Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn lens is gevallen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn lens is gevallen

    Hallo,

    Gisteren is mijn lens (Nikkor AF-S 18-200mm VR) van tafel gerold en... pats op de grond gevallen. De schade valt blijkbaar mee, slechts een klein scheurtje / barstje in het (plastieke) hulsel van de lens.

    Ik heb de lens terug op mijn camera gestoken en wat foto's getrokken en op het eerste zicht lijkt alles te functioneren, foto's lijken normaal.

    Nu, als ik de lens van de camera haal en er doorheen kijk (langs de kant waar hij op de camera moet geplaatst worden) dan zie je, zoals bij alle lenzen het kleine lensgaatje (zeshoekig van vorm). Nu zie ik dat wanneer ik er een beetje schuin doorkijk dat er zich een vuiltje bevindt in de lens zelf. Zoals ik al zei lijken de foto's die ik na de val trok perfect normaal. Ik heb ook al eens een wit blad gefotografeerd en zie hierop geen vlek op stip, ook door mijn camera-venster zie ik geen vlek of stip. Het lijkt dus alsof het vuiltje zich juist buiten het "zicht" van de camera / lens bevindt. Het is ook niet zeker dat dit vuiltje er na de val ingekomen is, kan er ook al van tervoren aanwezig geweest zijn, ik heb nooit eerder door de lens alleen gekeken ervoor.

    Nu maak ik mij toch zorgen dat dit vuiltje onrechtstreeks enige invloed zou kunnen hebben op belichting / contrasten of andere zaken bij het maken van foto's. Mijn vraag is :

    1) Wie heeft goede raad / ervaring met zoiets? Moet ik dit vuiltje laten verwijderen (wie kan dit?)? Is mijn lens beter af in de prullenmand? Of kan dit helemaal geen kwaad?

    2) Zouden er na het vallen van mijn lens nog andere zaken binnenin de lens beschadigd kunnen zijn die ik nu op het eerste zicht niet merk maar wel invloed gaan hebben op de lichtinval, waardoor mijn camera volledig verkeerde lichtmetingen zal gaan doen en zodoende "slechte" foto's maakt.

    Alvast bedankt voor diegene die mij hierover raad / tips kan geven!!

  • #2
    Re: Mijn lens is gevallen

    Dat vuitlje is het minste van je probleem, dat zat daar waarschijnlijk al voor de lens gevallen is.

    Scheurtje in de body, da is de lens toch flink gevallen hoor.
    Wat controleren ?

    - is het zoomen nog flexibel, of is het nu veel stroever
    - Is de AF nog correct, en werkt de MF ring
    - Werkt de VR nog
    - Gaan de diafragmablaadjes nog mooi open (langs achter door de lens kijken en aan het hendeltje trekken.
    - rammelt de lens als je er mee schudt
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: Mijn lens is gevallen

      Hallo JePe,

      Hartelijk dank voor je reactie.

      Ik heb uw tests even uitgevoerd en ik denk dat mijn lens geslaagd is voor alle tests:

      - zoomen is even flexibel als tervoren
      - manuele focus werkt
      - VR doet het nog denk ik: ik hoor "tak" bij het aanslaan van de motor en bij het uitgaan van de motor, ook wanneer ik mijn oor tegen de lens houd, hoor ik bij het scherpstellen de motor inderdaad draaien. Kan je de VR-functie nog anders testen ook?
      - Bij het schudden hoor ik niets loszitten of rammelen.
      - Diafragmablaadjes gaan helemaal open, wel zie ik nu bij het openen van mijn diafragma dat er zich nog meer zulke vuiltjes / puntjes (zwart van kleur) zich bevinden in de lens. Ik vraag me af hoe die dan in hemelsnaam binnenin mijn lens zijn kunnen komen en als ik een foto maak van een wit blad deze er niet opstaan? Really magic! Ik heb dit ook eens bekeken bij mijn bigma en mijn kitlensje, ook beide zoomlenzen, maar hier zie ik niets van vuiltjes zitten vanbinnen, zou het dan toch losgekomen binnenwerk kunnen zijn van de lens dat losgekomen is bij de val?

      In ieder geval, ik ga de lens gewoon verder gebruiken. Ik heb gezien op de site van Ken Rockwell dat ik blijkbaar niet de enige ben die met zijn spullen gooit. Een bloemlezing van drop tests (ook met 18-200 VR) : http://www.kenrockwell.com/nikon/182...-drop-test.htm

      Comment

      Working...
      X