Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoeklens - fisheye

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoeklens - fisheye

    Vanaf wanneer spreekt men van fisheye lens ? Op veel foto's die met een fisheye genomen zijn, is het beeld cirkelvormig (ipv rechthoekig). Is dit typisch voor een echte fisheye ?

    Kan het zijn dat de ene 12 mm lens een breedhoeklens is terwijl een andere 12 mm lens een fisheye is ?

    Een Tamron 12-24 is een echte breedhoek, en geen fisheye, of ben ik verkeerd ?

  • #2
    Re: groothoeklens - fisheye

    je hebt het helemaal juist.

    een fisheye wordt een fisheye genoemd omwillen van zijn cirkelvormige vervorming.
    brandpuntafstand speelt eigenlijk geen rol, maar hoe lager de brandpuntsafstand, hoe sneller je dit effect zal zien
    een groothoeklens zoals de tokina 12-24 is dus geen fisheye, terwijl de sigma 15mm 2.8 fisheye dat wel is...
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: groothoeklens - fisheye

      Na 30 seconden vond ik dit gewoon groothoek op zoekfunctie

      http://forum.belgiumdigital.com/show...ight=groothoek

      Gr Kees
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #4
        Re: groothoeklens - fisheye

        We spreken over een Fish Eye als de beeldhoek overeenkomt met 180°.
        Hierin bestaan er ook twee soorten, de circulaire met een cirkelvormig beeld, en de gewone met een langgerekt beeld.

        Comment


        • #5
          Re: groothoeklens - fisheye

          Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
          Hierin bestaan er ook twee soorten, de circulaire met een cirkelvormig beeld, en de gewone met een langgerekt beeld.
          Ah ja, dat wist ik dus niet. Ik zag veel foto's, genomen met een fisheye lens, in een cirkelvormig beeld maar vroeg me af of dit altijd zo was.
          Als ik nog wat gespaard heb zal het een groothoeklens worden denk ik

          Comment

          Working...
          X