Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studentenvraagje : veelzijdigste (prijs-kwaliteit) lens ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Studentenvraagje : veelzijdigste (prijs-kwaliteit) lens ...

    hallo,

    ik begin vrijdag met mijn 1ste jaar fotografie.
    wat is zowat de veelzijdigste (prijs-kwaliteit) lens die je kan vinden waar je toch wat mee kan zoemen?

    ik heb alleen nog maar de standaard 18-55 dus ik wil wel wat nieuws..



    vriendelijke groeten, senne
    Last edited by Franciskine; 13 september 2007, 20:01. Reden: Aanpassing titel

  • #2
    Re: Student ,

    Oorspronkelijk geplaatst door senne0603 Bekijk bericht
    hallo,

    ik begin vrijdag met mijn 1ste jaar fotografie.
    wat is zowat de veelzijdigste (prijs-kwaliteit) lens die je kan vinden waar je toch wat mee kan zoemen?

    ik heb alleen nog maar de standaard 18-55 dus ik wil wel wat nieuws..



    vriendelijke groeten, senne

    Hallo Senne,

    een tamron of sigma 18-200 mm is redelijk van prijs en heeft toch een mooi zoombereik.
    Of bedoel je een aanvullende lens bv. 55-200?

    Comment


    • #3
      Re: Student ,

      Oorspronkelijk geplaatst door senne0603 Bekijk bericht
      hallo,

      ik begin vrijdag met mijn 1ste jaar fotografie.
      wat is zowat de veelzijdigste (prijs-kwaliteit) lens die je kan vinden waar je toch wat mee kan zoemen?

      ik heb alleen nog maar de standaard 18-55 dus ik wil wel wat nieuws..



      vriendelijke groeten, senne
      Denk dat je wel wat specifieker moet zijn hoor...
      Welk merk bv...?

      ff een aanpassing:
      (ok canon dus, aangegeven in je profiel)

      Ook ik start deze vrijdag met school als student fotografie en gebruik de kitlens van 18-55. Ik weet dat ik een nieuwe lens zal moeten aanschaffen hoor, maar die keuze zal ik wel maken tijdens mijn studies. Daar zal je zien waar je je wil op toelichten...

      Ach, het is maar raad hoor...

      Welke school trouwens?
      Last edited by CaHoR; 11 september 2007, 17:20.

      Comment


      • #4
        Re: Student ,

        Oorspronkelijk geplaatst door senne0603 Bekijk bericht
        hallo,

        ik begin vrijdag met mijn 1ste jaar fotografie.
        wat is zowat de veelzijdigste (prijs-kwaliteit) lens die je kan vinden waar je toch wat mee kan zoomen?

        ik heb alleen nog maar de standaard 18-55 dus ik wil wel wat nieuws..



        vriendelijke groeten, senne
        waarom wil je juist een veelzijdige lens?
        ben je niet veel beter af met enkele lenzen met vast brandpunt + één of twee goedkopere zooms (kitlens+sigma 70-300bvb) voor als je toch snel en makkelijk wil werken.

        Tenslotte als student fotografie moet je toch proberen om het meeste uit je toestel en je lenzen te halen.
        een lens zoals een 18-200 laat dit niet echt toe...
        één lens die je sowieso zult moeten aanschaffen (of je nu fotografie studeert of niet) is een EF 50mm 1.8 of dergelijke. Die kost je nog geen 100 euro, maar er bestaat geen enkele andere lens die voor zo weinig geld, zoveel plezier geeft



        aangezien je waarschijnlijk niet te veel geld wil uitgeven, zou ik je deze aankoop aanraden:
        sigma 70-300 + canon 50mm 1..8

        Daarmee zal je al een heel eind kunnen komen. Voor 300 euro heb je al een groot bereik gedekt (18-->300mm) én je hebt een 50mm om te experimenteren met DOF (scherptediepte) en portretten
        Last edited by Matthias; 11 september 2007, 17:25.
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Student ,

          Hallo,

          Welke camera heb je in je bezit, ik veronderstel een digitale spiegelreflex? Is het Nikon, Canon? Beide merken bezitten zoomlenzen, met verschillende bereiken. Ook Sigma en Tamron hebben een uitgebreid aanbod van lenzen voor zowel Nikon als Canon. Wat wil je geven voor eens lens en welk bereik zou je graag willen? Wat ga je zoal voornamelijk fotograferen? Welke "zoom" zoek je, allround of echte telezoom voor ver.

          Ikzelf heb een Nikon D40 met standaard ook zo'n 18-55 lens. Daarnaast kocht ik meteen een Nikkor 18-200 AF-S VR (=659€) lens erbij. Ik ben er zeer content van. Deze zit altijd standaard op mijn camera. Heel handig, dit weekend nog maakte ik een boottocht in Gent en als ik al mijn foto's overloop zie ik dat ik het hele bereik van 18 tem 200 heb benut.

          Je kan natuurlijk ook 55-200mm erbij kopen, complementair bij uw 18-55 lens. Dan heb je in totaal ook een 18-200 bereik maar moet je misschien af en toe eens wisselen. (niet handig op een bootje in Gent). Bij Nikon heb je twee versies van deze lens, eentje met VR-functie voor 273€ en eentje zonder VR voor 160€.

          Wil je echt nog meer tele dan zal je iets als 70-300, 80-400 of zoals ik een Sigma 50-500 moeten gaan aanschaffen. Wederom naargelang met of zonder bepaalde eigenschappen erop zal je meer of minder betalen.

          Groeten

          Comment


          • #6
            Re: Student ,

            ik denk dat je die 18-200 beter kan laten liggen, een kitlens levert betere resultaten op.
            enige voordeel is meer bereik

            wil je serieus betere resultaten dan ga je beter afzijn met prime's (of dure zoomlenzen)

            als je dan toch op zoek bent naar iets van een paar honderd euro , bekijk dan de tampon 28-75 eens.

            (edit : ervanuitgaande dat je canon hebt, de nikon 18-200VR is wel goed)
            Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

            Comment


            • #7
              Re: Student ,

              Nog een opmerking die ik vergeten was. Ik weet niet welke camera je hebt maar als het een Nikon D40 of D40x is moet je goed opletten ook dat de lens het kenmerk AF-S heeft (autofocus motor in de lens, want deze zit niet in de deze camerabodies), anders mag je manueel gaan focussen....

              Comment


              • #8
                Re: Student ,

                Oorspronkelijk geplaatst door Vercetti Bekijk bericht
                Nog een opmerking die ik vergeten was. Ik weet niet welke camera je hebt maar als het een Nikon D40 of D40x is moet je goed opletten ook dat de lens het kenmerk AF-S heeft (autofocus motor in de lens, want deze zit niet in de deze camerabodies), anders mag je manueel gaan focussen....
                als je in het profiel kijkt kan je al tenminste zien dat het om een canon gaat
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Student ,

                  Wat bedoel je precies met 'veelzijdigste' lens met een zoombereik? Enkel prijs versus kwaliteit?

                  Dan zie ik volgende mogelijkheden (350 tot ong 500 euro) die je als een voorzichtige upgrade tav je huidige standaardlens (nl. zoombereik en/of IS/OS) kan beschouwen:
                  - Canon 17-85 IS
                  - Tamron 18-200
                  - Sigma 18-200 (met OS is wel beter maar ook wat duurder)

                  Als het wat meer mag zijn (zowel prijs als kwaliteit):
                  - Canon 17-55 IS 2.8 (ong 1000 euro)

                  Ik zou echter in jouw plaats opteren voor een lichtsterke prime (bv Sigma 30mm 1.4 of Canon 50mm 1.8 of 1.4) en verder nog even afwachten of ... voorlopig die Tamron of Sigma 18-200 nemen om wat 'af te tasten'. Dat heb ik gedaan, maar ik had geen kitlens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Student ,

                    lenzen zoals de 18-200 raad ik toch sterk af als je echt met fotografie gaat bezig zijn.. dat is kwestie van tijd voor je die weer buiten gaat gooien en dan is het zonde van het verloren geld.

                    dat zijn goeie lenzen voor mensen met een dslr die familiefotokes pakken , niet voor iemand die kritisch naar zijn foto's kijkt.
                    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Student ,

                      wacht tot na de eerste lessen voor je begint te kopen
                      (tip van een student fotografie )
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Student ,

                        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                        wacht tot na de eerste lessen voor je begint te kopen
                        (tip van een student fotografie )
                        Dat dacht ik ook. Wat wordt er in het eerste jaar verwacht van de
                        student? Ik heb zo'n vermoeden dat de prof. wel eens om te beginnen
                        een goede prime lens zou kunnen aanbevelen voor de opdrachten
                        van dit eerste jaar!
                        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

                        Comment

                        Working...
                        X