Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Variatie op een thema

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Variatie op een thema

    Drie foto's van dezelfde Turkse Tortel, maar genomen met verschillende instellingen.

    Foto 1 : F 8 - 1/50 - 250 mm - EV 3/10



    Foto 2 : F10 - 1/250 - 330 mm - EV O/10



    Foto 3 : F 14 - 1/60 - 330 mm - EV 7/10



    Mvg.
    The bird is known by his note, a man by his word.

  • #2
    Re: Variatie op een thema

    Dit is een gevaarlijke serie. Het is vragen om opmerkingen. De belangrijkste vraag is: waarom zijn het drie verschillende foto's? In principe zouden het drie dezelfde foto's moeten zijn met als enige verschil de DOf. Dat is hier duidelijk niet het geval: de kleuren zijn totaal verschillend. Dit is het gevolg van het feit dat de witbalans op AWB is gezet. Elke andere instelling is beter omdat de kleuren dan in ieder geval op elkaar afgestemd zijn. Het beste is natuurlijk de instelling waarbij de witbalans op basis van een grijskaart (of Expodisc) is vastgesteld.

    Opvallend is dat bij de eerste foto een geheel andere lensinstelling is gebruikt dan bij de andere twee opnamen. Was het een andere lens? Is de eerste opname gecropt?

    Er is duidelijk de tijd genomen voor de opnamen. Er zit bijna 25 minuten tussen de eerste en de laatste foto. Tijd genoeg om een compositie neer te zetten. In de gekozen compositie staat de duif wel erg centraal in het midden en is duidelijk de rechter flank van de duif gekozen. Persoonlijk zou ik de vogel uit het midden plaatsen (meer naar rechts) op een meer diagonale lijn (zodat ook een deel van de borst meegefotografeerd wordt).

    Comment


    • #3
      Re: Variatie op een thema

      Ik volg Peterdep .
      Mvg, Fekke
      Nikon D750

      Comment


      • #4
        Re: Variatie op een thema

        zie het nut ervan niet zo in, wel vind ik de eerste de beste.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Variatie op een thema

          Natuurlijk, Peterdep, heb ik gespeeld met de WB, maar dan niet in de camera, maar in de verwerking van de RAW in PS... Het is toch opvallend dat BOUK de foto die ik verwerkt heb met WB daylight de beste vindt... De andere zijn verwerkt met WB auto in PS. De foto's werden in werkelijkheid genomen in een 5-tal minuten. Verwerking duurde langer...

          Ik zou verder ook liever de grijswaarde gebruikt hebben, maar ik vond in de foto's geen geschikt referentiepunt.

          Deze foto's hebben, zo hoop ik, toch een nuttige discussie opgeleverd.

          Alvast bedankt voor de (leerrijke) reacties !

          Mvg.
          The bird is known by his note, a man by his word.

          Comment

          Working...
          X