Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D versus Nikon D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D versus Nikon D300

    Wegens inbraak en diefstal van camera canon 5d met objectieven moet ik opnieuw aan de slag. Maar ik heb nog nooit zo getwijfeld. Kies ik opnieuw voor een canon 5D (betaalbare full-frame) of ga ik voor de technisch sterke Nikon D300 (DX) ?

  • #2
    Re: Canon 5D versus Nikon D300

    Zijn allebei goede camera's hé.

    Maak een lijstje van de gewenste objectieven en selecteer die dan bij beide merken. Komt de prijs van beide dan overeen? Als het niet zo is heb je misschien een argument.

    Een andere argument kan zijn, wanneer heb je die set als je vandaag koopt?

    Maar met geen van beide heb je een echte miskoop lijkt het me.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5D versus Nikon D300

      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Zijn allebei goede camera's hé.

      Maak een lijstje van de gewenste objectieven en selecteer die dan bij beide merken. Komt de prijs van beide dan overeen? Als het niet zo is heb je misschien een argument.

      Een andere argument kan zijn, wanneer heb je die set als je vandaag koopt?

      Maar met geen van beide heb je een echte miskoop lijkt het me.
      ik denk dat de grootste keuze zal liggen bij FF of DX
      als je FF echt belangrijk vindt, dan misschien best bij de 5D blijven
      maar als je kan leven met een DX formaat (kan je de geweldige 10.5mm gebruiken voor groothoek) zou ik persoonlijk naar de D300 neigen omdat die toch wel een imposant specs lijstje heeft. Ik moet ook wel zeggen dat de D300 mij een stuk meer doet watertanden dan de nieuwe 40D...
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5D versus Nikon D300

        Zou ik niet echt lang hoeven over na te denken. De beeldkwaliteit in RAW zal heel dicht bij elkaar liggen, verwacht dat de jpeg kwaliteit van de D300 beter gaat zijn.
        De 5d heeft het voordeel of nadeel, afhankelijk van hoe je het bekijkt geen cropfactor te hebben.
        5d heeft minder last van diffractie, maar meer last van vignetting, alhoewel ben niet zeker dat er in de D300, SW of andere correcties zijn ingebouwd, voor diffractie en of CA problemen, dacht van wel.
        Het LCD scherm van de D300 is waarschijnlijk scherper dan de zoeker van de 5d en je kunt inzoomen.
        AF + licht meting verwacht ik beter te zijn bij de D300. (zelfde als van de D3)
        Dan heb je nog live view, mogelijkheid focus vd lenzen bij te sturen + een hele resem andere features.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5D versus Nikon D300

          Hoe snel heb je een nieuwe camera nodig ? Hoe lang kan je wachten tot je die nieuwe camera hebt ?
          De nieuwe Nikon D300 komt slechts ergens in november op de markt, maar dat wil dan nog niet zeggen dat hij in november al goed leverbaar zal zijn in belgie.
          Fotolog -DevLog

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5D versus Nikon D300

            Oorspronkelijk geplaatst door decreus Bekijk bericht
            Kies ik opnieuw voor een canon 5D (betaalbare full-frame) of ga ik voor de technisch sterke Nikon D300 (DX) ?
            Dit is geen eenvoudige vraag waar ik ook een antwoord op zoek.

            De beperkingen van de D300 zijn de beeldkwaliteit, omdat er nog niets over bekend is, de grootte van de zoeker, en de keuze van lenzen.

            Het is niet omdat de D3 een heel goede beeldkwaliteit heeft, dat de D300 herdoor ook een heel goede beeldkwaliteit heeft.
            En dat er nog nergens fotos met de D300 te vinden zijn, en wel met de D3 en met de nieuwe Sony, betekent iets.

            Er zijn heel wat Canon lenzen waarvoor ik bij Nikon geen alternatief vind. Omgekeerd natuurlijk ook.

            Maar als de beeldkwaliteit gelijk is en de zoeker is groot genoeg, dan is de D300 veel beter dan de 5D.

            Jan.
            Last edited by Jan_10D; 9 september 2007, 12:18.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5D versus Nikon D300

              Ik volg Jan in veel zaken (dees keer ).

              <speculatie>
              Het lijkt mij ook geen toeval dat we nog geen foto's van de D300 gezien hebben.
              Er zijn ook foto's gelekt van de D3 op demonstraties maar daar was - naar zeggen - de Cf-slot van de D300 toegelijmd.
              Dus Nikon laat misschien oogluikend toe dat foto's van de D3 'lekken', maar maakt het voor de D300 onmogelijk.
              </speculatie>

              Ik moet de D300 foto's eerst nog de kwaliteit van de 5D zien halen.
              De 1.5 crop is een nadeel; de 14 bits is dan weer een voordeel.
              Maar als body is de D300 veel beter en zeker het stof van de 5D is iets dat me tegenhoudt omdat ik gewoon van die sensor wil afblijven.

              Kwestie van lenzen zie ik geen problemen.
              Er is een heel goede 12-24 die je ook breedhoek geeft en voor de rest heb je ook vanalles.

              Persoonlijk, als de D300 de 5D in beeldkwaliteit dicht genoeg nadert, denk ik dat ik voor de D300 zal gaan.
              Maar het kan nog in de een of andere richting gaan.

              Het zijn uiteindelijk de foto's die eruit komen, die gaan beslissen.
              Ze mogen nu wel eens komen.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 5D versus Nikon D300

                Just under two years since the D200 Nikon reveals the D300, the range of changes is so significant that it wouldn't be inappropriate to call it a 'compact D3' (less the full-frame sensor of course). From the top there's a new CMOS sensor with twelve megapixels, a new auto-focus sensor with 51-points (15 of which are cross-type sensitive), there's focus tracking by color, scene recognition, Picture Control presets, six frames per second continuous shooting (or eight frames per second with a battery pack), Compact Flash UDMA support, Live View (with contrast detect AF) and the mighty impressive 3.0" 922,000 pixel LCD monitor (oh and HDMI video output). It's an impressive list, the D200 was a fair step up from the D100, the D300 can be seen as just as big a step, certainly more than enough to make the competition sweat.


                Help misschien een beetje.
                Ik heb hetzelfde probleem. Maar de prijs van een kompleet Nikon setje komt wel een pak hoger uit voor mij, ik gebruik de 4.0 L IS lenzen van Canon, en Nikon heeft dat simpelweg niet. Dan moet je eigenlijk naar 2.8 lenzen gaan, waardoor het prijskaartje serieus de hoogte in gaat.
                De canon 40d is ook een alternatief als je bereid kent FF op te geven.
                Maar, als ik de beelden zie die uit de 5d komen (raw >> dpp), dan betwijfel ik of Nikon dit gaat halen.
                En, er komt een upgrade van dpp, waarmee er een aantal zwakheden (24-105 vignettering) automatsich weggehaald worden ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 5D versus Nikon D300

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  Ik heb hetzelfde probleem. Maar de prijs van een kompleet Nikon setje komt wel een pak hoger uit voor mij, ik gebruik de 4.0 L IS lenzen van Canon, en Nikon heeft dat simpelweg niet. Dan moet je eigenlijk naar 2.8 lenzen gaan, waardoor het prijskaartje serieus de hoogte in gaat.
                  Toch even opmerken dat de 24-105L f4 IS op een APS sensor moet vervangen worden door een 16-70.
                  En dat de 70-200 f4 IS moet vervangen worden door een 45-135.

                  Wat zijn de Nikon alternatieven in dit bereik ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  En, er komt een upgrade van dpp, waarmee er een aantal zwakheden (24-105 vignettering) automatsich weggehaald worden ;-)
                  Ook heel belangrijk. Maar ook even afwachten hoe goed dit werkt.

                  Jan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 5D versus Nikon D300

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                    Toch even opmerken dat de 24-105L f4 IS op een APS sensor moet vervangen worden door een 16-70.
                    En dat de 70-200 f4 IS moet vervangen worden door een 45-135.

                    Wat zijn de Nikon alternatieven in dit bereik ?


                    Jan.
                    GEEN , helaas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 5D versus Nikon D300

                      als het je kan helpen daar is een "on-hands" preview (met videos deze keer) van de D300 beschikbaar op dpreview http://www.dpreview.com/news/0709/07...sonpreview.asp

                      pas op niet voor gevoelige enthousiasten !!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 5D versus Nikon D300

                        Eigenlijk vind ik dit een niet zo logische vergelijking.

                        Ik begrijp dat dit een keuze is die je kan maken. Maar eigenlijk gaat deze keuzes niet over de bodies maar over FF of APS.

                        Dit verschil is belangrijker dan de verschillen tussen de bodies.

                        Eenmaal je daaruit bent kies je ofwel voor de 5D als je FF kiest of voor de 300D als je APS kiest. Ik zou aanraden dan ook eens naar de 40D te kijken maar daar doe jij je goesting mee natuurlijk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 5D versus Nikon D300

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                          Ik begrijp dat dit een keuze is die je kan maken. Maar eigenlijk gaat deze keuzes niet over de bodies maar over FF of APS.

                          Dit verschil is belangrijker dan de verschillen tussen de bodies.
                          Vind ik persoonlijk niet. Grootste voordeel van full frame was/is voor mij de grotere photosites en beeldkwaliteit. Maar als een verbeterde technologie dit kan realiseren met kleinere photosites is het voor mij ook goed.

                          Fullframe heeft -los van beeldkwaliteit- zowel voordelen als nadelen.
                          Het is gewoon een keuze die je maakt. Zeker bij Nikon zie ik geen problemen om met crop ook breedhoek te kunnen gaan. Bij Canon ligt dit iets moeilijker.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 5D versus Nikon D300

                            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Vind ik persoonlijk niet. Grootste voordeel van full frame was/is voor mij de grotere photosites en beeldkwaliteit. Maar als een verbeterde technologie dit kan realiseren met kleinere photosites is het voor mij ook goed.
                            Ah nee, niet akkoord, want dan wil ik een 5dmkII die deze sensortechniek weer omzet in FF (dat maakt dan zowat 25mpixels schat ik). Want er zijn meer verschillen hé!
                            En tot nu toe, is de 5D nog steeds superieur in een aantal zaken, zoals de iso/ruis/kleuren/scherpte. Maar Fulframe geeft ook een kleinere DOF, je kan er makkelijker een object mee vrijstellen van de achtergrond. En de zoeker is groter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 5D versus Nikon D300

                              Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                              Vind ik persoonlijk niet. Grootste voordeel van full frame was/is voor mij de grotere photosites en beeldkwaliteit. Maar als een verbeterde technologie dit kan realiseren met kleinere photosites is het voor mij ook goed.

                              Fullframe heeft -los van beeldkwaliteit- zowel voordelen als nadelen.
                              Het is gewoon een keuze die je maakt. Zeker bij Nikon zie ik geen problemen om met crop ook breedhoek te kunnen gaan. Bij Canon ligt dit iets moeilijker.
                              Sorry maar hiermee ben ik ook helemaal niet akkoord.
                              FF heeft maar 1 nadeel en dat is prijs. Voor de rest kan een FF alles wat een APS kan maar een APS niet wat een FF kan. En ja dat is dan nog los van beeldkwaliteit ook. Dit is natuurlijk niet geldig in elke vgl tussen FF en APS bodies. Want bodies verschillen in nog meer dan enkel FF en APS.

                              Er is een stuk meer aan FF dan enkel breedhoek.
                              De belangrijkste redenen voor mij om een FF te kopen zonder aan de beeldkwaliteit te denken hebben immers niks met breedhoek te maken.

                              - Kleinere DOF mogelijk (dit is het belangrijkste)
                              - De lenzen werken weer zoals ze moeten. Het is goed dat er efs of dx varianten zijn maar 90% van de lenzen zijn FF.

                              Comment

                              Working...
                              X