Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolenzen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macrolenzen.

    hoy,

    Heeft er iemand ervaring met 1 van de volgende macro lenzen?

    Zoals ik al in andere topic heb verteld, Ik ben dus nu een gelukkige eigenaar
    van een nikon d200. Maar heb die kunnen kopen met een all round lens.
    een Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical (IF) MACRO voor Nikon

    Geen slechte lens voor gewone foto's, maar is toch zeker geen macro. Nu wil ik een lens waarmee ik super macro's mee kan maken, wat zouden jullie nemen.

    Tokina AF 100mm f/2.8 Macro AT-X PRO D voor Nikon prijs 329 euro
    Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro (1:1) voor Nikon prijs 369 euro
    Sigma AF 105mm F2.8 EX DG Macro voor Nikon prijs 388 euro

    Normaal zou ik meer naar de tokina gaan voor de prijs en het groter bereik ten opzichte van de tamron. de sigma is iets groter maar is dit dan wel zijn 60 euro meer waard?

    Je hebt natuurlijk de duurdere maar ze kosten ook het dubbel zoveel, De vraag is zijn ze het ook waard? en kan je er ook mooie portet foto's mee maken of bv op een festival je eens uitleven?

    Tamron SP 180mm F3.5 Di Macro LD-IF voor Nikon prijs 695 euro
    Sigma AF 150mm F/2.8 EX DG Macro (1:1) HSM voor Nikon prijs 599 euro


    Wat zouden jullie doen???
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

  • #2
    Re: macrolenzen.

    De grotere (en ook duurdere) macrolenzen dienen vooral om een grotere werkafstand te houden als je een onderwerp wil fotograferen dat kan wegvliegen of weglopen.

    Een macrolens is niet zo handig op een festival, want daarvoor is de autofocus veel te traag (je mist dus heel wat actie).

    Met een lange macrolens kan je heel mooie portretten maken (met de korte natuurlijk ook), maar dan moet je wel veel plaats hebben.

    Voor mij is de Sigma 150mm f2,8 macro heel zeker haar geld waard, maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat je ermee wil doen of wil bereiken.

    Over de lengte van macrolenzen en de voor/nadelen is er hier al heel wat geschreven, als je begint te zoeken via de zoekfunctie van het forum dan weet je wel even wat te doen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: macrolenzen.

      Welke je ook kiest, er zit geen miskoop tussen.

      Ik heb zelf de Tokina en is qua constructie wel een stukje steviger dan de Tamron, maar qua beeldkwaliteit is het verschil te verwaarlozen tussen deze 3
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

      Comment


      • #4
        Re: macrolenzen.

        waarom wil ik die gebruiken?

        ik neem graag foto's van vlinders, spinnen, libellen kortom alle insecten
        ook van vogels maar niet zo van bloemen.

        normaal wou ik de tokina kopen maar omdat ik meer hoor van sigma en tamron vraag ik mij af of die evengoed is al de rest?

        als je met de duurdere gewoon vanop grotere afstand kan foto's nemen, zal ik die toch maar overslaan (dan kan ik nog een externe flitser kopen
        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

        Comment


        • #5
          Re: macrolenzen.

          Ik gebruik de Tokina, en die voldoet voorlopig aan mijn eisen, moest ik ooit meer werkbereik nodig hebben dan wordt het de Tamron 180mm f3.5

          mvg

          Comment


          • #6
            Re: macrolenzen.

            Voor vlinders en libellen is een 150 of 180mm de betere keuze, maar voor vogels is die véél te kort. Vanuit een schuilhut zal je misschien wel vogeltjes kunnen fotograferen met een 180mm, maar dan moeten de vogeltjes niet teveel schrik hebben.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: macrolenzen.

              Ik heb de Sigma 150mm, rete scherp, lekker stevige constructie maar is wel wat zwaar waardoor uit de hand fotograferen wat moeilijker wordt, lukt makkelijker met een "korte" lens maar dan moet je wel weer dichter naar je model toe.....
              Ik gebruik zelf dan ook altijd een statief......

              Voor portretfotografie is de lens eigenlijk te scherp alles is te zien en dat wordt hier in huis niet altijd gewaardeerd ik moet dan wel wat "Photoshoppen" alvorens men tevreden is.

              Kijk eens op de diverse sites maar ook op dit forum, de Sigma 150 wordt alom geroemd!

              Ed
              Last edited by edjeB; 11 september 2007, 11:45.
              ---------------- Ik doe niet meer mee

              Comment


              • #8
                Re: macrolenzen.

                Dag, ducaudi

                Ge kunt hier niets verkeerds doen, allemaal goede en scherpe glazen.
                Ik weet echter wel, van leerlingen, dat de Tamron, scherper dan scherp is op: 4/5.6, maar 2.8 is ook al dik in orde!
                De Tamron is dan ook nog eens de ideale portretlens [misschien wel iets ‘te’ scherp] dus wat smart blur, zal hier op zijn plaats zijn, om de huid wat minder geprononceerd te laaten overkomen.

                voila
                Grant

                bijgevoegd:
                Het belangrijkste vergeet ik nog, de bokeh is prachtig, zeer zacht en boterachtig
                Last edited by grantwazoo; 11 september 2007, 07:41.

                Comment


                • #9
                  Re: macrolenzen.

                  Je hebt natuurlijk de duurdere maar ze kosten ook het dubbel zoveel, De vraag is zijn ze het ook waard? en kan je er ook mooie portet foto's mee maken of bv op een festival je eens uitleven?
                  Ik heb de Nikon macro 105mm AFS-VR zondag gebruikt als télé van op een 900 Pk. rib boot op zee, de VR doet het daar zeer voortreffelijk, net als de scherpte.

                  Een voorbeeld:

                  Comment


                  • #10
                    Re: macrolenzen.

                    Serie [Tamron 90mm 1.2.8 Macro] voorbeelden:

                    Comment


                    • #11
                      Re: macrolenzen.

                      De macrootjes op mijn site zijn genomen door de Tokina. Ik ben er toch vrij tevreden. Ook Franciskine heeft deze lens.
                      Nikon D700 - Fuji S3 Pro / Nikkor 24-70 2.8 / Tokina 100 2.8 / Nikkor 50 1.8 / Sigma 70-200 2.8 / SB-600 - SB-26 /
                      Mijn foto's
                      Mijn blogje

                      Comment


                      • #12
                        Re: macrolenzen.

                        Nu weet ik zo niet welke camera je hebt, maar er worden allemaal vreemde merken genoemd. Meestal zijn die goedkoper dan een Nikkor.

                        Als het goedkoop moet zijn, ga voor een AIS 55mm macro. Tweedehands vanaf 1 euro per millimeter.

                        Wil je kwaliteit, ga voor de al genoemde 105 AFS VR macro.

                        Gezien je ruime zoekopdracht zit ik ook net als anderen te denken aan een langer brandpunt dan de 105. Nikon heeft ook gewoon een 200 macro. Maar het werd al gezegd. Niet geschikt voor vogels. Daar heb je een 400mm of meer voor nodig.
                        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                        Comment


                        • #13
                          Re: macrolenzen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Een macrolens is niet zo handig op een festival, want daarvoor is de autofocus veel te traag (je mist dus heel wat actie).
                          Goh, mijn Tamron 90mm is anders wel zeer snel in autofocus, zeker met de begrenzer aan. Als het wat donkerder is durft hij wel te hunten.
                          Op mijn site(s) kan je ook voorbeeldjes zien (best de onderste van de twee links, daar staan het meeste voorbeelden), alle macro's zijn getrokken met de tamron 90mm.
                          Mijn foto's en fractals
                          Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                          Comment


                          • #14
                            Re: macrolenzen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                            hoy,

                            Je hebt natuurlijk de duurdere maar ze kosten ook het dubbel zoveel, De vraag is zijn ze het ook waard? en kan je er ook mooie portet foto's mee maken of bv op een festival je eens uitleven?

                            Wat zouden jullie doen???
                            De Micro Nikkor 60mm 2.8 al eens overwogen ?
                            Superscherpe lens,die ook goed presteert voor portretjes en concerten (als je dichtbij staat natuurlijk)
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: macrolenzen.

                              ja de lenzen van nikkor interesseren mij wel maar je betaald meestel véél meer en je hebt dan wel iets betere kwaliteit maar ik heb al veel mensen horen boffen over de sigma 150.

                              Nu vind ik de nikkor 105 wel wat, door zijn VR.

                              denk dat er anders geen macrolenzen zijn met vr, ofwel komen die nog uit.
                              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                              Comment

                              Working...
                              X