Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pro of Contra?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pro of Contra?

    Pro of Contra,

    Velen onder u denken hun optiek te moeten beschermen met een of ander filter, gaande van UV tot Pol!
    Mijn vraag is, van waar die traditie toch komt?
    Ik begrijp wel dat bij een felle zandstorm, slagregen, enz, men even een glaasje voorsteekt, maar constant, is mij wat teveel van het goede.
    Ik meende hier zelfs te lezen, dat dit op SWA’s ook gebeurde, wat met zekerheid ongewenste reflecties gaat teweeg brengen!
    Een super wide angle met constant een pola voor!!
    Tja, ieder zijne meug zegt men, hé!
    Ik ben dus echt: Contra, dat is duidelijk.
    Ik vind het geldverspilling en afbreuk.
    Alhoewel ik met het duurste glas werk en juist daarom, Komt er nooit iets voor, tenzij broodnodig!

    Wie is PRO …vie Contra?
    Ik heb zo”n vermoeden dat hier: 85 % pro 15% Contra zal zijn.
    Goed voor B+W en Hoya, zou ik zo zeggen.

    Grantwazoo

  • #2
    Re: Pro of Contra?

    Ik denk dat deze thread je dan wel zal interesseren:
    Vraagje: Is het aan te raden om wel of geen UV filter te gebruiken op autofocus lenzen, wie heeft hier ervaring mee.


    Comment


    • #3
      Re: Pro of Contra?

      in de soms barre omstandigheden wil ik geen enkel risico nemen met mijn lenzen (zand , vocht enzo)
      ik gooi liever een uv filter van 50 of 100 euro weg dan mijn 24-70L van 1300 euro

      ik ben pro als je lenzen te lijden hebben onder het gebruik zoals bij mij
      contra als je de hele dag in je studio zit
      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

      Comment


      • #4
        Re: Pro of Contra?

        Pro natuurlijk.
        Ik heb nog nooit van m'n leven een lens moeten kuisen.
        Mijn Hoya, Pentax en B&W UV-filters daarentegen worden regelmatig gekuist. Met perslucht, met blaaspeer, met adem en microfiber, met speciale lenscleaner van kodak, dat alles naargelang nood en omstandigheden. (En na verloop van tijd zie je dat er aan, goed dat het geen lenzen zijn).

        Comment


        • #5
          Re: Pro of Contra?

          Heb er altijd iets voor zitten. Zeker als je een hele dag met de camera rondzeult, en dan nog op en onder oud schroot (locomotieven allerhande) kruipt. Zoals reeds gezegd liever een filter wegsmijten dan een lens. En het is al voorgevallen, camera rond je nek en opzij houden met nog een meter en notablok in je handen, je wat bukken en ineens schuift hij naar voor: filter in stukken.

          Comment


          • #6
            Re: Pro of Contra?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            En het is al voorgevallen, camera rond je nek en opzij houden met nog een meter en notablok in je handen, je wat bukken en ineens schuift hij naar voor: filter in stukken.
            Ipv een filter had je in dit geval beter een zonnekap op je lens gezet, dan had je geen stukken

            Comment


            • #7
              Re: Pro of Contra?

              Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
              Ipv een filter had je in dit geval beter een zonnekap op je lens gezet, dan had je geen stukken
              Kan jij echt niet beoordelen. Dat hangt er gewoon vanaf waarop (puntig voorwerp bv), hoe en onder welke hoek het valt hé, en hoe sterk de impact is. Een plastieken zonnekapke is zo gebarsten...

              Comment


              • #8
                Re: Pro of Contra?

                Contra: Goede zonnekap en af en toe een pola en nd filter naargelang de toepassing. En ik ga niet zachtaardig om met het materiaal.

                Comment


                • #9
                  Re: Pro of Contra?

                  contra: tenzij in specifieke omstandigheden ...
                  zonnekap: steeds ...

                  mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"
                  Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pro of Contra?

                    contra

                    af en toe een ND of POL of grad ND indien gewenst...

                    meestal zonnekap
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pro of Contra?

                      Contra.

                      De enige filters die ik frequent gebruik zijn polarisatiefilters. Maar die gaan er wel direct af als ze niet nodig zijn om extra contrast in de luchten te krijgen of reflectie weg te halen. Soms wil ik ze op reis wel eens laten zitten, maar da's meer uit gemakzucht dan uit voorzichtigheid. IR filters gebruik ik ook wel, maar die heb je natuurlijk niet altijd opzitten...

                      Voor bescherming is er niks beter dan een harde zonnekap. Die mag gerust barsten bij een impact. Als een impact van een smal scherp voorwerp recht op het objectief gaat, gaat die zonnekap niks uithalen inderdaad, maar ook een filterglaasje gaat dan inwaarts barsten en je front element beschadigen. Nu is de kans dat dat gebeurt m.i. erg klein. Heb ik in al m'n jaren nog nooit meegemaakt, en ik voeg daaraan toe dat mijn objectieven toch al fameus wat klappen kregen...

                      hth, Wim
                      Last edited by ishpuini; 12 september 2007, 08:38.
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pro of Contra?

                        Voor mij is dat zo’n beetje als een dure design sofa kopen en er dan lakens van de Aldi overheen leggen, zodat hij vooral nieuw blijft !
                        De oorsprong valt dus totaal weg.
                        Met wat ben je dan bezig, vraag ik mij soms af!
                        Maar nogmaals ieder zijne meug, hé !

                        Grant

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pro of Contra?

                          Oorspronkelijk geplaatst door grantwazoo Bekijk bericht
                          Voor mij is dat zo’n beetje als een dure design sofa kopen en er dan lakens van de Aldi overheen leggen, zodat hij vooral nieuw blijft !


                          Is het na de lachbui nog nodig te vermelden? Contra dus. Zonnekap is voldoende.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pro of Contra?

                            Hier ook contra dus.
                            Behalve bij ne motocross of aan het strand.
                            Groetjes.
                            lucv.be - instagram - facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Pro of Contra?

                              ik ben al 3 keer met een gebarsten UV van een festival thuisgekomen -> Pro dus
                              www.Klikkerdeklik.be
                              Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                              Comment

                              Working...
                              X