarepair. Dit is wel een firma uit nederland. Neem eens contact op met hen, beschrijf het probleem en ze zullen je een mogelijke oorzaak geven, samen met een offerte voor herstelling. Ze doen hun werk héél goed én meer zelfs. Nadeel is natuurlijk wel dat je moet rekening houden met verzending, liefst aangetekend uiteraard, maar denk dat ze goedkoper en sneller werk leveren dan wanneer je je camera bij de lokale fotoboer voor herstelling binnengeeft.

                          hier is de link naar hun website, ze zijn daar heel vriendelijk, dus stuur ze ginder gerust een mailtje: http://www.rofarepair.nl

                          mvg, & succes!
                          Johan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

                            Je submirror is waarschijnlijk losgekomen . Dat is een gekend 300D probleempje. Zelf herstellen kan, maar je bent er een paar uur mee bezig

                            Die rust op een klein plastic pinnetje dat afbreekt . De remedie is om een duimspijker of een stukje ijzerdraad door het spiegelhuis te duwen zodat ie terug kan rusten en inklappen .

                            Als je een foto neemt , dan gaat de submirror een stuk voor het beeld hangen , waardoor je een deel van het beeld zwart hebt .

                            PS : De sluiter werkt horizontaal op een 300D , als die stuk is gaat de zijkant van het beeld zwart zijn ipv de onderkant.

                            PPS : als je dringend foto's moet maken : plak de submirror met wat plakband vast aan de hoofdmirror . Je moet dan wel manueel focussen (submirror is de focus-mirror)
                            Last edited by Paradroid; 12 september 2007, 13:19.
                            www.Klikkerdeklik.be
                            Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EOS300D: beeld half weggevallen!!??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
                              PS : De sluiter werkt horizontaal op een 300D , als die stuk is gaat de zijkant van het beeld zwart zijn ipv de onderkant.
                              toch niet hoor.... horizontale blades, ja, en de blades gaan richting naar beneden.. dus bovenkant van foto niet belicht als deze blijven hangen.
                              -=- Light is the key...

                              Comment

                              Working...
                              X