Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focushulp MF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focushulp MF

    Hallo,

    Na een tijd van afwezigheid, ben ik weer aan de slag gegaan met fotografie en dan komen vanzelf weer de vragen op.

    Ik kan me herinneren dat ik vroeger een toestel van iemand vast had, waarbij je bij het focuseren gebruik kon maken van een soort cirkel in het midden van het ´beeld´. Ik weet niet meer precies wat het principe was, of waar je op moest letten, maar ik mis dit soort hulp wel eens met MF-objectieven op mijn ist-DL. Zijn er mogelijkheden hiertoe? Ik heb dan ook geen idee of het foefje met de oude camera in de body zat of in het objectief.

    Groeten,
    Mischa
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

  • #2
    Re: Focushulp MF

    Ik denk dat je een split-screen focus schermpje bedoeld.Deze schermpjes "foefjes" zitten in de camerabody. Je kunt ze vinden voor de meeste Dslr's vinden bij Katzeye optics .
    Hier een link naar de Pentax screen mogelijkheden. http://www.katzeyeoptics.com/cat--Pe...at_pentax.html
    Last edited by RUPSELKOPKE; 9 september 2007, 00:14.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Focushulp MF

      Zoiets bedoel ik ja, maar niet voor $ 95,-

      Waar wordt zoiets nou geplaatst en hoe werkt het systeem eigenlijk? Hiermee bedoel ik dus: wat is het verschil tussen plaatje in- en uit focus. Nog duidelijker, wanneer zit je dat de focus goed is?

      Groeten,
      Mischa
      Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

      Comment


      • #4
        Re: Focushulp MF

        Oorspronkelijk geplaatst door mischa Bekijk bericht
        Zoiets bedoel ik ja, maar niet voor $ 95,-

        Waar wordt zoiets nou geplaatst en hoe werkt het systeem eigenlijk? Hiermee bedoel ik dus: wat is het verschil tussen plaatje in- en uit focus. Nog duidelijker, wanneer zit je dat de focus goed is?

        Groeten,
        Mischa
        Je kan op een paar manieren zien dat je goed scherpgesteld hebt.
        De twee halve cirkeltjes in het midden (kleinste) geven een onderdeel in de foto weer. Wanneer in beide helftjes het onderdeel van dit beeld niet exact over elkaar geplaatst(aansluiten) is is de focus niet goed. Passen beide onderdeeltjes van het beeld in die halve cirkels wel perfect op elkaar dan heb je correct scherpgesteld.(het lijkt moeilijk uit te leggen maar je ziet het goed wanneer je dit soort split-sceen gebruikt).Het lijkt net of het onderwerp in twee helften gesneden is, en je verplaatst deze helften tov elkaar door scherp te stellen.

        Een tweede manier is de grotere cirkel die rond de voorgaande halve cirkels zat. In deze grotere cirkel wordt het beeld in kleine fragmentjes verdeelt. Als er niet goed is scherpgesteld zullen deze fragmentjes in de beeldcirkel gaan glinsteren. Als het beeld wel goed is scherpgesteld verdwijnt de glinstering.

        Een derde manier is de ganse oppervlakte van het screen te gebruiken. Er is goed scherp gesteld wanneer het screen geen wazig beeld geeft. Deze derde manier is volgens mij eerder geschikt in situaties waar het onderwerp wat verder van de lens zit en niet echt een heel nauwkeurige scherpstelling vereist. De eerste en tweede manier geven naar mijn mening een preciezere scherpstelling.

        Het zou kunnen dat verschillende merken camera's een net andere indeling van deze cirkeltjes hebben.....maar uiteindelijk werken ze op hetzelfde principe.


        Deze split-screens zijn ter vervanging van de screens die door de fabrikant in het toestel standaard geplaatst zijn. Ze zitten net boven de spiegel in het spiegelhuis...je kunt het zien zitten als je de camera ondersteboven houd. Bij sommige toestellen kan je ze zelf vervangen .....bij andere is het fabrikant die dit in jouw plaats kan doen. Hoe het ook zij.....voorzichtigheid is geboden .....deze screens zijn snel gekrast en de werking van de autofocus kan hierdoor nadelig beinvloed worden. Ook is de kans groot dat er stofjes op het prisma kunnen geraken waardoor je deze in de viewfinder kunt zien.


        Nog een link naar een goedkopere versie van zo'n screen http://cgi.ebay.fr/VERRE-de-VISEE-po...QQcmdZViewItem
        Last edited by RUPSELKOPKE; 9 september 2007, 02:19.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Focushulp MF

          ik heb zo'n screentje enkele maanden geleden bij Vigrid in zijn 400D geplaatst. Het is even oefenen, maar uiteindelijk kwamen er toch ongelooflijk mooie én scherpe beelden (zeker in combinatie met zijn zeiss 50mm)

          het enigste spijtige is dat je je AF punten in het zoekerbeeld verliest, hoe het dan zit met de werking van de AF weet ik niet want we hebben enkel tests gedaan met MF objectieven

          beste enkel dus zo'n split screen focusing screentje plaatsen als je echt zeker bent dat je het veel gaat gebruiken in MF want als je met AF zit, is het wel lastig volgens mij
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Focushulp MF

            Hi,

            Het is ook niet ondenkbaar dat deze split-screens (en er zijn wel meerdere merken) de lichtmeting in een of andere richting beinvloeden, en dat je moet compenseren. Maar dat is eenvoudig natuurlijk.

            Andere focus hulpjes zijn AF confirmatie adapters en anglefinder C van canon (en andere merken).

            Paul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment

            Working...
            X