Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

    Dit weekend is het terug Memorial Van Damme in het Koning Boudewijnstadion en voor de eerste maal neem ik mijn digitale reflex mee (Nikon D40). Ik beschik niet over een echte lichtsterke sportlens maar kan kiezen tussen ofwel mijn Nikkor AF-S 18-200mm VR ofwel mijn Sigma 50-500 HSM(bigma). Doel is natuurlijk atleten IN ACTIE trekken en scherp.

    Welke van de twee zouden jullie erop steken?
    Ikzelf zou zeggen mijn 18-200 omwille van de VR maar vrees een beetje voor gebrek aan tele. Ik zit in het stadion, weliswaar redelijk vooraan maar niet vlak langs het parcours.

    Los daarvan ook nog:
    Welke voorkeursmodus gebruiken jullie?
    Korte sluitertijden zullen off course van cruciaal belang zijn, dus voorkeursmodus op sluitertijd en iso opkrikken indien de foto's te donker uitslaan?

    Ik heb ook gelezen dat een lens scherper presteert op één of twee stops toe. Stel ik ze beter zo in en zet ik hem op Aperture mode, of beter de lens volle bak open om zoveel mogelijk licht te hebben?

    Of de twee regelen?=> op Manual mode

    AUTO iso aan of ISO manueel verhogen indien sluitertijden te lang worden?

    Tips / ervaringen zijn van harte welkom!

  • #2
    Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

    Als je actie en scherpwilt hebben, ga je naar de hogere sluitertijden moeten en ga je aan de vr niet zoveel hebben.
    Ik zou eerder de bigma meenemen en een monopod.

    Jo.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

      In een stadion zou ik eerder voor de Bigma gaan (kan je veel beter inzoomen op de atleten). Voor sportfotografie neem ik altijd sluitertijd voorkeuze. De scherptediepte doet er niet toe gezien je gewoonlijk toch op oneindig focust (en dan is de DOF toch altijd wel groot).

      Een objectief is inderdaad minder scherp vol-open dan ietwat toegedraaid (1 à 2 stops). Diafragma-voorkeuze zou ik niet nemen, maar stel de sluitertijd in die je wil hebben en doe een aantal test-shots. Zie dan welke ISO je nodig hebt om het juiste diafragma te verkrijgen.
      1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

      Comment


      • #4
        Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

        beide zijn niet echt ideaal voor sportfotografie indoor...
        ken je niemand met een 70-200 f2.8 ?

        ik zou beide lenzen meenemen en daar kiezen
        Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

        Comment


        • #5
          Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

          Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
          beide zijn niet echt ideaal voor sportfotografie indoor...
          Ik dacht dat de Memorial Van Damme outdoor was hoor
          1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

          Comment


          • #6
            Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

            Ik zou zeker de Bigma gebruiken. En als je geen monopod hebt maar een tripod, bind gewoon vanonderen de 3 poten samen, da's even goed als een monopod, en zo stoor je je buren niet.

            Comment


            • #7
              Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

              Oorspronkelijk geplaatst door apa Bekijk bericht
              Ik dacht dat de Memorial Van Damme outdoor was hoor
              ik las "Koning Boudewijnstadion"
              weet ik niet dat dat een open stadion is ik zit meestal in hallen en studio's
              Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

              Comment


              • #8
                Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                Hallo,

                Allemaal alvast bedankt voor jullie tips.

                Ik zal mijn bigma eropzetten en de andere lens als backup meenemen...
                Sluitertijd voorkeuze instellen, proberen zo kort mogelijk en afstellen op mijn iso waarden.

                Memorial is inderdaad outdoor maar... de eigenlijke echte nummers met de topatleten beginnen pas rond 19:30 denk ik, (daarvoor openingsceremonie en wat loopnummers voor kids en -23 jarigen dacht ik). Ik ben daarnet nog gaan lopen en rond 20:30 was het al aardig donker, dus dan worden inderdaad de spots van het stadion aangestoken (wel zeer heldere stadionlampen). Het is dat dat ik niet goed weet of dit helder kunstlicht eerder te vergelijken valt met zonlicht op klare dag, of op indoor en wat mijn camera daar van denkt en op reageert???

                Comment


                • #9
                  Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                  Neem in ieder geval al je foto's in NEF. Heb je achteraf al geen enkel probleem met witbalans. En je kan een stopje meer klungelen .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    Neem in ieder geval al je foto's in NEF. Heb je achteraf al geen enkel probleem met witbalans. En je kan een stopje meer klungelen .
                    inderdaad...
                    ben eens benieuwd of al die lampen wel dezelfde kleur hebben
                    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                      Ijsje, "Koning Boudewijnstadion" is inderdaad een openluchtstadion (grootste van België). Onze "Rode Duivels" spelen er meestal ook hun interland wedstrijden. Vroeger noemde het "De Heizel", dit ken je misschien beter van naam. Er zal wel 's avonds onder stadionspots gelopen worden dus is het dan maar een beetje indoor ook...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Vercetti Bekijk bericht
                        Ijsje, "Koning Boudewijnstadion" is inderdaad een openluchtstadion (grootste van België). Onze "Rode Duivels" spelen er meestal ook hun interland wedstrijden. Vroeger noemde het "De Heizel", dit ken je misschien beter van naam. Er zal wel 's avonds onder stadionspots gelopen worden dus is het dan maar een beetje indoor ook...
                        voetbal zegt me niks... (balleke wegstampen en dan er terug achteraanlopen )
                        Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                          Pol Parasol,

                          Dat van die NEF is inderdaad een goeie. Tot nu toe stond hij op jpeg fijn omdat ik voorlopig nog niet over software beschik die NEF's leest. Ik zal eens achter Photoshop moeten gaan. Ik heb wel een CD bij mijn Nikon camera gekregen "PictureProject 1.7", misschien dat het daar ook wel mee lukt....

                          Ik heb inderdaad ook al gehoord dat de bijwerkmogelijkheden in NEF veel veel uitgebreider zijn dan in JPEG, oa witbalans. Ik ben van plan mijn witbalans wel gewoon op AUTO te zetten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                            Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                            voetbal zegt me niks... (balleke wegstampen en dan er terug achteraanlopen )
                            haha, inderdaad, iedereen zijn eigen interesses. Vrijdag ist atletiek, ze zullen zonder balleken moeten lopen en nog veel harder.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                              Met wat op die CD staat kan je in ieder geval al je plan trekken in NEF.

                              Comment

                              Working...
                              X