Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

    Als ik hier bepaalde topics lees, dan lijkt het bijna onmogelijk om met een professionele body zo maar met één druk op de knop goede foto's te nemen.

    bijv. http://www.belgiumdigital.com/forum/...&highlight=d2x - discussiepunt 11.

    ik denk eraan om naar een D3 over te schakelen, maar als ik al die technische zaken lees, schrikt dit mij af. Of is het gewoon omdat ik dergelijke camera's niet ken en is dit, eenmaal je zo'n toestel hebt, de logica zelve?

    ik werk nu met een fuji s3 pro, en behalve een paar voorkeuren voor autofocus en dergelijke heb ik daar niets hoeven aan in te stellen.

    fujifil

  • #2
    Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

    uit mijn ervaring kan ik je zeggen dat een jpeg uit de 1DmkII er niet slechter uitziet dan een jpeg uit de 400D hoor, zeker niet.
    alleen kan je gewoon zoveel meer uit je foto's halen als je ze in RAW fotografeert en achteraf op de gepaste wijze bewerkt. Daarom neem ik enkel jpeg foto's (nooit zonder de RAW erbij) als het echt nodig is om snel als slideshow ofzo te kunnen gebruiken.

    het is sowieso zonde om bij elk toestel in jpg je foto's te nemen, maar mensen die goede foto's willen, maar niet willen nabewerken, die gebruiken dat nu eenmaal en daarvoor zijn er ook de 'goedkopere' dslr modellen.

    wil je alles uit je toestel halen, schiet dan in RAW, gelijk welk toestel je gebruikt

    ik ken de D3 niet, maar tis nu niet dat je bij een 1DmkII ontelbaar veel meer instellingen moet doen dan een 400D hoor. Je hebt gewoon iets meer controle over alle parameters, maar dit wil niet zeggen dat je ze allemaal zelf moet instellen. Dingen zoals WB staan bij mij ook vaak op auto hoor. En veel instellingen vind je pas na een tijdje, al prutsend en proberend (toch in mijn geval)
    Last edited by Matthias; 10 september 2007, 16:21.
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

      Het enige wat telt, is wat je met de foto's wil doen.

      Als het is om op internet te plaatsen, zijn alle vrijwel camera's goed, inclusief compacts.

      Wil je exposeren, afgedrukt op groter formaat, dan kan je niet zonder nabewerking. Daar zit logica in, maar niet altijd van de eenvoudige soort.

      DPaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

        Op een professionele body zal je geen voorgeprogrammeerde standen aantreffen (sport, portret, landschap....).
        Het is dus de bedoeling dat jij zelf een keuze maakt die overeenkomt met de soort foto die je wil maken. Daarom is er toch enige basiskennis vereist om met een professionele camera te werken.
        Geef zo'n camera aan iemand die totaal niets kent van fotografie, dan krijg je gegarandeerd achteraf te horen dat die camera defect is.

        Ik heb hier ooit al soorgelijke reacties gelezen van mensen die een DSLR kochten en er maar heel weinig goede foto's mee gemaakt kregen. Als je er niet de moeite voor doet om ermee te leren werken, dan koop je beter een compact. Daar zal je dan het meeste plezier aan beleven.

        Maar als je nu al werkt met een S3 Pro, dan zou het niet zo'n groot probleem mogen zijn om over te stappen naar een D3.
        Last edited by Black B@ndit; 10 september 2007, 17:01.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

          Eigenlijk snap ik je vraag niet goed. Je hebt nu al een S3 DSLR.
          Ik veronderstel dat je de mogelijkheden (en tekortkomingen) van je huidig toestel kent en gebruikt.
          Als je de S3 gebruikt als een P&S camera waarom zou je naar een meer geavanceerd toestel gaan (dat natuurlijk een leercurve verreist)
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

            Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
            Eigenlijk snap ik je vraag niet goed. Je hebt nu al een S3 DSLR.
            Ik veronderstel dat je de mogelijkheden (en tekortkomingen) van je huidig toestel kent en gebruikt.
            Als je de S3 gebruikt als een P&S camera waarom zou je naar een meer geavanceerd toestel gaan (dat natuurlijk een leercurve verreist)
            als P&S camera gebruik ik hem niet (meer). maar zoals je zegt heeft deze camera beperkingen, vooral voor sportfotografie.. vandaar dat ik zou overstappen...

            Comment


            • #7
              Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

              Oorspronkelijk geplaatst door Fujifil Bekijk bericht
              als P&S camera gebruik ik hem niet (meer). maar zoals je zegt heeft deze camera beperkingen, vooral voor sportfotografie.. vandaar dat ik zou overstappen...

              Als je bereid bent om tijd te investeren in je toestel (D3 of D300) dan zal het zeker een aanwinst zijn voor sport ( betere ISO dan de S3, Snelle AF en meer FPS)
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

                Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                zal het zeker een aanwinst zijn voor sport
                en nog geen beetje
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

                  Het is de bedoeling dat, als je een DSLR koopt, je met die DSLR onmiddelijk fotos kan maken.

                  Alleen hebben de duurdere DSLR veel meer mogelijkheden om uw eigen persoonlijke voorkeuren in te stellen.

                  Maar ik weet zeker dat, ook zonder persoonlijke instellingen, de fotos van de D3 toch niet helemaal slecht worden.

                  Jan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    en nog geen beetje
                    dat lees ik graag! want bij de meeste sporten mag ik het gros van mijn beelden onmiddellijk de vuilbak ingooien, wegens onscherp, wat soms tot de nodige frustratie leidt. en dan begint een mens al eens aan zichzelf te twijfelen... dat de s3 de rapste AF niet heeft had ik al eerder gelezen, maar als dat echt zo veel scheelt, wordt het nog leuk! dan weet ik de oorzaak eerder bij de af ligt dan bij mij

                    Comment


                    • #11
                      Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                      Het is de bedoeling dat, als je een DSLR koopt, je met die DSLR onmiddelijk fotos kan maken.
                      op de groene stand kan iedereen dat hé
                      en iemand die een professioneel toestel koopt, zal altijd wel al ervaring hebben met (d)slrs dus bestaan er dan mensen die met hun dslr geen foto's kunnen maken?

                      dit terzijde zou ik in de TS zijn geval niet twijfelen over te schakelen naar de D3 (als mijn portefeuille dat zou toelaten, én ik al een deftig nikon lenzen arsenaal zou hebben)
                      5DmkIII en wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

                        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                        dit terzijde zou ik in de TS zijn geval niet twijfelen over te schakelen naar de D3 (als mijn portefeuille dat zou toelaten, én ik al een deftig nikon lenzen arsenaal zou hebben)
                        bedankt matthias
                        maar dan mag ik wel uitkijken naar meer tele ook...

                        Comment


                        • #13
                          Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          op de groene stand kan iedereen dat hé
                          en iemand die een professioneel toestel koopt,
                          En degene die de groene stand zoekt op zo'n camera zal dus nooit een foto maken....
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            En degene die de groene stand zoekt op zo'n camera zal dus nooit een foto maken....
                            zouden er zulke mensen bestaan?
                            5DmkIII en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: gebruiksvriendelijkheid D2X, 1Ds Mk III, enz

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              zouden er zulke mensen bestaan?
                              Ik kan enkel maar spreken over de Nikons maar er staat geen 'groene' stand op de pro-body's Je kan hem wel op de 'P' stand zetten
                              BD0497BE : Nikon body + glas
                              www.RudyVerrijt.info

                              Comment

                              Working...
                              X